فونیکسریمکسبهتام

در کارگروه کاهش آلودگی هوای استان البرز اعلام شد؛

تکرار پدیده گرد و غبار دلیل ناسالم بودن هوای البرز است

عصر خودرو- در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوا تکرار پدیده گرد و غبار دلیل ناسالم بودن هوای البرز اعلام شد و در ادامه راهکارهای کاهش آلودگی هوا ارائه شد.

تکرار پدیده گرد و غبار دلیل ناسالم بودن هوای البرز است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر، چهارمین جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای استان البرز با محوریت بررسی نحوه اجرای مصوبه هشتم مهرماه هیئت دولت در خصوص عوامل و دلایل آلودگی هوای کرج پیش از ظهر امروز شنبه در استانداری البرز برگزار شد.

    کارگروه کاهش آلودگی هوا طبق ماده 64 برنامه چهارم توسعه به منظور اجرای طرح کاهش آلودگی هوا در کلانشهرها تشکیل می شود.

    حسین محمدی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز و دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای استان اظهار کرد: مصوبه ای از سوی دولت به منظور طرح جامع کاهش آلودگی کلانشهرها ابلاغ شده است در این مصوبه 25 اقدام برای 10 وزارت خانه تعیین شده است و وزارتخانه های مربوطه مکلف به اجرای برنامه ها طبق زمان بندی مشخص برای کاهش آلودگی هستند.

    به گفته دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای استان البرز طبق گزارشها و آمارهای موجود میزان روزهای پاک در سال گذشته نسبت به دو سال گذشته دو برابر افزایش یافته است.

    محمدی با تاکید بر اینکه روزهای ناسالم از سال 91 تا 93 به یک سوم کاهش یافته است، گفت: توزیع بنزین یورو چهار در استان باعث بهبود وضعیت هوا شد.

    وی به مقایسه شش ماهه نخست امسال با مدت مشابه سه سال گذشته پرداخت و گفت: روزهای پاک سال جاری نسبت به سال گذشته یک سوم کاهش و روزهای ناسالم در البرز به خصوص در کرج نسبت به سال گذشته دو برابر افزایش یافته است.

    900 هزار دستگاه خودرو در سطح البرز منابع آلاینده متحرک هستند

    به گفته دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای استان البرز، تکرار پدیده گرد و غبار یکی از دلایل ناسالم بودن هوا در البرز است.

    وی با تاکید بر اینکه طی سه سال گذشته موردی به عنوان رویداد محلی گرد و غبار ثبت نشده است، گفت: طی دو سال گذشته یک مورد پدیده گرد و خاک را شاهد بوده ایم و این در حالی است که در سال جاری 17 مورد پدیده گرد و غبار محلی ثبت شده است.

    محمدی با تاکید بر اینکه موضوع بررسی کیفیت هوای کرج در هیئت دولت مورد تاکید قرار گرفته است، گفت: طبق تاکید دولت دستگاه های مرتبط در استان مکلف به بررسی و شناسایی عوامل آلودگی هوا شده اند تا اقدامات لازم انجام شود.

    وی مهمترین عامل آلودگی هوا در کرج را گرد و غبار، ریزگردها و ذرات معلق دانست و گفت: 50 درصد پدیده گردو غبار متعلق به اراضی کشاورزی جنوب و جنوب شرق استان در محدوده استان تهران است.

    دبیر کاگروه کاهش آلودگی هوای استان البرز ادامه داد: 900 هزار دستگاه خودرو در سطح استان منابع آلاینده متحرک هستند که از این تعداد، 600 هزار دستگاه مشمول معاینه فنی می شوند.

    محمدی در ادامه به وجود 35 هزار دستگاه خودروی فرسوده در استان اشاره کرد و گفت: این تعداد خودرو در مجموع حدود 2.4 میلیون لیتر و 0.6 میلیون متر مکعب CNG در سال مصرف می کنند.

    مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز گفت: 66 واحد صنعتی آلاینده در استان مستقر هستند و واحدهای صنعتی استان روزانه 100 هزار لیتر نفت سفید،1.1 میلیون لیترنفت گاز، 2.2 میلیون لیتر نفت کوره مازوت و 11 میلیون مترمکعب گاز طبیعی مصرف می کنند.

    به گفته محمدی از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و اعمال جرایم مربوط به جلوگیری از تردد خودروهای دودزا و فاقد برچسب معاینه فنی می تواند در کاهش آلودگی هوا موثر باشد.

    ارائه راهکارهای کاهش آلودگی هوا

    دبیرکارگروه کاهش آلودگی هوای استان البرز نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و توسعه مترو و اجرای سریع پروژه های کنارگذر کرج را یکی دیگر از راهکارهای کاهش آلودگی هوا در کرج اعلام کرد.

    بر اساس ماده 26 قانون بهبود کسب و کار روزهای کاری سال توسط دولت، فقط در شرایط وقوع حوادث غیر مترقبه یا بروز خطری که جان شهروندان را به خطر اندازد تعطیل اعلام می شود؛ محمدی در خصوص تعطیلی روزهای پنج شنبه در استان البرز گفت: سازمان های هواشناسی و محیط زیست مرجع تعیین شرایط غیر مترقبه هستند و مرجع تشخیص شرایطی که جان شهروندان را به خطر می اندازد شورای تامین استان محل ایجاد اضطرار است.

    محمدی در پایان گفت: موضوع تعطیل شدن پنج شنبه بر بهبود هوای کرج در کارگروه کاهش آلودگی هوا مورد بحث قرار گرفت و با رای اکثریت به تصویب رسیده است و پیشنهاد می شود به استناد ماده قانونی ذکر شده به هیئت دولت ارجاع و مورد پیگیری قرار گیرد.

    در پایان این جلسه؛ ایجاد محدودیت ترافیکی و اصلاح هندسی شبکه معابر، ممنوعیت مصرف سوخت سنگین در واحدهای کشاورزی و صنعت، ساماندهی معادن شن و ماسه، ممنوعیت مصرف مازوت در نیروگاه شهید رجایی قزوین، شناسایی واحدهای آلاینده هوا با مشارکت شهرداری و صنایع و رفع آلایندگی با ایجاد گروه گشت مداوم و شبانه برای برخورد با واحدهای آلاینده جزو راهکارهای کاهش آلودگی هوا بود که در این جلسه مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو