فونیکسریمکسبهتام

مرکز ثقل و تقسیم وزن در خودرو چه کاربردی دارد؟

وزن و اثـرات آن

عصر خودرو: خودرو‌ها همیشه به سمت پیشرفته‌تر‌شدن قدم بر‌می‌دارند. این پیشرفت می‌تواند در راستای بهبود ایمنی، آسایش، سرعت، شتاب، کاهش مصرف سوخت و آلاینده‌ها و‌... تا پیشرفت در زمینه کنترل و هدایت آن باشد. هندلینگ یا همان کنترل‌پذیری یا قدرت مانور و یا خوشدستی خودرو امروزه یکی از فاکتور‌های مهم در تعیین جایگاه یک خودرو در مقایسه با رقبایش است. به طور ساده می‌توان گفت هندلینگ یا همان خوشدستی به پایداری خودرو در یک مسیر در عین داشتن سرعت عمل در آن گفته می‌شود؛ پایداری‌ای که ناشی از کنترل‌پذیری خوب آن باشد. اما در کنار سیستم‌های فنی و نوع انتقال قدرت و سیستم تعلیق، یکی از مهم‌ترین عوامل در داشتن هندلینگ بهتر، بحث وزن است. وزن و تقسیم آن می‌تواند این معیار را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار دهد.

وزن و اثـرات آن
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، نقطه ثقل یا گرانیگاه، محلی است که انگار تمام جرم و سنگینی جسم در آن نقطه قرار گرفته است. به طور ساده می‌توان گفت اگر جسم را از آن محل آویزان کنیم، حالت تعادل و پایدار خواهد داشت. به همین خاطر نقطه ثقل اثر بالایی در کیفیت سواری و کنترل‌پذیری یک خودرو که مجموعه‌ای از قطعات ریز و درشت با وزن‌های مختلف است، دارد. هر چه نقطه ثقل یک وسیله به سطح زمین یعنی محل تعادل همه اجسام، نزدیک‌تر باشد، پایداری آن نیز بیشتر خواهد بود؛ چرا‌که وقتی جسمی از زمین فاصله دارد، سعی در رسیدن به حالت پایدار خواهد داشت و این حرکت می‌تواند منجر به ناپایداری آن شود. کاهش ارتفاع خودرو‌ها به خاطر اینکه منجر به کاهش و نزدیک‌شدن مرکز ثقل به زمین می‌شود، باعث پایداری بیشتر خودرو در سر پیچ‌ها و سرعت‌های بالا شده و هندلینگ خودرو را افزایش می‌دهد. در واقع تکان‌هایی که از اجسام بلند می‌بینیم، در کنار اثر تجدید فرکانس، ناشی از همین مرکز ثقل بلند آنهاست.

    تقسیم وزن نیز از دیگر فاکتور‌های مهم در بحث کیفیت رانندگی است. تقسیم وزن به این معنی است که چه میزان از وزن خودرو در عقب و چه میزان در جلو قرار گرفته است. هر چه این تقسیم وزن به عدد 50/50 نزدیک‌تر باشد، هدایت و هندلینگ خودرو بهتر خواهد بود. این فاکتور در خودرو‌های اسپرت اهمیت زیادی دارد. به همین خاطر بیشتر خودرو‌های اسپرت به صورت دیفرانسیل عقب طراحی می‌شوند تا از تراکم قطعات در جلو خودرو و بالا رفتن وزن در این قسمت جلوگیری شود. تقسیم وزن با 4 ترازو که خودرو روی آن قرار می‌گیرد به دست می‌آید. هر کدام از این ترازو‌ها نیرویی را که از طرف جرم بالای خود دریافت می‌کنند، نشان می‌دهند. با جمع‌کردن اعداد هر دو ترازو در یک محور و نسبت‌گیری آن به کل وزن خودرو، درصد تقسیم وزن معلوم می‌شود. این عدد در خودرو‌های سواری محور محرک جلو، حتی تا میزان 60 به 40 برای محور جلو نیز ممکن است دیده شود که خبر از سبکی عقب خودرو، فرار آن در پیچ‌های شدید و ایجاد حالت کم‌فرمانی در خودرو می‌دهد. به همین خاطر است که بسیاری از خودرو‌های سوپر‌اسپرت از نوع موتور عقب یا موتور میانی هستند.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو