فونیکسریمکسبهتام

توافق، خودرو را ارزان نمی‌کند

عصر خودرو : توقع کاهش قیمت خودرو در حالی تبدیل به یک مطالبه جدید توسط مردم از خودروسازان و مسوولان شده که فعالان بازار این انتظار را از سوی مردم غیرمنطقی می‌دانند.

توافق، خودرو را ارزان نمی‌کند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از اقتصادنیوز، حال و هوای این روزهای بازار خودرو آنچنان به وضعیت نهایی توافق هسته‌ای گره خورده که اکثر فعالان بازار حاضر شدند خودروهای خود را کمتر از قیمت کارخانه به خریداران عرضه کنند. از طرفی فعالان بازار در انتظار نتایج مذاکرات ایران با گروه 1+5 هستند تا با توافق طرفین بازارهای داخلی رونق بگیرد، در حالی که هنوز مشخص نیست شورای رقابت و خودروسازان سرنوشت قیمت خودرو را چگونه رقم بزنند.

    در همین زمینه یکی از فعالان بازار گفت: در حال حاضر رکود در بازار حکم‌فرما است و نتیجه مذاکرات بیشتر فعالان بازار را بلاتکلیفی کرده است. کاهش تقاضا و قدرت خرید مردم نشان از آن دارد که این رکود ادامه‌دار خواهد بود.

    او افزود: مشتریان توقع دارند قیمت خودرو بیشتر از اینها کاهش یابد در حالی که همچین نگاهی اصلا منطقی نیست و به هیچ وجه شرکت‌های خودروسازی با کاهش قیمت موافق نیستند زیرا هزینه‌های تولید افزایش یافته است.

    این فعال بازار با بیان اینکه اگر پس از توافق هسته‌ای تقاضا افزایش نیابد، در بازار خودرو رکود ادامه‌دار می‌شود، گفت: هزینه‌های تولید افزایش یافته و با توجه به افزایش قیمت حامل‌های انرژی نمی‌توان از بازار خودرو انتظار ارزان شدن داشت.

    به اعتقاد این فروشنده خودرو افزایش قیمت خودرو هم نیز بعید است زیرا قدرت خرید مردم کاهش یافته و با توجه به اینکه در مقطع فعلی برخی نمایشگاه‌داران حاضر شدند خودروها را کمتر از قیمت کارخانه به خریداران بفروشند و باز تقاضایی نیست، بنابراین گران شدن خودرو نیز دور از تصور است.

    این در حالی است که رئیس شورای رقابت به تازگی هرگونه درخواست غیرمنطقی گرانی خودرو را نیز رد کرده است. با این حال پیش‌بینی‌ها بر این است که بازار خودرو پس از توافق هسته‌ای با هیچ گونه کاهش یا افزایش قیمتی روبه‌رو نخواهد شد البته قطعی شدن دانستن چنین فرضی دشوار است.

    در حال حاضر بیشتر نمایشگاه‌داران خودرو به فرا رسیدن فصل جدید و مسافرت‌های تابستانی دل خوش کرده‌اند و در انتظار رونق معاملات هستند. بررسی‌ها نشان می‌دهد اولین نشانه‌گیری‌ها پس از توافق هسته‌ای، بازار و صنعت خودرو است که پس از تحریم‌ها فضای مناسبی برای سرمایه‌گذاران خارجی است. به هر حال بازار خودرو علاوه بر انتظار نتیجه مذاکرات در حال سپری ‌کردن روزهای ماه رمضان و تشدید کاهش قیمت‌ها است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۵ روز پیش
        آرشیو