فونیکسریمکسبهتام

صنعت خودرو در یک متر ارتفاع

فورد جی تی ۴۰ (GT۴۰)

عصر خودرو : پیشرفت در هر زمینه ای زمانی حاصل می شود که بصورت پیاپی مورد بررسی و آزمایش های دشوار قرار گیرد. از این رو مسابقات اتومبیل سواری یکی از مهمترین عنصر پیشرف صنعت خودرو سازی جهان به حساب می آید. در میان مسابقات مختلف اتومبیلرانی جهان سری مسابقات ۲۴ ساعته استقامت (۲۴ Hours Endurance) از معتبر ترین و محبوب ترین های مسابقات اتومبیلرانی در جهان است که معروف ترین آن از اوایل دهه ۱۹۲۰ میلادی در شهر لومان (Le Mans) فرانسه با همین نام در پیست مشهور "دی لا ساخت (De La Sarthe)" به طول ۱۳.۶ کیلومتر برگزار می شود.

فورد جی تی ۴۰ (GT۴۰)
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۲:۰۰
  • فورد جی تی 40
  • فورد جی تی 40 (GT40)

به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»، در این نوع از مسابقات همانطور که از نام آن نیز پیدا است خودروها به مدت 24 ساعت تحت دشوارترین شرایط رانندگی قرار گرفته و دقت طراحی، ویژگی های فنی، سطح تحمل فشار و در مجموع استقامت طراحی خود را به رخ همگان می کشند و در نهایت با پیروزی و دستیابی به جایگاه نخست اعتبار کمپانی تولید کننده را بار دیگر بر جهانیان ثابت می کنند.
در سال های آغازین دهه 1960 میلادی و با جهش بزرگ صنعت خودرو سازی جهان و همچنین دستیابی به قدرت و سرعت های بسیار بیشتر تب مسابقات به ناگه به شدت بالا گرفت و هر کمپانی نام آشنایی قد افراشته و به سکوی اول مسابقات خیره گشتند. جدا از کسب اعتبار و لذت رقابت کمپانی ها به خوبی می دانستند که پیروزی در مسابقات اتومبیلرانی و مخصوصا در سری 24 ساعته استقامت لومان نقش آگهی بازرگانی بسیار محکم و استوار را برای آنان بازی کرده و افزایش آمار فروش محصولات را به شکل چشمگیری بالا می برد. از این رو در آن دوران اصطلاحی میان کمپانی های شرکت کننده در مسابقات اتومبیلرانی باب شد که می گفت: "یکشنبه پیروز شو، دوشنبه بفروش" (Win on Sunday, Sell on Monday).
در اوایل اهه 60 زمزمه هایی برای تمایل انزو فراری برای واگذاری کمپانی فراری که آن دوران در اوج شکوفایی و قدرت خویش بود به کوش می رسید. فورد بر سر میز مذاکره طولانی مدت انزو فراری با شرط وی مبنی بر شرکت در مسابقات اتومبیل سواری حتی پس از واگذاری کمپانی مخالفت کرد. فراری که از این موضوع خشمگین بود حرف خود را پس گرفت و از واگذاری کمپانی به فورد منصرف شد. فورد نیز که با خرید فراری می توانست یکی از جدی ترین رقبا و پیروز میدان مسابقات را در دست خود بگیرد از انصراف انزو فراری بسیار عصبانی شد و در صدد ساخت خودروی فراری کش برآمد. درحالی که سه کمپانی انگلیسی کوپر (Cooper)، لوتس (Lotus) و لولا (Lola) برای همکاری با فورد آماده بودند، دو گمپانی کوپر و لوتس به دلیل بی تجربگی کوپر در مسابقات استقامت و مشغول بودن کمپانی لوتس و شرایط خاصی که کالین چمپمن، مدیر وقت لوتس برای فورد گذاشت هر دو از گردانه انتخاب فورد خارج شدند و تنها کمپانی لولا باقی ماند. دو خودرو که برپایه شاسی لولا شکل گرفت فورد GT/101 نام داشتند که در یکم آوریل سال 1963 در انگلستان و پس از آن در نیویورک رونمایی شدند.
این خودرو برای اولین بار در سال 1964 و با نام GT40 (عدد 40 اشاره به ارتفاع 40 اینچی سقف آن از سطح زمین دارد)  در چندین مسابقه شرکت کرد که هر بار به دلیلی بروز مشکلات فنی جدی ناشی از طراحی نامناسب انگلیسی ها از جمله آسیب دیدگی شدیدی سیستم تعلیق و ضعف پیشرانه 4.9 لیتری در سرعت گرفتن در مسیر های مستقیم پیست از ادامه مسابقات باز ماند. پس از سال 1964 ادامه پروژه GT40 مرد افسانه ای فورد یعنی کرول شلبی سپرده شد تا ایراد های فنی خودرو برطرف شود.  خودرو اصلاح شده شلبی با درس گرفتن از مسابقات سال 64 و 65 از با نام GT40 MKII پیشرانه تنومند 7 لیتری فورد بهره گرفت و توانست سه رتبه اول مسابقات 24 ساعته دیتونا، ، 12 ساعته سبرینگ سال 1966، و 24 ساعته لومان را از آن خود کند. پیروزی های مدل MKII تا به آنجایی پیش رفت که چهار سال پیاپی از 1966 تا 1969 GT40 MKII پیروز میادین مسابقات بود و انتقام فورد را از فراری گرفت. این پیروزی ها تنها گوشه کوچکی ازموفقیت های بسیار چشمگیر و عظیم این خودرو بود.
  GT40 به دلیل بهره وری از طراحی بسیار زیبا خشن و مهندسی شده، بهره وری از آرایش درخور پیشرانه و محرک عقب (RR Layout) و پیشرانه های قدرتمند که در صدر آن پیشرانه 427 اینچ مکعبی 7 لیتری فورد قرار داشت توانست به یکی از اسطوره های مسابقات اتومبیلرانی تبدیل شود. از آن جایی که مدل های کلاسیک فورد GT40 همگی ویژه مسابقات بودند قیمت آن ها امروزه سر به فلک می کشد. به همین دلیل بسیاری از شرکت های جانبی اقدام به ساخت نمونه های رپلیکا (Replica - نمونه هایی براساس خودرو حقیقی) کردند.
تب افسانه GT40 بار دیگر در دهه 1990 میلادی و با رونمایی از ابر خودرو مفهومی GT90 بالا گرفت. این خودرو از پیشرانه V12 چهار توربوچار به قدرت 720 اسب بخار بهره می برد. مدل مفهومی دیگری در سال 2002 با طراحی الهام گرفته از گونه های اولیه به سبک گذشته گرا (Retrospective) رونمایی شد که بنا به دلایل خاص GT نام گرفت و عدد 40 از آن حذف شد. این خودرو زیبا 2 سال بعد و در سال 2004 به تولید انبوه رسید و به یکی از برترین ابر خودرو های ساخته ایالات متحده آمریکا بدل شد. حتی پس از توقف تولید مدل GT در سال 2009 هیچ کس افسانه GT40 را از یاد نبرد. در نمایشگاه خودرو دیترویت سال 2015 نسل جدیدی از مدل GT رونمایی شد ضمن پایبندی به طراحی سنتی GT40 کاملا مدرن است و برخلاف تمامی گونه های قبلی GT که از پیشرانه های قدرتمند V8 بهره می بردند از پیشرانه سنت شکن V6 دو توربو اکو بوست (Eco Boost) به قدرت 600 اسب بخار بهره می برد. تمامی علاقه مندان صنعت خودرو برای ورود GT افسانه ای به بازار لحظه شماری می کنند.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۷۱
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      آخرین بروزرسانی ۵ روز پیش
      آرشیو