فونیکسریمکسبهتام

افزایش ۲۱ تا ۴۵ درصدی کرایه‌های حمل و نقل عمومی پایتخت در سال ۱۴۰۳

عصر خودرو- رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران افزایش ۴۵ درصدی نرخ کرایه‌های تاکسی، ۳۰ درصدی نرخ بلیط مترو، ۲۱ درصدی نرخ بلیط خطوط BRT ،۳۰ درصدی نرخ بلیط خطوط عادی در سال ۱۴۰۳ به تصویب اعضای شورای شهر تهران رسید.

افزایش ۲۱ تا ۴۵ درصدی کرایه‌های حمل و نقل عمومی پایتخت در سال ۱۴۰۳
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از تسنیم، سید جعفر تشکری هاشمی امروز در حاشیه برگزاری دویست و بیست و دومین جلسه شورای شهر تهران درباره بررسی لایحه افزایش نرخ کرایه‌های حمل و نقل عمومی (مترو، اتوبوس و تاکسی) در سال 1403، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در جلسه امروز لایحه تعیین نرخ کرایه‌های حمل و نقل عمومی مترو تهران و حومه و تاکسیرانی و شرکت اتوبوسرانی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. موضوعی که در 48 ساعتی که این لایحه در اختیار کمیسیون قرار گرفته بود مورد بررسی قرار گرفت و خوشبختانه امروز در صحن شورا مطرح و به تصویب رسید.

    وی افزود: بر این اساس نرخ پایه ورودی مسافران در مترو با 16 درصد افزایش همراه شد و بر اساس پیمایش تا دو کیلومتر با نرخ ورودی و مازاد بر آن تا 30 کیلومتر برای هر کیلومتر 40 درصد افزایش را داشته است. مازاد بر 30 کیلومتر نیز برای کرایه شهروندان مبلغ بیشتری را پرداخت نخواهند کرد.

    رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران ادامه داد: 30 درصد افزایش خطوط حومه‌ای نیز به تصویب اعضای شورا رسید و به این ترتیب برای بلیط تک سفره که در حال حاضر با نرخ 3300 تومان خریداری می‌شود، در سال آینده حداکثر به قیمت 4 هزار و 300 تومان افزایش پیدا می‌کند.

    تشکری هاشمی با اشاره به افزایش 22 درصدی ورودی خطوط اتوبوس گفت: برای خطوط تندرو در بازه‌های 5 کیلومتر 20 درصد افزایش و برای خطوط عادی به ازای هر 2.5 کیلومتر 40 درصد افزایش به تصویب رسیده است. در حقیقت در مجموع برای اتوبوس‌های عادی 30 درصد افزایش و برای خطوط BRT  بیست و یک درصد افزایش در نظر گرفته شده است.

    وی در تشریح نرخ کرایه تاکسی‌ها در شهر تهران تصریح کرد: برای تاکسیرانی تصمیمات ویژه‌ای اتخاذ شد. نخست آنکه برخط شدن تاکسی‌ها مقرر شد که ظرف 3 ماه از سوی شهرداری تهران با ارائه سامانه برخط تحقق پیدا کند تا نرخ کرایه‌ها بر اساس متغیرهای محیطی و به صورت عادلانه‌تر محاسبه شود. برای بخش تاکسیرانی نرخ کرایه بر اساس تورم در حال حاضر جذابیتی را برای رانندگان ایجاد نمی‌کند لذا 45 درصد افزایش در این بخش به تصویب رسیده که به نرخ تورم نزدیک است.

    رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران  گفت: همچنین مقرر شد تاکسی‌هایی که به صورت خطی کار می‌کنند با اعلام قبلی برای خطوط شیب‌دار افزایش 15 درصدی را اعمال کنند. از سوی دیگر مشروط به تامین سامانه برخط در ساعات اوج ترافیک یعنی از 7 تا 9 صبح و از 4 تا 8 شب تا 50 درصد افزایش اعمال خواهد شد. همچنین شهرداری تهران و تاکسیرانی موظفند امکان پرداخت الکترونیک را فراهم کنند که قطعا این موضوع را از تاکسیرانی مطالبه خواهیم کرد.

    تشکری هاشمی تاکید کرد: تاکسی‌مترها نوع ابتدایی از سیستم‌های برخط هستند که می‌توان به آنها سیستمی را اضافه کرد که برای شهروندان این اطمینان ایجاد شود که محاسبه نرخ کرایه بر اساس متغیرهای محیطی و به صورت عادلانه انجام می‌شود.

    وی در پاسخ به سوالی درخصوص استعفای مدیرعامل مترو نیز گفت: بعد از حوادث متعدد در مترو، گفته شد که مدیر عامل مترو در محل کار خود حضور پیدا نکرده، اما امروز معاون حمل و نقل شهرداری تهران با حضور در شورا اعلام کرد که مدیر عامل مترو استعفا نداده و در محیط کار خود حضور دارد.

    رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران افزود: مایه خوشحالی است که مدیران توانمند هستند و اگر مدیری می‌خواهد برود باید بلافاصله مدیر توانمند دیگری جایگزین شود تا در روند خدمت‌رسانی مشکلی ایجاد نشود. به هر ترتیب مرجع رسمی این موضوع معاون حمل نقل بود که اعلام کرد مدیرعامل مترو استعفا نداده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط