فونیکسریمکسبهتام

خودروهایی که ریشه در ایران دارند

عصر خودرو: سال‌ها است از حضور صنعت خودرو ایران به‌عنوان کشوری دارای صنعت خودروسازی در جهان می‌گذرد و هرچند این حضور با فراز و فرودهای بسیاری همراه بوده اما در این میان سه خودرو هستند که هرچند به‌طور مشخص محصول صنعت خودروسازی ایران به شمار نمی‌روند اما ریشه در ایران دارند.

خودروهایی که ریشه در ایران دارند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»، برای شناخت این محصولات متن زیر را مطالعه کنید.

    مرسدس بنز سری G
    ابتدا در دوران پهلوی دوم مرسدس بنز اقدام به تولید یک SUV ناب به نام مرسدس بنز G کرد که تاکنون هم تولید و عرضه می‌شود و جزو گران‌ترین، لوکس‌ترین و قوی‌ترین خودروهای تولیدی مرسدس بنز است که با ظاهری کلاسیک بسیاری از ثروتمندان دنیا را به خود جذب کرده است.
    طراحی این خودرو حاصل سفارش و حمایت مالی ایران از مرسدس بنز بوده هرچند درنهایت این خودرو پیش از آنکه فرصت حضور پررنگ در بازار ایران را بیابد، راهی بازارهای جهانی شد.
    نیسان قشقایی
    در سال ٢۰۰٧ شرکت نیسان موتور ژاپن اقدام به تولید یک خودروی شاسی‌بلند جدید به نام قشقایی کرد. طراحان نیسان معتقدند که خریدار معمولی خودروی نیسان قشقایی درعین‌حال که یک خریدار است، می‌تواند یک طبیعت گرد هم باشد و به همین دلیل بوده که نام قشقایی برای این خودرو انتخاب شده چون ایل قشقایی نیز در طبیعت جنوب غربی ایران کوچ می‌کند نیسان دلیل نام‌گذاری خودروی خود را مشهور بودن افراد ایل قشقایی به سخت‌کوشی اعلام کرد.
    رنو قاجار
    و در آخرین اقدام که شاید پیشینه‌ای متصل به شرکت نیسان دارد، تولید یک خودروی شاسی‌بلند در کلاس کوچک شهری در گروه رنو- نیسان و با پلتفرم نیسان قشقایی به نام رنو قاجار است. هرچند رنو به‌صورت رسمی ارتباط این خودرو به سلسه قاجار در ایران را تایید نکرده است و نام این خودرو را ترکیبی از Kad (اشاره به quad و چهارچرخ بودن خودرو) و Jar (که ریشه‌ای فرانسوی به معنای چابکی دارد) می‌داند، اما نمی‌توان از هم‌آوایی نام آن با سلسه قاجار در ایران چشم‌پوشی کرد و به همین دلیل از ابتدا بسیاری ریشه این نام را در تاریخ ایران می‌دانستند ولی فارغ از هر تفسیری، شنیدن نامی ایران بر روی این خودرو بدون شک باعث توجه ایرانیان خواهد شد.
    شرکت رنو در خلال نمایشگاه خودرو ژنو ٢۰١٥ این خودرو را به نمایش گذاشت که در کلاس خودروهای شاسی‌بلند کوچک و شهری یا به‌اصطلاح کراس اوور تولید خواهد شد.
    این خودرو به‌صورت استاندارد دیفرانسیل جلو است اما سیستم چهارچرخ متحرک نیز بر روی آن قابل سفارش است. رنو قرار است این خودرو را از آوریل ٢۰١٥ روانه بازار اروپا و از سال٢۰١٦در بازار چین عرضه کند.
    بد نیست بدانید مظفرالدین شاه قاجار در سفری که در سال ١٩۰۰ به اروپا و به بلژیک داشت سوار بر دو خودروی رنو سفر خود را به‌سوی ایران به پایان رساند و این اولین حضور رسمی خودرو به ایران بود و به این ترتیب ریشه‌های تاریخی رنو در ایران کاملا مشخص است.
    رنو فاجار، صرف‌نظر از ریشه نام‌گذاری آن می‌توان حضور پررنگی در بازار ایران داشته باشد و جایگاهی که پیش از این نیسان قشقایی در اختیار داشت را از آن خود کند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو