فونیکسریمکسبهتام

۲۰ تا ۲۹ سالگان بیشترین آسیب دیدگان سوانح موتورسیکلت

عصر خودرو : امروزه استفاده از موتور سیکلت به عنوان یک وسیله نقلیه پرسرعت، کم هزینه و ارزان مورد توجه اقشار مختلف جامعه به ویژه جوانان و نوجوان قرار دارد، اما متاسفانه سرعت بیشتر را راکبان با از هر جهت راندن و به هر بهایی خریدار می شوند.

۲۰ تا ۲۹ سالگان بیشترین آسیب دیدگان سوانح موتورسیکلت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا، در زمان حاضر آموزش و کنترل موتورسواران به لحاظ رعایت اصول رانندگی با این وسیله نقلیه پر طرفدار بسیار ضروری است چرا که موتور سواران از هر مکانی، هر جهتی و با هر سرعتی که تمایل داشته باشند، به رانندگی با این وسیله نقلیه می پردازند که این عبور از خط قرمز نه تنها جان موتور سواران بلکه جان همه افراد جامعه را تهدید می کند.

    اگر گذرتان به مراکز تروما یا اورژانس های بیمارستان های سراسر کشور افتاده باشد، خواهید دید که بیشتر مصدومان این مراکز فوریتی موتورسوارانی هستند که به نوعی با اتومبیل، عابران پیاده تصادف کرده اند و برخی دیگر نیز هنگام موتور سواری به زمین خورده اند.

    آسیبهای اولیه در تصادف موتور سواران با سایر وسایل نقلیه، یا برخورد با عابرین پیاده به صدمات وارده به سر، پا، زانو و زیر زانو، صدمات ران و لگن و صدمات استخوانی، اسکلتی و جراحتی از جمله ایجاد زخم های باز و بسته در نواحی مختلف بدن تقسیم بندی می شود.

    در تصادفات عابرین پیاده با موتورسواران، ابتدا ضربه به عابر وارد شده سپس زیر پای وی خالی می شود، فرد با یک چرخش یا پرش ناگهانی بر روی زمین افتاده و سر یا بدنش با آسفالت کف خیابان یا جدول های حاشیه خیابان و نظایر آن برخورد می کند.

    در بیشتر مواقع دیده می شود که در هنگام وقوع این وضعیت، سرعت فرد حادثه دیده با سرعت موتور سوار برابر شده و فرد مصدوم و حادثه دیده به یکی از طرفین پرتاب می شود.

    حال چنانچه سرعت موتور سوار بالاتر از حد معمول و استاندارد باشد عابر پیاده به سمت جلو پرتاب و با زمین برخورد می کند که صدمات وارده بعد از جدایی از موتور سیکلت جزو آسیبهای ثانویه محسوب می شود.

    کارشناسان خبره امداد و نجات اغلب صدمات ناشی از آسیهای ثانویه تصادفات رانندگی عابرین پیاده با موتور سیکلت ها را در مرحله نخست ناحیه «سر» عنوان می کنند و می گویند، هنگامی که عابرپیاده ای با اینگونه وسایل نقلیه تصادف می کند، در اثر تماس پوست بدنش با ساختار فلزی موتورسیکلت و آسفالت کف خیابان، پوستش کنده، له، پاره یا دریده می شود که این زخم های باز در نواحی مختلفی از بدن از جمله سر، بازو، پا و ضایعات ارگانهای داخلی بدن مانند ضایعات دنده ای و ستون فقرات به عنوان زخم بسته دیده می شوند.

    این گروه از کارشناسان خبره در خدمات رسانی به حادثه دیدگان حوادث رانندگی و ترافیکی می گویند، 80 درصد علت مرگ و میر موتور سیکلت سواران در تصادفات رانندگی با سایر وسایل نقلیه یا عابرین پیاده نیز ناشی از صدمات وارده به «سر» آنان است.

    آنان همچنین توضیح می دهند، در بین آسیب های ناشی از تصادفات موتورسواران، شکستگی «پا» در مرحله دوم قرار دارد که این نوع صدمه بسیار شایع است، به طوری که بیش از 66 درصد موتورسوارانی که تصادف کرده و به بیمارستان مراجعه می کنند، دچار آسیب هایی در ناحیه «پا» هستند.

    این گروه از کارشناسان حوادث و سوانح معتقدند که بیشتر موتورسوارانی که دچار آسیب از حوادث رانندگی و ترافیکی می شوند، در دهه سوم زندگی خود یعنی سنین 20 تا 29 ساله قرار دارند و 42 درصد مصدومان موتورسواری که دچار آسیب های در ناحیه «پا» می شوند، در اثر تصادف با اتومبیل و 22 درصد آنها در اثر زمین خوردن دچار آسیب می شوند.

    آنان می گویند، شایعترین آسیبی که به پای موتورسواران در هنگام تصادف رانندگی وارد می شود، شکستگی «ساق پای» آنهاست، یعنی 44 درصد آسیب های پای موتورسواران در اثر تصادف، شکستگی ساق پا، 35 درصد آن شکستگی «مچ پا» و 22 درصد آن شکستگی استخوان «ران» است که به طور معمول 75 درصد شکستگی های ناشی از تصادف در موتورسواران بدون نیاز به جراحی و تنها با گچ گرفتن بهبود می یابد، اما 25 درصد از این شکستگی ها به عمل جراحی نیاز پیدا می کند.

    به طور قطع و یقیین موتورسواری با سرعت مطمئنه و پرهیز از حرکات نمایشی در خیابان ها و معابر از جمله تکچرخ زدن، لایی کشیدن و زیگزاگ راندن نخستین گام پیشگیری از تصادف موتورسواران است، اما برای کاهش آسیب های وارد شده به سر و پای موتورسواران در هنگام تصادف، گذاشتن کلاه های ایمنی مناسب، بستن انواع محافظ پا و زانو و نیز پوشیدن لباس های مخصوص موتورسواری که ضربه گیر دارند توصیه می شود.

    امروزه با پیشرفت های انجام شده در علم و فن آوری و افزایش صنایع تولیدی وسایل نقلیه به ویژه موتورسیکلت ها در داخل و خارج از کشور، روز به روز بر سرعت اینگونه از وسایل نقلیه موتوری افزوده و این صنایع به سمت تولیداتی با مصرف سوخت کمتر، وزن سبک تر و درنتیجه کاستن از استحکام بدنه آنها در حال حرکت هستند.

    اغلب این صنایع در تولید کالاهای خود و عرضه آنها به بازار مصرف نکات ایمنی و حفاظتی خاصی برای حفظ جان سرنشینان آنها پیش بینی کرده اند که از آن جمله می توان به تهیه و تولید کلاه کاسکت برای موتورسواران و نیز کمربند ایمنی، کیسه هوای ضربه گیر و استفاده از فن آوری های جدید در بخش های مختلف نظیر ترمز برای خودروها اشاره کرد.

    متاسفانه برغم تمامی این تمهیدات باز مشاهده می شود که بسیاری از موتور سواران و رانندگان خودروها از این عوامل بازدارنده بهره لازم را نبرده و موجب بروز تصادفات ناگواری می شوند که بعضا با تلفات انسانی مواجهند.

    در این رهگذر «سرعت غیرمجاز تخطی از مقررات راهنمایی و رانندگی» است که مستوجب پیگیری قانونی می باشد.

    متاسفانه امروزه شاهد سرعت بیش از حد مجاز بسیاری از رانندگان موتورسیکلت و خودرو بخصوص توسط جوانان هستیم که این امرمشکلات متعددی را برای شهروندان و دیگر رانندگان قانونمند ایجاد کرده که لازم است اداره راهنمایی و رانندگی با سخت گیری و اعمال مجازات های سنگین مانع از این کار شده و زمینه آرامش و ایمنی عمومی را فراهم سازد.

    طبق بررسی های میدانی انجام شده از سوی خبرنگار اجتماعی ایرنا، هم اکنون قیمت یکدستگاه موتورسیکلت چیزی حدود یک میلیون و 650 تا بیش از 20 میلیون تومان بوده که از طرفداران بسیاری نیز برخوردار است.

    این درحالی است که همین موتورسوار حاضر نیست برای حفظ جان خود یک عدد کلاه کاسکت که شاید درمقابل قیمت این موتور ارزش آنچنانی نداشته باشد، برای حفاظت خود از حوادث احتمالی خریداری کند.

    استفاده از کلاه ایمنی (کاسکت) برای موتورسواران نیازمند بیان ضرورت و گسترش فرهنگ استفاده از آن است که نیازمند ارائه آموزشهای دوره ای لازم از سوی دستگاههای ذیربط از جمله صدا و سیما و رسانه های جمعی دارد.

    مدتها است از اعلام استفاده اجباری از کلاه کاسکت توسط موتورسواران از سوی معاونت راهنمایی ورانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی می گذرد، اما هنوز مشاهده می شود برخی از موتورسواران این مقررات را نادیده گرفته و نسبت به هشدارها بی توجه هستند.

    در حالی که برخی از موتورسواران با استفاده نکردن از کلاه کاسکت علاوه بر سرپیچی از مقررات، جان خود و همراهان را در معرض خطر قرار می دهند، گروهی دیگر از راکبان موتور نیز با استفاده از کلاه کاسکتهای مخصوص دوچرخه و غیر استاندارد سعی می کنند به ظاهر خود را مطیع قانون جلوه دهند.

    اما در این میان افراد هم هستند که ضمن رعایت این مقرره، دیگر راکبان موتور را نیز به رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی و احترام به قانون فرا می خوانند.

    این عده ضمن اینکه رعایت قانون از سوی همه اقشار را احترام به جامعه می دانند، معتقدند اکنون که راهنمایی و رانندگی ناجا با هشدارهای قانونی ومعقولانه خود درصدد برقراری یک نوع نظم و انضباط اجتماعی است، که در نهایت به کاهش تصادفات و مرگ و میرهای ناشی از بی دقتی موتورسواران می انجامد ،تبلیغات سازنده و همه جانبه ارگانهای ذیربط برای فرهنگ سازی در این زمینه را بسیار حائز می دانند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط