فونیکسریمکسبهتام

همه شاکیان خرید سهام سرخابی ها توسط خودروسازان؛

قطعه سازان:اگر پول دارید، طلب ما را بدهید

مشتریان: هزینه باشگاهداری را روی "قیمت خودرو" نکشید

عصر خودرو : حضور دو خودروساز بزرگ کشور در مزایده چهارم واگذاری سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس پایتخت، بالاخره رنگ واقعیت به خود گرفت تا سرخابی ها در آستانه حضور در "جاده مخصوص" قرار بگیرند.

قطعه سازان:اگر پول دارید، طلب ما را بدهید
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران، این در حالی است که اگر ایران خودرو و سایپا برنده مزایده موردنظر شوند، این اتفاق احتمالا  با واکنش‌هایی منفی از سوی فعالان صنعت خودرو، سهامداران و مشتریان روبرو خواهد شد.

    به نظر می‌رسد بیشتر این انتقادها، حول محور مشکلات نقدینگی خودروسازان و همچنین قصد و انگیزه آنها برای افزایش قیمت محصولات شان، باشد، چه آنکه ایران خودرو و سایپا همواره از بی‌پولی می‌نالند و به دنبال بالا بردن قیمت محصولات شان هستند.

    "شاکی اول؛ مشتریان

    بدون تردید اولین کسانی که از خرید سهام سرخابی‌ها توسط خودروسازان شاکی خواهند شد، مشتریان هستند، مشتریانی که بارها طعم تلخ افزایش قیمت خودروهای داخلی را به بهانه کمبود منابع مالی شرکت‌های خودروساز کشور چشیده اند. اگر نگاهی به اظهارات دو سه سال گذشته مسوولان صنعت خودرو کشور بیندازیم، متوجه خواهیم شد که آنها همواره حرف از مشکلات مالی و کمبود نقدینگی زده و به این واسطه حتی گاهی مجوز افزایش قیمت محصولات خود را نیز گرفته‌اند.  

    حالا برای مشتریان جای سوال است که اگر خودروسازان بی‌پول بوده و با مشکلات نقدینگی دست و پنجه نرم می‌کنند، پس چرا هر کدام از آنها حاضر شده‌اند 290 میلیارد تومان بابت خرید سهام استقلال و پرسپولیس پول بدهند. مشتریان قطعا این را هم خواهند پرسید که خودروسازان چرا به جای خرید سهام سرخابی‌ها و باشگاهداری، پول شان را صرف تحقیق و توسعه و افزایش کیفیت و پایین آوردن هزینه‌های تولید نمی‌کنند.

    انتقاد مشتریان از خودروسازها اما زمانی به اوج خود خواهد رسید که آنها بخواهند قیمت محصولات خود را افزایش دهند و شورای رقابت (مسوول قیمتگذاری خوردوهای داخلی) با این موضوع موافقت کند.

    قطعا اگر خودروسازان بخواهند قیمت محصولات خود را در این شرایط  افزایش دهند، مشتریان شاکی خواهند شد که چرا ایران خودرو و سایپا سرمایه خود را صرف خرید سهام تیم های فوتبال کرده اند و از آن سو به دنبال گران کردن خودرو هستند.

    به عبارت بهتر، مشتریان حالا نگران این هستند که نکند خودروسازان هزینه خرید سهام سرخابی ها و اداره آنها روی قیمت محصولات شان سرشکن کرده و این اتفاق به افزایش چند باره قیمت بیانجامد. 

    "قطعه سازان؛ شاکی دوم

    دیگر منتقد خودروسازان بابت خرید سهام سرخابی‌ها، شرکت های قطعه ساز کشور هستند، همان ها که چهار هزار و 500 میلیارد تومان از خودروسازها طلبکارند و بنابراین ریخت و پاش هایی از این دست را برنمی تابند. قطعه سازان البته از همین حالا ساز مخالفت با خرید سهام استقلال و پرسپولیس را کوک کرده و راضی به این اتفاق نیستند.

    همین چند روز پیش بود که دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی از خرید سهام سرخابی‌ها توسط خودروسازان انتقاد و تاکید کرد: "اگر این اتفاق رخ بدهد، قطعه سازها از دست خودروسازان دلگیر خواهند شد." حرف قطعه سازان این است که اگر خودروسازان نقدینگی دارند، باید به جای اقداماتی مانند خرید سهام باشگاه ها، طلب آنها (شرکت های قطعه ساز) را بدهند.

    به اعتقاد قطعه سازان، بسیاری از واحدهای تولید قطعه کشور به دلیل بی پولی و عدم دریافت مطالبات شان از خودروسازها، تعطیل و یا تغییر کاربری داده اند و این خطر سایر قطعه سازها را نیز تهدید می کند، بنابراین روا نیست خودروسازها پول خود را صرف خرید سهام استقلال و پرسپولیس کنند.

    "سهامداران؛ شاکی سوم

    اما دیگر منتقد و شاکی احتمالی خرید سهام سرخابی ها توسط خودروسازان، سهامداران آنها هستند، سهامدارانی که طی چند سال گذشته با بی‌پولی خودروسازان ساخته و گاهی حتی از دریافت سود سهام خود نیز محروم شده اند.

    برای سهامداران جای سوال دارد که خودروسازان چرا به جای افزایش سرمایه و سوددهی، به سراغ خرید سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس رفته اند و در اولین قدم، 290 میلیارد تومان برای این کار کنار گذاشته اند.

    بر کسی پوشیده نیست که اداره دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، هزینه گزافی می طلبد و در شرایط فعلی که خودروسازان تحت فشار مالی و نقدینگی قرار دارند (به گفته خودشان)، بعید است سهامداران به اضافه شدن هزینه‌ها در پی خرید سهام سرخابی‌ها، راضی باشند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو