فونیکسریمکسبهتام

جزییات عملیات‌های امدادی اورژانس کشور در ۶ماه نخست؛

هشدار اورژانس کشور درباره استفاده از شبکه‌های اجتماعی حین رانندگی

عصر خودرو : رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور ضمن تشریح خدمات اورژانس کشور در شش ماه نخست امسال، در عین حال نسبت به استفاده از شبکه‌های اجتماعی در حین رانندگی هشدار داد.

هشدار اورژانس کشور درباره استفاده از شبکه‌های اجتماعی حین رانندگی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا ،‌ دکتر امین صابری نیا در نشست خبری فوریت‌های پزشکی کشور با اشاره به پایان تعطیلات تابستانی و افزایش سفرها که احتمال آسیب حوادث ترافیکی را افزایش می‌دهد، گفت: با بررسی‌های میدانی و گزارشاتی که از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی دریافت کردیم، شایع‌ترین علل حوادث ترافیکی عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی است و بعد از آن مناطق پرخطر، خستگی، خواب آلودگی و مسافرت با خودروهای ناایمن، حوادث ترافیکی را ایجاد می‌کنند.

    وی با بیان اینکه بیشترین علت این حوادث خطای انسانی است، گفت: بنابراین از مردم خواهش می‌کنیم که هنگام مسافرت، زمان بازگشت به خانه را زمان‌بندی کنند؛ چرا که بیشتر حوادث در معابر و به دلیل سرعت نامطمئن رخ می‌دهد. بنابراین مردم قبل از بازگشت حتما ماشین خود را از نظر فنی ارزیابی کرده و همچنین سعی کنند در حین سفر تماس‌های تلفنی خود را سریع پاسخ ندهند بلکه ماشین را در پارکینگ برده و در آنجا پاسخ دهند.

    وی نسبت به استفاده از شبکه‌های اجتماعی در حین رانندگی هشدار داد و افزود: با توجه به اینکه اینترنت و شبکه‌های ا جتماعی پیشرفت کرده‌اند، مردم باید توجه کنند که در زمان رانندگی به هیچ عنوان به این شبکه‌ها توجه نکنند.

    صابری نیا ادامه داد: اورژانس پیش بیمارستانی و بیمارستانی طی نامه‌ای به تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی اعلام کردند که در هفته آخر سفرهای تابستانی پوشش اورژانس هوایی، زمینی و بیمارستانی به صورت صد در صد بوده و به طور کامل آماده خدمت رسانی به مردم باشند.

    وی با بیان اینکه رفتارهای پرخطر رانندگان و عدم رعایت فاصله بین دو خودرو در حوادث ترافیکی بسیار مشاهده شده گفت: امیدواریم با نگاه راهنمایی و رانندگی به رانندگان متخلف شاهد وضعیت بهتری در این زمینه باشیم.

    افزایش 1.8درصدی ماموریت‌های ویژه اورژانس کشور در 94

    رئیس مرکز حوادث و فوریتهای پزشکی کشور افزود: بیشترین آمار تلفات در زمانی است که سفرها آغاز می‌شود؛ یعنی در تعطیلات عید نوروز و تعطیلات تابستان. در همین زمینه امسال شاهد افزایش 1.8 درصدی ماموریت‌های ویژه نسبت به سال قبل بودیم به طوری که شاهد افزایش حوادث ترافیکی از 2 هزار و 142 به 2 هزار و 165 حادثه ترافیکی در سال 94 و افزایش 20 درصدی این حوادث بودیم. این حوادث ویژه شامل تصادف، زلزله، سیل و غیره است. همچنین در تصادفات شاهد افزایش 20 درصدی آن نسبت به سال 93 در ایام تعطیل هستیم، اما پوشش اورژانس در حال حاضر بهتر شده و علیرغم کمبود نیرو تلاش کردیم که نقاط حادثه خیز را با همین نیروهای موجود افزایش هیم به طوری که دو هزار و 87 پایگاه اورژانس را به دو هزار و 120 پایگاه افزایش دادیم.

    غروب آفتاب و اوایل صبح؛ زمان وقوع بیشترین حوادث

    صابری‌نیا بیشترین ساعاتی را که حوادث در این ساعات رخ می‌دهند غروب آفتاب و اوایل صبح عنوان کرد و گفت: خستگی راننده و سرعت غیرمجاز منجر به این اتفاق می‌شود. همچنین سنین بین 20 تا 40 سال بیشترین سنین در حوادث رانندگی هستند که منجر به فوت می‌شوند. باید توجه کرد تاثیر فوت ناشی از هر حادثه ترافیکی 700 نفر مردم را درگیر می‌کند. متاسفانه در سال گذشته 17 هزار فوتی ناشی از حوادث ترافیکی داشتیم که بین پنج تا 10 درصد آنها را کودکان تشکیل می‌دهند. همچنین در سال گذشته 600 هزار مورد خدمت را به حوادث ترافیکی ارائه کردیم.

    ارایه رایگان خدمات درمانی در حوادث ترافیکی به شرط...

    صابری نیا با اشاره به رایگان بودن خدمات اورژانس در حوادث ترافیکی اظهار کرد: همه افرادی که دچار حوادث ترافیکی شدند، خدمات رایگان دریافت می‌کنند اما باید از طریق سه مرجع حادثه ترافیکی آنها تایید شود؛ اول فرم اورژانس 115، دوم کروکی پلیس و سوم تایید مراجع قضایی. یعنی اگر فردی تایید یکی از این سه مرجع را داشته باشد، تمام خدمات را به صورت رایگان دریافت می‌کند.

    وی ادامه داد:‌ میزان اعزام به بیمارستان ناشی از حوادث ویژه از 15 هزار و 366 مورد در سال 93 به 23 هزار و 842 مورد در سال 94 رسیده و از افزایش 5.2 درصدی برخوردار بوده است. کل ماموریت‌های ما در سال 94 یک میلیون و 37 هزار و 468 ماموریت بوده است که از این تعداد 795 هزار و 488 ماموریت شهری و 241 هزار و 980 ماموریت در جاده‌ها انجام شده است.

    انتقال 90 درصد بیماران به بیمارستان از طریق اورژانس

    رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی کشور شایع ترین بیماریهای اورژانس را بیماریهای قلبی، تنفسی و زنان عنوان کرد و گفت: از این تعداد ماموریت اورژانس 24 هزار و 508 بیمار در محل درمان شدند و بقیه را به بیمارستان اعزام کردیم یعنی 90 درصد بیماران را به بیمارستان منتقل کردیم.

    ارتقای کیفیت خدمات در اورژانس پیش بیمارستانی

    صابری‌نیا در ادامه به طرح‌های جدید اورژانس کشور اشاره و با بیان اینکه پنج طرح توسعه‌ای و پنج طرح ارتقای کیفیت داشتیم، گفت: اولین طرح ما ارتقای کیفیت خدمات در اورژانس پیش بیمارستانی بود که در این راستا امسال 600 نفر از تکنسین‌های ما با مدارک بالا در تبریز تحت آموزش‌های مربیگری قرار گرفتند و از این تعداد 250 نفر به عنوان مربی ارشد تعیین می‌شوند و امیدواریم از نیمه دوم زمستان طرح رتبه‌بندی تکنیسین‌های اورژانس را در تمام اورژانس‌های پیش بیمارستانی ایجاد کنیم. رتبه‌های نیروهای اورژانس شامل رتبه پایه، میانی، ارشد و خبره هستند و تلاش می‌کنیم که نوع رتبه بر روی لباس آنها مشخص شود.

    افزایش پروازهای اورژانس هوایی

    وی در ادامه با اشاره به طرح‌های موجود در اورژانس هوایی کشور گفت: در سال 93 اورژانس هوایی 104 پرواز داشت که این آمار در پنج ماهه نخست سال 94 به 583 پرواز افزایش یافته و تعداد بیمارانی که با اورژانس هوایی منتقل شدند از 196 بیمار در سال 93 به 856 بیمار افزایش یافته است.

    صابری نیا افزود: کل آمار پروازی ما از مردادماه 93 تا پایان مرداد 94، 1267 ماموریت بوده است که در آنها 1936 بیمار از طریق اورژانس هوایی به بیمارستان منتقل شدند. همچنین 73 درصد ماموریت‌های اورژانس هوایی برای حوادث ترافیکی و 13.64 درصد آن برای حوادث غیرترافیکی بوده است . 1.5 درصد بیماران در این ماموریت‌ها بسیار بدحال بوده و به صورت احیا به بیمارستان منتقل شده‌اند.

    استفاده از پروتکل درمانی در اورژانس پیش بیمارستانی

    رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی کشور از استفاده از پروتکل درمانی در اورژانس پیش بیمارستانی کشور در سه بخش سکته قلبی، سکته مغزی، زنان و تروما خبر داد و گفت:‌ پروتکل‌های اجرایی نوشته شده و تا دو ماه آینده ابلاغ می‌شود. بعد از آن تمام تکنیسین‌ها باید بر اساس این پروتکل اقدام کنند.

    15 اورژانس پر ازدحام تهران ساماندهی شدند

    صابری‌نیا در ادامه صحبت‌هایش به اقدامات انجام شده در حوزه اورژانس بیمارستانی اشاره و اظهار کرد: اولین بحث ما بحث 15 اورژانس شلوغ تهران بود که در این راستا توانستیم 90 درصد از نیازهای تجهیزاتی این 15 اورژانس را تامین کنیم. همچنین در بخش تریاژ، پرستارانی با سابقه پنج سال قرار داده شدند و در حال حاضر بالای 20 درصد نیروهای پرستاری در این اورژانس‌های بیمارستانی تامین شد.

    وی با بیان اینکه در این 15 اورژانس 600 نیرو کمبود داشتیم که 250 مورد از آنها در بخش پرستاری بود، گفت: در حال حاضر این تعداد در حال تامین شدن است و 800 پرستار ثبت نام کردند که کارهای جذب آنها در حال انجام است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط