فونیکسریمکسبهتام

آزمایش خودرو بنتلی کانتیننتال GT در شیراز

درخشش الماس انگلیسی در تولد ۶۰ سالکی

عصر خودرو: فصل صعودی تعداد خودروهای خاص گذرموقت در خاک کشورمان به پایان رسید و پس از آزمایش خاص‌ترین خودرو جهان یعنی مرسدس بنز S۶۳ کوپه چهارچرخ متحرک توسط تیم هفته‌نامه خودرو امروز در شیراز، نوبت به یکی دیگر از خودروهای لوکس و اسپرت این دنیای بی حد و مرز رسید‌. زرق و برق برای انگلیسی تنومند تنها جمله‌ای است که می‌توان برای توصیف بنتلی کانتیننتال GT ا(Limited Edition) مدل ۲۰۰۸ که تنها ۴۰۰ دستگاه از آن بیشتر تولید نشده است، برای محصول جشن ۶۰ سالگی تولیدی آن شرکت به زبان آورد‌.

درخشش الماس انگلیسی در تولد ۶۰ سالکی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۷ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۳:۰۰
  • درخشش الماس انگلیسی در تولد 60 سالکی
  • درخشش الماس انگلیسی در تولد 60 سالکی
  • درخشش الماس انگلیسی در تولد 60 سالکی
  • درخشش الماس انگلیسی در تولد 60 سالکی
  • درخشش الماس انگلیسی در تولد 60 سالکی
  • درخشش الماس انگلیسی در تولد 60 سالکی
  • درخشش الماس انگلیسی در تولد 60 سالکی
  • درخشش الماس انگلیسی در تولد 60 سالکی
  • درخشش الماس انگلیسی در تولد 60 سالکی
  • درخشش الماس انگلیسی در تولد 60 سالکی
  • درخشش الماس انگلیسی در تولد 60 سالکی
  • درخشش الماس انگلیسی در تولد 60 سالکی
  • درخشش الماس انگلیسی در تولد 60 سالکی
  • درخشش الماس انگلیسی در تولد 60 سالکی
  • درخشش الماس انگلیسی در تولد 60 سالکی

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، در کوچه‌ها و خیابان‌های شهر شاید صداهای ناآشنایی گوشتان را نوازش کند و با تعجب به دنبال منبع صدا بگردید‌. بدون شک صدای یک موتور 12سیلندر متفاوت‌تر از دیگر خودروهای 6 و 8 سیلندر است پس اگر حس کردید به غیر از پرده گوشتان‌، آسفالت زیر پایتان هم به لرزه در آمده شک نکنید که بنتلی کانتیننتال GT در کنارتان قرار دارد‌.
قلب این جواهر طی سال‌ها تغییر کرده و بهبود یافته یعنی از 12 سیلندر به 8 سیلندر کاهش پیدا کرده و همانند دیگر خودروسازان در راستای حفظ محیط زیست به غیر از تغییر در موتور برای کاهش آلایندگی از تکنولوژی‌های روز استفاده کردند و حتی گیربکس آن‌را از 6 به 8 سرعت تغییر داده‌اند‌. بنتلی GT مورد آزمایش با یک پیشرانه 12 سیلندر W شکل‌، 48 سوپاپه با حجم 5998 سی‌سی (6لیتری) تویین توربو و حداکثر قدرت 552 اسب بخار در دور موتور 6100 دور در دقیقه گرد و خاک به پا می‌کند‌. موتور‌های نسل جدید این خودرو در کنار موتور‌های 12 سیلندر که به بازار عرضه می‌شود، نمونه 8 سیلندر 4 لیتری با حداکثر قدرت 500 اسب بخار (بنتلی GT) در دور موتور 6000 دور در دقیقه فراهم می‌کند‌.
جعبه دنده نصب شده روی خودرو مورد آزمایش 6‌سرعته (6HP26A) تیپ ترونیک است و حداکثر گشتاور این خودرو با وجود چهارچرخ متحرک بودن 650 نیوتن‌متر در دور موتور 1600 دور در دقیقه است‌. هدف برنامه‌ریزی شده برای محصول GT رقابت با سوپر‌اسپرت‌هاست و تا امروز موفق پیش رفتند‌؛ شتاب صفر تا 100کیلومتر بنتلی GT مورد آزمایش به گفته کارخانه سازنده 5.4 ثانیه است و حداکثر سرعت حدود 318 کیلومتر در ساعت است‌.

بریتانیایی خوش‌اندام
چهره‌ای که از بنتلی مشاهده می‌کنید آخرین پیش‌رادیاتور از تولید سری دهه 70 میلادی است که با ویژگی‌های خاص آراسته شده است‌. 4 چراغ بودن با ترکیب پیش رادیاتور نقره‌ای مشبک روی دماغه جلو ابهت خاصی به این الماس بخشیده است‌. استفاده از تکنولوژی روز دنیا برای این خودرو به نظر منطقی است زیرا برند بنتلی در لیست خودروسازان لاکچری قرار می‌گیرد‌. بنتلی ‌روی این محصول خود تنها به 6 سنسور التراسونیک روی سپر جلو بسنده کرده و همانطور در عقب از 4 سنسور استفاده کرده است.
به نسبت تأثیرگذاری لوگوی بنتلی (بال‌های باز‌شده پرنده) ‌روی ذهن بیننده بیشتر از هرچیز دیگری است و تنها با حرف B در دل لوگوی طلسم‌شده‌، تیر نهایی را رها کرده است.
شاید یک روز نیاز شد درِ محفظه موتور بنتلی کانتیننتال را باز کنید‌، با آزاد‌کردن در توسط دسته درون اتاق‌، حرف B در وسط لوگو روی درِ کاپوت بیرون می‌آید و با کشیدن آن به بالا کار را به سرانجام می‌رسانید البته مشکل سنگینی در را می‌توان با کمک دست دیگر برطرف کرد‌.
دکتر فرانتس یوزف (رئیس هیات مدیره و مدیر اجرایی بنتلی) در خصوص کانتیننتال GT گفته این مجموعه یکی از مهم‌ترین و زیباترین کابین‌های نصب شده در کمپانی بنتلی است و به وضوح شاهد مهارت‌های ساخت استثنایی از کادر فنی هستیم و ‌روی این خودرو نقطه اوج 60 سال تجربه چندین نسل ذخیره شده است‌.
برآمدگی‌های لبه کاپوت و گلگیرها باعث شدند کانتیننتال شبیه به یک مرد بدنساز با عضلات جدا شده در صدر خودروهای لوکس دنیا قرار گیرد و با عرض 1915 میلی‌متر کار راننده آن‌را مشکل سازد‌. در ادامه گلگیرهای عقب چراغی متوازن با خطوط عقب قرار گرفته و درون آن چراغ خطر بیضی شکلی دیده می‌شود که با خروجی‌های اگزوز در دل سپر همخوانی دارد‌. چراغ ترمز یک متری که در بالای شیشه عقب نصب شده می‌تواند تا چندین خودرو پشت سر را متوجه ترمزگیری کند‌.
حال به نظرتان درِ صندوق چگونه باز می‌شود؟! در اینجا برعکس درِ کاپوت خودرو باید نشان B وسط لوگو بنتلی را فشار داد تا دسترسی به صندوق بار برایتان راحت شود‌. رینگ‌های 7‌پره‌ای دوبل کروم‌رنگ 20 اینچی آن در افزایش زیبایی ظاهر جانبی اثر‌گذار است و برای حذف سادگی نمای کناری خودرو از یک نوار باریک کروم‌رنگ به موازات رکاب خودرو استفاده شده و بالای آن برش‌های متفکرانه برای ارتقای آیرودینامیک دیده می‌شود‌. حذف ستون وسط می‌تواند زینت‌بخش نمای کنار آن باشد و شیب کمر آن شاید ‌مشکل خاصی برای نیروی رو به پایین دم خودرو به‌وجود نیاورد اما برای محکم کاری یک بال به پشت خودرو اضافه شده است‌. پشت شیشه عقب از نوعی بال یک‌تکه استفاده شده که زمان بالا آمدن یکضرب و هنگام پایین رفتن در 3 وضعیت به جای خود بر‌می‌گردد تا نیروی رو به پایین برای انتهای این خودرو 2.3 تنی مهیا کند.

بافت اسپرت در شهر چوبی
در دل این خودرو لوکس یک شهر چوبی نهفته است که با چوب درخت گردو وزین شده تا دل هر بیننده حتی از روی عکس را مجذوب خود کند‌. ترکیب رنگ چوب قهوه‌ای روشن با رگه‌های تیره به‌علاوه تودوزی قهوه‌ای شکلاتی تم خاصی از لاکچری بودن خودرو را به نمایش می‌گذارد‌. در نمای داخلی به غیر از چرم گاو می‌توانید طبق سلیقه چرم شترمرغ سفارش دهید و نمای داخلی خودرو خودتان را زینت بخشید‌. البته رنگ‌های مختلف دیگری مانند آبی روشن‌، سیاه و سفید و خاکستری به‌علاوه آبی و خاکستری ترکیب رنگ‌های نمای داخل هستند که به دلخواه می‌توانید انتخاب کنید و طبق آمار بنتلی 80 درصد از خریداران رنگ‌های خاص را انتخاب می‌کنند در صورتی که 17 ترکیب رنگ کاملا موجود است‌.
به محض باز کردن درِ خودرو ‌روی رکاب Bentley Limited Edition و زیر آن معرف این خودرو برای تولید 60 سالگی کمپانی بنتلی و در آخر قاب کروم‌رنگ پرچم انگلیس حک شده است.
با دیدن صندلی‌های شکیل با دوخت متحیر‌کننده و فرم اسپرت متوجه ترکیبی از اسپرت و لاکچری خواهید شد‌. می‌توان گفت 24 واحد دوخت ماهر برای تودوزی این خودرو در حال فعالیت هستند و برش‌های لیزری آن با دقت اطمینان 0.1 میلی‌متر جزو بهترین خطوط تولید به‌شمار می‌روند‌. با اینکه از طرح کلاسیک استفاده شده اما صندلی‌های ردیف جلو در 14 حالت تنظیم می‌شوند به‌علاوه صندلی راننده 3 حالت ذخیره‌سازی دارد‌. با کشیدن دسته کنار صندلی راننده می‌توانید به ردیف عقب دست پیدا کنید و سواری ‌روی صندلی‌های عقب را تجربه کنید‌. با وجود کنسول وسط ردیف عقب این خودرو به ظرفیت 4 سرنشینه محدود می‌شود و سرنشینان عقب می‌توانند توسط دکمه‌های شیشه بالابر کنارشان از هوای آزاد لذت ببرند‌.
ردیف عقب به 2 دریچه‌های تهویه دایره‌ای شکل و دکمه‌های فشاری نقره‌ای رنگ تجهیز شده است و ردیف جلو به 4 عدد که ‌روی داشبورد کلاسیک آن تعبیه شده‌اند‌.‌ روی داشبورد کانتیننتال مورد آزمایش از پلت‌فرم کلاسیک استفاده شده و در جای جای خودرو اشکال دایره‌ای مخصوصا ساعت گرانبهای با نام حک شده بنتلی در وسط داشبورد به چشم می‌خورد‌. در نسل جدید کانتیننتال کیلومترهای دایره‌ای شکل حذف شده‌اند و از نمایشگر‌های دیجیتالی استفاده شده است‌.
کلید‌های مختلفی از جمله تنظیمات سیستم تهویه جداگانه ردیف جلو‌، نویگیشن‌، سیستم صوتی و تلفن ‌روی داشبورد چوبی با کلی متعلقات قرار دارد و در 44 کلید مختصر شده‌اند‌. کمی پایین‌تر به کنسول میانی ردیف جلو می‌رسیم که سوژه‌ای داغ و دسته اول ‌روی آن قرار گرفته است‌. دسته 2.5 سانتی‌متری ترمز‌دستی برقی‌، تنظیم‌کننده آیینه‌های جانبی و گرمکن آن بالاتر از دسته دنده تیپ ترونیک 6 سرعته آن قرار دارند‌، پایین دسته دنده یک بیضی مشکی رنگ با برش‌های مساوی دیده می‌شود که تکه‌های آن جای یک دکمه اساسی کانتیننتال است‌. کلید استارت برقی در سمت چپ بیضی و کلید جفت راهنما  در سمت راست و در دل آن تنظیم‌کننده گرمکن صندلی‌های جلو‌، کنترل‌کننده سیستم تعلیق برای تغییر حالت‌، کلید تنظیم ارتفاع و کلید تنظیم بال عقب قرار دارد یعنی راننده به‌راحتی می‌تواند خودرو را در خشن‌ترین و مسلط‌ترین حالت تغییر وضعیت دهد‌.
یکی از قطعات چالش‌برانگیز کانتیننتال فرمان خوش‌دست آن است زیرا دوخت شکیل و پیچیده آن بیش از 15 ساعت زمان برای اسمبل‌کردن نیاز دارد و یدک کشیدن 12 کلید برای تنظیم سیستم صوتی‌، کروز کنترل‌، بلوتوث و منوی میان صفحه کیلومتر یک فرم ساده به خود گرفته اما در کل با چسبیدن برند بنتلی تمام قضایا تغییر می‌کند‌.
در داخل خودرو بیشتر از روکش چوب درخت بلوط استفاده شده زیرا با مته سوراخ کردن چوب گردو مخرب است و آرم بنتلی ‌روی صندلی‌های قهوه‌ای‌رنگ با نخ طلایی دوخت شده‌اند‌. یکی از امکانات دیگر به غیر از سیستم گرمکن روی صندلی‌های جلو سیستم ماساژور است‌.

سواری نرم با موشک زمینی
بدون شک دیدن ‌چنین خودرویی از نزدیک برای خیلی از جوانان یک آرزوست و سواری با آن یک رویا که شاید روزی به حقیقت بپیوندد‌. هنگام نشستن در داخل خودرو صندلی‌های نرم و خوش‌فرم بدن را در‌بر‌می‌گیرند و حس آرامش به شما تلقین شود‌. انگشت‌هایمان را دور فرمان حلقه کردیم و با در دست گرفتن فرمان تمام چرمش به‌نوعی قدرت و سلطنت در دستانمان بود‌. دکمه استارت خودرو را فشردیم تا خون در رگ‌های بنتلی کانتیننتال GT پمپاژ شود‌؛ پس از لحظه‌ای غرش آرامش به خودرو برگشت‌.
دکمه بالای سر دنده (حرف B) را فشردیم تا گیربکس خودرو آزاد شود و حالت دنده را تغییر دهیم‌. به آرامی از پارک در آمدیم و به‌دلیل بلند بودن کاپوت (نداشتن دید کافی) سنسور‌های التراسونیک بسیار کار‌آمد بودند‌. اگر بخواهیم از چشمان دوخته شده مردم خیابان فاکتور بگیریم کافی است باور داشته باشید که سلطنت هنوز هم در دست رولزرویس و فرزندش بنتلی است‌؛ غریب به اتفاق این خودرو را به عنوان رولزرویس نام می‌بردند اما کلیت موضوع وجود یک خودرو لوکس زیر مجموعه آن بود‌.
سیستم صوتی آن با ترکیب 12 اسپیکر استریو 300‌وات و یک ساب‌ووفر با صدای شفاف و رسا هیجان و لذت سواری با این گوهر گرانبها را چند برابر کند‌. نرمی بیش از حدش در مقایسه با خودروهای رقیب کمی خسته‌کننده بود اما سیستم پیشرفته تنظیم ارتفاع آن که طبق اندازه عملی 2.5سانتی‌متر تغییر وضعیت می‌داد‌، کیفیت سواری آن‌را بالا می‌برد و راننده به میزان نیاز نرمی و سفتی سیستم تعلیق چهارچرخ مستقل‌، جناغی دوبل محور جلو و چندمیله‌ای محور عقب را تنظیم کند‌. پس از آزمایش خیابانی دل تو دلمان نبود تا کمی بنتلی کانتیننتال را به چالش بکشیم‌؛ به محض اینکه مسیر پیش رویمان کمی خلوت شد پدال گاز را تا آخرین حد فشردیم‌، تنها یک حس در ذهنمان حک شد و آن‌هم شلیک شدن واقعی توسط بنتلی 12 سیلندر 6 لیتری بود‌. گاهی اوقات تصور شلیک شدن توسط یک خودرو بی‌معناست اما زمانی‌که از شتاب لحظه‌ای بالا درون صندلی فشرده شوید‌، از ترس بالا رفتن ناگهانی سرعت فرمان را با دستانتان محکم بگیرید و سرعت گذشتن تصویر اطرافتان بسیار بالا رود، کاملا قانع خواهید شد‌. دنده‌هایی که دور موتورهای 6000 دور در دقیقه تعویض می‌شدند و صدای فوق‌العاده با‌ابهت سیستم اگزوز به‌علاوه سوت توربو‌های موتور‌، مردم را از چند‌صد متری آگاه می‌ساخت و هنوز نرسیده بودیم که سر‌ها به طرفمان چرخیده بود و چشم به بنتلی دوخته بودند‌. گیربکس را در حالت تعویض دستی قرار دادیم تا توسط شیفترهای پشت فرمان، فرماندهی خودرو را به دست بگیریم‌. آماده بودن خودرو در تمام دور موتور‌ها و دنده‌های بالا یکی از خصوصیات آن است و بدون شک کم آوردن در کورس‌های خیابانی و سبقت‌های ناگهانی از این خودرو کوپه 2.3 تنی بعید بود‌. بهترین زمان شتاب صفر تا 100 کیلومتر خودرو پس از چندین بار لانچ کردن عدد 5.96 ثانیه بود و در تست شتاب از صفر تا 160 کیلومتر حدود 15.8 ثانیه بدست آمد‌.
به غیر از این همه شیطنت بالاخره ایمنی هم از اهمیت بالایی برخوردار است و ترمزهای تمام سرامیکی کربن جدید که بزرگ‌تر از نمونه استاندارد است‌، برای اولین بار ‌روی بنتلی نصب شده با وزن 23 کیلوگرم کمتر عملکرد بهتر و استثنایی‌تر از گذشته ارائه می‌دهند اما وقتی پشت فرمان ترمز می‌گیرید هنوز هم می‌تواند بهتر باشد و وزن زیاد خودرو یکی از دلایل ضعف است‌.
بنتلی کانتیننتال GT مورد آزمایش با حجم مخزن سوخت 90 لیتری آن شاید با موتور 12 لیتری آن به اندازه کافی قانع‌کننده نباشد زیرا این خودرو به ازای هر 100 کیلومتر در شهر 28 لیتر و در تردد جاده‌ای حدود 10 تا 12 لیتر است‌.
قلم زدن درباره واقعیت این خودرو کمی مشکل بود اما به هر حال توانستیم چکیده‌ای از ابهت و هستی بنتلی کانتیننتال GT را به شما یادآور شویم.
در پایان جا دارد از مالک خودرو آقای احمد محمدی برای در اختیار گذاشتن این خودرو مثال‌زدنی به تیم خودرو امروز تشکر و قدردانی کنیم.

 

برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
      آرشیو