فونیکسریمکسبهتام

۳۱۵ هزار کشته در ۱۴ سال تصادفات رانندگی

عصر خودرو : سازمان پزشکی قانونی مرگ ۳۱۵ هزار شهروند در تصادفات ۱۴ سال اخیر را تائید کرده که این آمار برابر جمعیت ۱۵ تا ۲۰ شهر کشور است.

۳۱۵ هزار کشته در ۱۴ سال تصادفات رانندگی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر، تصادفات رانندگی یکی از مهمترین عوامل تلفات انسانی در کشورها محسوب می شود برای همین کاهش تصادفات رانندگی سالهاست از سوی مجامع بین المللی برای کشورهای جهان در دستور کار قرار گرفته است.

    مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد، در گزارش جهانی وضعیت ایمنی جاده‌ای چند سال قبل اعلام کرد: 59 درصد از آنانی که در تصادفات ترافیکی جهان کشته می‌شوند بین 15 تا 44 سال سن دارند که 77 درصد آنان مذکر هستند. این گزارش شامل اطلاعات از 182 کشور شامل 19 کشور از منطقه شرق مدیترانه است که بعد از آفریقا بالاترین میزان مرگ و میر جاده‌ای در جهان را دارد و در مجموع این کشورها 99 درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند.

    این گزارش نشان می‌دهد فقط 28 کشور شامل 7 درصد از جمعیت جهان، دارای قوانین جامع ایمنی جاده‌ای در مورد 5 عامل کلیدی خطرناک یعنی رانندگی در حال مستی، سرعت غیرمجاز، استفاده نکردن از کلاه ایمنی موتورسیکلت، نبستن کمربند ایمنی و رعایت نکردن نکات ایمنی برای کودکان هستند.

    دلایل تصادفات رانندگی در ایران

    هر چند به دلیل اسلامی بودن قوانین ایران مستی جایگاهی در آمارتصادفات رانندگی در کشور ندارد اما بر اساس اعلام  کارگروه امور اجتماعی، آموزش و فرهنگ ایمنی کمیسیون ایمنی راه‌ها بررسی علت سوانح رانندگی نشان می‌دهد که 30 درصد تصادفات رانندگی در ایران به دلیل عدم توجه به جلو (عدم رعایت فاصله با اتومبیل جلویی)، 25 درصد انحراف به چپ، 22 درصد سرعت غیر مجاز، 9 درصد عدم توانایی کنترل وسیله، 6 درصد عدم رعایت حق تقدم و الباقی هم سایر موارد است.

    مرگ روزانه 61 شهروند ایرانی در حوادث جاده ای 14 سال گذشته

    بر اساس این گزارش آمارهای سازمان پزشکی قانونی کشور نشان می دهد در 14 سال گذشته تاکنون 315 هزار و 264 شهروند ایرانی جان خود را بر اثر سوانح رانندگی در جاده های کشور از دست داده اند که اگر این آمار را در مدت زمان 14 سال تقسیم کنیم نشان می دهد که بطور میانگین در این سالها روزانه 61 شهروند ایرانی جان خود را از دست داده است.
     

    کاهش مرگ و میر بر اثر تصادفات رانندگی/ مرگ 7290 نفر در 5 ماهه سال 94

    پزشکی قانونی کشور در جدیدترین آمار ثبت مرگ بر اثر تصادفات رانندگی اعلام کرده است در پنج ماهه نخست سال 94 حدود هفت هزار و 289 نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که آمار تلفات هفت هزار و 489 نفر بود، 2.7 درصد کاهش یافته است. از این آمار پنج هزار و 587 نفر مرد و یکهزار و 702 نفر زن بودند که چهار هزار و 754 نفر در محورهای برون شهری، یکهزار و 959 نفر در مسیرهای درون شهری، 552 نفر در مسیرهای روستایی و 24 نفر در محورهایی نامعلوم جان خود را از دست داده‌اند.

    بر اساس این گزارش در این مدت استان‌های خراسان رضوی با 597، فارس با 587 و تهران با 524 بیشترین و استان‌های ایلام با 63، کهگیلویه و بویراحمد با 78 و خراسان جنوبی با 81 کمترین آمار تلفات حوادث رانندگی را داشته اند.

    همچنین در پنج ماهه نخست سال جاری 135 هزار و 291 نفر در حوادث رانندگی مصدوم و به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کردند. از این تعداد 96 هزار و 571 نفر مرد و 38 هزار و 720 نفر زن بودند. این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که آمار مصدومان حوادث رانندگی 134 هزار و 819 نفر بود، چهار دهم درصد افزایش یافته است.

    سازمان راهداری: 80 درصد تصادفات کشور منشا انسانی دارد

    هرچند آمار مرگ و میر تصادفات در حال کاهش است اما دلایل وقوع این حوادث هنوز به طور علمی و تخصصی واکاوی نشده با این حال سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در گزارشی گفته است: با بررسی دقیق حوادث رانندگی در راه‌های کشور و تجزیه و تحلیل آن، حدود 80 درصد تصادفات و تلفات جاده‌ای دارای منشا خطاهای انسانی است. این تحلیل در حالی است که حدود 18 میلیون خودرو، 6 میلیون موتور و 80 هزار کیلومتر راه شامل آزادراه، بزرگراه و راه اصلی و فرعی و بیش از یکصد هزار کیلومتر راه روستایی در کشور داریم که در در نگاه این سازمان علی رغم اینکه بخش اندکی از تصادفات و سوانح رانندگی برون‌شهری مربوط به وضع جاده‌ها یا وسایل نقلیه است اما نگاه خرد و تجزیه و تحلیل دلایل تصادفات و بررسی شاخص‌های مختلف حاکی از آن است که حدود 80 درصد تصادفات و تلفات جاده‌ای منشا انسانی دارد.

    خسارات اقتصادی ناشی از تصادفات رانندگی/ روزی 32 میلیارد تومان!

    طبق آمارها روزانه 32 میلیارد تومان ضرر اقتصادی ناشی از تصادفات را متحمل می‌شویم. مرکز پژوهش‌های مجلس در آخرین گزارش خود از تصادف‌های جاده‌ای برآورد کرده است، هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی تصادفات رانندگی حدود 8 درصد تولید ناخالص داخلی است. هزینه مورد نظر در سال 1390 در حدود 51 هزار و 910 میلیارد تومان است. البته هزینه درمانی سالانه 11 هزار میلیارد ریالی افرادی که بر اثر تصادف مصدوم شده‌اند و هزینه 180 میلیون تومانی هر فرد کشته شده در تصادفات و هزینه 280 میلیون تومانی هر معلول بر اثر تصادف‌های جاده‌ای هم باید در این آمارها محاسبه کرد.

    باید سازمانهای مرتبط در کمیسیون ایمنی راه ها ساز و کاری برای فرهنگ سازی بهتر در کاهش تصادفات رانندگی در پیش بگیرند تا روند کاهشی آمار تصادفات ادامه یابد. با این حال ایمنی راه ها و جاده ها و حتی ایمنی خودرو هم در این خصوص تاثیر گذار خواهد بود. اجرایی شدن استفاده از ترمز استاندارد (ای بی اس)، اجباری شدن نصب کیسه هوا برای راننده و سر نشین در تمام خودروها و همچنین استاندارد سازی جاده ها اعم از تامین روشنایی و هموار بودن جاده و نصب دوربین های کنترل سرعت می تواند مهمترین عامل در کاهش مرگ و میر در تصادفات جاده ای کشور باشد.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط