فونیکسریمکسبهتام

اگر سدان اتوماتیک اقتصادی می خواهید این مطلب را بخوانید

نبرد سدان های اتوماتیک اقتصادی بازار ایران

عصر خودرو- گزینه های اتوماتیک زیادی در بازار ایران حضور ندارند اما همین چند گزینه محدود هم چندان شناخته شده نیستند و همین موضوع موجب شده تا مشتریان بازار وقتی به دنبال یک خودرو اتوماتیک می گردند، صرفا یک یا دو گزینه موجود را بررسی کنند و از مزایای دیگر گزینه ها غافل شوند. یکی از گزینه های خاص این بازار که از نگاه بسیاری مغفول می ماند سدان FMC ۵۱۱ است که تا دهم اسفندماه با شرایط فروش اقساطی و پیش پرداخت حدود ۳۳۲ میلیون تومان و سود مشارکت ۱۸ درصدی عرضه می شود. به همین بهانه در این مطلب نگاهی به ۴ گزینه اقتصادی اتوماتیک در بازار خودرو ایران خواهیم داشت.

نبرد سدان های اتوماتیک اقتصادی بازار ایران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» FMC 511 سدان 4.4 متری با فاصله 2.5 متری بین دو محور است که با وزن خالص حدود 1.1 تن سبک وزن ترین سدان اتوماتیک در بازار ایران به حساب می آید و با سیستم هوشمند SST مصرف سوخت ترکیبی آن به 6.4 لیتر در صد کیلومتر می رسد.

    این خودرو از برند معتبر چانگان و با نام آلسوین در کشور و برند مبدا است. FMC 511 همچنین تنها سدان اتوماتیک در این رقابت است که وظیفه انتقال قدرت به محور جلو آن بر عهده یک گیربکس 5 سرعته اتوماتیک دو کلاچه یا CVT است که در بررسی و آزمایش اختصاصی عصرخودرو نرم، سریع و قابل قبول بود.

    پیشرانه 1.5 لیتری تنفس طبیعی این خودرو از سری BlueCORE چانگان است که افت توان آن به مراتب کمتر از پیشرانه های مشابه است و وزن کمتری از دیگر قوای محرکه های مشابه دارد. این پیشرانه 20 درصد مصرف سوخت کمتری از دیگر پیشرانه های 1.5 لیتری ارائه می دهد و میزان آلاینده های تولید شده توسط ان نیز تا 40 درصد کمتر از دیگر پیشرانه ها است.

    FMC 511 به لطف بهره گیر یاز این پیشرانه و وزن خالص سبک تر از همه رقبا به ازای هر تن از وزن 95 اسب بخار قدرت در اختیار دارد که آن را نسبت به همه گزینه های اتوماتیک در بازار برتر می کند.  این خودرو هم اکنون تنها گزینه بازار با امکان خرید اقساطی است و 30 نماینده فرداموتورز در بیش از 23 استان و 26 شهر آماده ارائه خدمات به این خودرو هستند.

    جک J4 دومین گزینه کمتر شناخته شده در بین سدان های اتوماتیک بازار است.

    این خودرو از پیشرانه 1.5 لیتری با حداکثر توان 104.5 اسب بخار نیرو می گیرد و فاصله بین دو محور و طول آن مشابه FMC 511 است.

    J4 از نظر نسبت قدرت به وزن در بین سدان های زیر یک میلیاردی اتوماتیک بازار در رتبه دوم پس از FMC 511 قرار دارد و از مهمترین مزیت های آن می توان به ترمز های دیسکی در جلو و عقب و کروز کنترل اشاره کرد.

    این خودرو همچنین تنها گزینه بین سدان های اتوماتیک اقتصادی است که از آپشن سانروف بهره نمی برد. این خودرو با قیمت شرکتی 766 میلیون تومان به صورت نقدی عرضه می شود و به تازگی شرایط فروش اقساطی برای آن اعلام نشده است.
    تارا اتوماتیک در تیپ V4 این روزها قیمتش در بازار از یک میلیارد تومان نیز فراتر رفته و این در حالی است که قیمت شرکتی آن 681 میلیون تومان و نزدیک به سدان اتوماتیک خودروسازان خصوصی نظیر جک J4 و FMC 511 است.

     

    این خودرو روی کاغذر از پیشرانه 1.6 لیتری TU5 با حداکثر توان 113 اسب بخار نیرو می گیرد اما در عمل به دلیل وزن بالای آن، نسبت قدرت به وزنش به مراتب کمتر از دو گزینه سدان اتوماتیک FMC 511 و J4 است و به همین دلیل شتابگیری و عملکرد فنی ضعیف تری از این دو گزینه ارائه می کند.

     

    یکی از مهمترین مزایای تارا اتوماتیک V4 بخصوص برای خانواده ها فضای بار 640 لیتری است و این خودرو فاصله بین دو محوری  2.65 متری مشابه شاهین اتوماتیک دارد که حدود 10 سانتیمتر بیشتر از FMC 511 و جک J4 است.

    این سدان همچنین تنها گزینه این مقایسه است که صندلی راننده آن قابلیت تنظیم برقی دارد و صندلی شاگرد نیز در دو جهت تنظیم برقی دارد و دیگر گزینه ها تماما تنظیم صندلی هایشان دستی است. مخزن سوخت 50 لیتری تارا، از همه گزینه های این مقایسه حجیم تر است اما این موضوع با مصرف سوخت ترکیبی 7.5 لیتری آن جبران می شود و در نتیجه این خودرو با یک باک پر توانایی پیمایش متوسط حدود 666 کیلومتر را دارد در حالی که میزان پیمایش FMC 511 با یک باک پر که 10 لیتر حجم کمتری دارد و به 40 لیتر می رسد مشابه تارا اتوماتیک است.

    در نهایت نوبت به تنها گزینه توربو در این مقایسه می رسد.

    شاهین اتوماتیک دومین گزینه این مقایسه مشابه جک J4 است که از گیربکس اتوماتیک CVT استفاده می کند و پیشرانه آن قدرت 110 اسب بخاری تولید می کند اما گشتاور 178 نیوتون متری آن که به لطف سیستم توربو به دست امده حدود 40 نیوتون متر بیش از دیگر رقبا است.

    البته ذکر این نکته ضروری است که شاهین اتوماتیک با وزن خالص 1330 کیلوگرمی، سنگین ترین گزینه در این مقایسه به حساب می آید که برتری عددی پیشرانه آن را تا حدی خنثی می کند. نمایشگر 10 اینچی این خودرو بزرگترین مولتی مدیا در بین گزینه های مورد بررسی است و فضای بار آن نیز نسبتا مشابه FMC 511 و حدود 400 لیتر است.

    قیمت این خودرو در بازار این روزها به حدود 810 میلیون تومان رسیده است که با این حساب بررسی گزینه خودروسازان خصوصی با قیمت نسبتا مشابه آن هم با شرایط فروش اقساطی نظیر FMC 511 خالی از لطف نیست.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط