فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۱۱۱۰»

زنگ بحران آلودگی هوای پایتخت سال هاست به گوش مدیران نمی رسد!!!

عصر خودرو : سال‌هاست مردم تهران زیر بار آلودگی هوا هزینه گزافی را پرداخت می‌کنند و با این که این معضل از سوی مسئولان به عنوان بحران شناخته شده اما تاکنون عملکرد مثبت و مؤثری از سوی آن‌ها مشاهده نشده است.

زنگ بحران آلودگی هوای پایتخت سال هاست به گوش مدیران نمی رسد!!!
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ زنگ بحران آلودگی هوای پایتخت در سال 1374 به صدا درآمد، معضلی که پیامدهای زیان‌بارش افزایش شمار بیماران تنفسی و کاهش 5 سال از عمر تهرانی‌هاست ولی از آن زمان تاکنون نه تنها هیچ اقدامی در کاهش آلودگی هوا انجام نشده بلکه روز به روز بیشتر و بیشتر شده است، اما سوالی که مطرح است آیا این معضل راه حل دارد؟

    * معضل آلودگی هوا لاینحل نیست

    در این مدت طوری از آلودگی هوا سخن گفته‌اند و دست روی دست گذاشته‌اند که گویا این معضل آلودگی هوا هیچ وقت برطرف نمی‌شود.

    معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست در این باره می‌گوید: معضل آلودگی هوا راه حل دارد ولی مسئولان با ادبیاتی از این معضل یاد می‌کنند که گویی این مهم لاینحل است چرا که بسیاری از کلان‌شهرهای دنیا از جمله توکیو، آتن و مکزیکوسیتی طی اجرای برنامه‌های مدون و یکپارچه توانسته‌اند آلودگی هوای شهرشان را کاهش دهند.

    * مسئولان هرگز سیاست مستمری در رفع آلودگی نداشته‌اند

    در سال 1379 برنامه جامع مبارزه با آلودگی هوای تهران و در پاییز 1386 طرح جامع حمل و نقل و ترافیک تهران تهیه و تصویب شد ولی تاکنون این برنامه‌های مصوب کارساز نبوده و هیچ مشکلی را حل نکرده است.

    عبدالرضا عزیزی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در این باره معتقد است: مسئولان هرگز سیاست‌های مداومی را برای حل معضل آلودگی هوای تهران پیگیری نکرده‌اند و دستگاه‌های مرتبط باید شفاف‌سازی کنند که تاکنون چه اقداماتی برای رفع آلودگی هوای تهران داشته‌اند و آیا تاکنون تلاشی برای اجرای طرح‌ها و قوانین مربوط به رفع آلودگی هوای پایتخت کرده‌اند؟

    وی در خصوص نبود اراده قوی دستگاه‌های ذیربط برای رفع معضل آلودگی هوای تهران می‌گوید: دولت و مجلس تاکنون برنامه بلندمدتی برای رفع آلودگی هوای تهران نداشته‌اند و این دو قوه با تشکیل جلساتی با حضور پژوهشگران و محققان با ارائه راهکارهای طولانی مدت و مداوم با نهایت تلاش خود می‌توانند معضل آلودگی هوای تهران را کاهش و برطرف کنند.

    * آلودگی هوا کیست؟

    تردد موتور سیکلت‌ها و خودروهای فرسوده، کارخانجات، کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی، افزایش خودروهای شخصی و تک سرنشین از عوامل اصلی ایجاد آلودگی هوای پایتخت است.

    عبدالرضا عزیزی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در این باره می‌گوید: ضرورت برنامه‌ریزی برای از رده خارج کردن موتور سیکلت‌ها و خودروهای فرسوده در کلان‌شهر تهران و رعایت استانداردهای زیست محیطی در تولید خودروها و کارخانجات در کاهش آلودگی هوای کلان‌شهر تهران بسیار مثمرثمر است چرا که این موارد سهم بالایی در ایجاد آلودگی هوا دارند.

    وی در خصوص خودروهای تک سرنشین معتقد است: گسترش ناوگان حمل و نقل عمومی در کاهش آلودگی هوا مؤثر است ولی چون این ناوگان در کلان‌شهر تهران جوابگوی جمعیت تهران نیست لذا شهروندان مجبور به استفاده از خودروهای تک سرنشین می‌شوند.

    * چرا طرح‌های رفع آلودگی هوا اجرا نمی‌شود؟

    با این که آلودگی هوای تهران همیشه از سوی مسئولان به عنوان یک بحران شناخته شده و تاکنون طرح‌های بسیاری برای مقابله با این معضل تهیه و تصویب کرده‌اند ولی چرا این مصوبات اجرایی نشده و کارساز نبوده‌اند؟

    عبدالرضا عزیزی رئیس کمیسیون مجلس نهم در این باره می‌گوید: اجرا نشدن طرح‌ها و قوانین کاهش آلودگی هوای تهران کمبود منابع مالی دولت است چرا که قسمت اعظمی از بودجه دولت صرف هزینه‌های خارجی می‌شود و علاوه بر پرداخت یارانه‌ها بیش از 50 درصد شهروندان مستمری‌بگیر دولت هستند لذا دولت در زمان اجرای کارهای عمرانی با کمبود بودجه مواجه شده و طرح‌ها را نیمه تمام رها کرده است.

    وی در خصوص تعامل میان سازمان‌ها معتقد است: ایجاد تعامل میان سازمان‌ها برای رفع و کاهش آلودگی هوای کلان‌شهر تهران بسیار ضرورت دارد و بایستی این تعامل کارساز میان مجلس، دولت و سازمان شهرداری و سازمان حفاظت محیط زیست انجام گیرد.

    * همه در رفع آلودگی هوا مسئولیم

    پیشرفت علم می‌گوید که آلودگی هوا حل‌شدنی است کافی است همه خود را در برابر رفع این معضل مسئول بدانیم از من شهروندی که با خودروی شخصی و تک سرنشین خود راهی خیابان‌ها می‌شوم تا آن مسئولین ذیربطی که با تعامل سازنده و جدیت در اجرا می‌توانند پایتخت را از بار آلودگی هوا نجات دهند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو