فونیکسریمکسبهتام

انتقاد رئیس سازمان گسترش از نحوه خصوصی سازی‌ها

عصر خودرو: رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) درباره خصوصی‌سازی شرکتهای زیرمجموعه ایدرو توضیح داد: ما انتقاداتی به شیوه اجرای قانون اصل ۴۴ قانون اساسی داریم. با وجود اینکه در این زمینه وظیفه مستقیمی به سازمان محول نشده است اما تاکنون ۲۵۰ مورد از شرکت‌های سازمان واگذار شده است و ۵۰۰۰ میلیارد تومان به بخش خصوصی واگذار شده که بخش مهمی از آن بابت رد دیون بوده است.

انتقاد رئیس سازمان گسترش از نحوه خصوصی سازی‌ها
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ تير ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۹:۵۳

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی «عصر خودور» به نقل از ایسنا، غلامرضا شافعی امروز سه‌شنبه در نشستی اظهار کرد: ایدرو در مجموع و در قالب طرح 39 طرح همکاری صنعت و دانشگاه 17طرح نوآوری در حوزه صنایع پیشرفته، 10 طرح بازسازی و نوسازی، 24 طرح سرمایه گذاری و 2 طرح مناطق ویژه اقتصادی 1933 میلیارد تومان پروژه در دست اجرا و سرمایه گذاری دارد که 671 میلیارد تومان از این مبلغ باید امسال تامین اعتبار شود.

    وی ادامه داد: 17 پروژه در قابل پروژه های نوآوری در حوزه صنایع پیشرفته به ارزش 31.5 میلیارد تومان در ایدرو تعریف شده و در دست اجراست.

    شافعی افزود: 24 طرح با مشارکت بخش خصوصی با اعتبار بالغ بر 1749 میلیارد تومان که 12 طرح در حوزه صنایع پیشرفته و 12 طرح در توسعه مناطق کمتر توسعه یافته است.

    معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت، ایجاد یا مساعدت در ایجاد شهرک های فناوری و مناطق ویژه اقتصادی را از دیگر ماموریت‌های محوله از سوی دولت به ایدرو خواند و افزود: شهرک‌هایی در شهرهای شیراز، جهرم و گرمسار ایجاد شده و یا در دست ایجاد است و شهرک کاوش در جاده کرج قزوین نیز با رفع مشکلات قانونی مربوط به انتقال زمین بزودی توسعه می یابد و برای این کار ایدرو اعتباری بالغ بر 53 میلیارد تومان اختصاص داده است.

    او در مورد ارائه تسهیلات به سرمایه گذاران حوزه فناوری و یا مشارکت با صاحبان دانش فنی گفت: این امر از طریق طرح های صنایع نوین و شرکت گسترش کارآفرینی - تابعه ایدرو- انجام می‌گیرد که شرکت گسترش کارآفرینی 43 طرح با مبلغ بیش از 93 میلیارد ریال رادر دو سال گذشته مورد حمایت قرار داده است. لیکن اخیرا سازمان خصوصی سازی تصمیم گرفته شرکت گسترش کارآفرینی را منحل سازد و این ماموریت مستقیما از طریق دپارتمانی در داخل ایدرو انجام شود.

    وی با اشاره به پروژه های پیمانکاری در دست اجرای سازمان گسترش افزود: اصلی ترین این پروژه ها، توسعه میادین گازی پارس جنوبی (فازهای 14 و 17و18) با اعتباری بالغ بر 9.5 میلیارد دلار است.

    رئیس ایدرو با اشاره به لزوم تجدید نظر در سیاست های سرمایه گذاری صنعتی در کشور اظهار داشت: ایدرو مجاز است با دارندگان دانش فنی تا 49 درصد مشارکت کند لیکن در این موارد که زیر 50 درصد سهم داریم و بویژه در صنایع نوین که اصلا مجاز به سرمایه گذاری بالاتر نیستیم طبعا اختیار مدیریتی در اختیار کسی است که بیش از 50 درصد سهام را داراست که در نتیجه با مباحث متعددی روبرو می شویم.

    وی در مورد اقدامات ایدرو در صنایع دریایی گفت: در حوزه صنایع دریایی ایزوایکو در فاز 14 درگیر ساخت سکوهای دریایی است و همچنین یکی از سه کشتی که برای ساخت آن با کشتیرانی قرارداد داشته تحویل داده و سومین کشتی را هم به آب انداخته و اکنون در مرحله رفع اشکال است. ایزوایکو قرارداد ساخت دو نفتکش با شرکت ملی نفتکش دارد که آنطور که باید به خوبی پیش نرفته است.

    وی ادامه داد: در زمینه ایجاد دو حوض خشک ساخت و تعمیر کشتی تاکنون 265 میلیارد تومان و 65 میلیون دلار هزینه شده که بخشی از آن توسط دولت و بخشی هم توسط ایدرو تامین شده و اگر 12 میلیارد تومان دیگر تامین شود حوض ها تکمیل خواهد شد. البته در کنار این دو حوض خشک باید ماشین سازی بزرگی ایجاد شود تا بتوان به این صنعت خدمات مناسبی ارائه کند.

    او خاطرنشان کرد: از سال‌ها پیش برای توسعه صنعتی کشور مناطق اصفهان، اراک، تبریز، سرچشمه کرمان، تهران و اسفراین در خراسان شمالی انتخاب شد که در اسفراین مجتمع صنعتی فولاد ایجاد شده و برای تکمیل آن 94 میلیون یورو گشایش اعتبار شد که 64 میلیون یورو محقق شده و برای بقیه این مبلغ یعنی 30 میلیون یورو که با مشکلات تحریم روبروست اقداماتی در دست انجام است.

    شافعی درباره خصوصی سازی اظهار داشت: مبلغ کل واگذاری شرکت های ایدرو از سال 69 تا 92 3253 میلیارد تومان بوده که با ارقام مربوط به رد دیون، به 5000 میلیارد تومان می رسد و کلیه واگذاری های سال گذشته ایدرو در قالب رد دین بوده که خوشبختانه مجلس در سال جاری آن را منع کرده است.

    وی رد دین را روش خوبی برای واگذاری ندانست و افزود: لکن دولت از این شیوه استفاده کرده و 1900 میلیارد تومان شرکت هایی از ایدرو به ارگان‌هایی مانند بانک‌ها، شهرداری ها و سازمان‌های تامین اجتماعی رد دین کرده است.

    وی در زمینه نوسازی و بازسازی صنایع که جزو ماموریت های ایدرو است اظهار داشت: در دوره های اخیر چهار شرکت دولتی برای نوسازی و بازسازی به ایدرو واگذار شد که یکی از آنها کشت و صنعت نیشکر هفت تپه با بیش از 50 سال سابقه و اولین شرکت نیشکری ایران است.

    شافعی ادامه داد: مالکیت این شرکت با وزارت صنایع و معادن نبود و با وزارت جهاد کشاورزی بود. کار بازسازی این شرکت از بعد واگذاری به ایدرو در چندسال اخیر تقریبا انجام گرفته و 24 هزار هکتار زمین دارد که 12 هزار هکتار قابل کشت است و ظرفیت اسمی در حدود 100 هزار تن تولید شکر دارد. سال گذشته 41 هزار تن شکر تولید کرده و پیش بینی می شود سال زراعی جاری 78 هزار تن شکر تولید کند. وی تصریح کرد: اگر منابع کافی در اختیار باشد تولید این شرکت را می توان به 150 هزار تن رساند.

    وی ادامه داد: قند یاسوج نیز از چهار شرکت یاد شده بود که در چند سال پیش تعطیل شده بود بعد از آنکه به شرکت نوسازی داده شد اکنون شکر خام را تصفیه می‌کند و پیش‌بینی می‌کنیم که با چغندری که از منطقه گرفته می‌شود تولید از چغندر را هم از سر بگیرد.

    به گفته وی دو کارخانه نساجی قائمشهر و بافت بلوچ نیز برای بازسازی به سازمان یاد شده سپرده شده‌اند که در کارخانه بافت بلوچ با انجام دو کار جنبی تلاش شده تا از فضای همان کارخانه درآمدزایی شود و توسعه صورت گیرد.  

    رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در پاسخ به سوالی درباره تاثیر کاهش نرخ ارز طی چند هفته گذشته بر قیمت خودرو در بازار اظهار کرد: با توجه به کاهش 20 درصدی نرخ ارز انتظار می‌رود که قیمت خودرو نیز کاهش یابد.

    شافعی درباره تاثیر تحریم‌ها بر صنعت خودروسازی و تحریم‌های جدید آمریکا بر صنعت خودروسازی ایران نیز عنوان کرد: نمی‌توان گفت که تحریمها بر صنعت خودروسازی ما اثری نداشته است. در تحریم جدید آمریکا صنعت خودروی ایران را مورد هدف قرار داده است و برای صنعت قطعه‌سازی هم محرومیت‌هایی ایجاد کرده است که از چند روز دیگر آغاز می‌شود. خودروسازان همچنین در انتقال پول هم دچار مشکل شده اند. خودروسازان در ماه‌های گذشته فقط توانستند با ارز آزاد خود را اداره کنند. به طور کلی مشکل اصلی خودروسازان کمبود نقدینگی است.

    کرمان موتوراکستریم