فونیکسریمکسبهتام

تنها ۲ هزار و ۸۰۰ مالک خودرو‌های لوکس اقدام به پرداخت مالیات کرده اند

عصر خودرو- مدیرکل دفتر حسابرسی مالیاتی سازمان امور مالیاتی در خصوص مالیات خودرو‌های لوکس گفت: تا امروز بالغ بر ۲ هزار و ۸۰۰ نفر نسبت به پرداخت مالیات خود اقدام کردند که میزان آن حدود ۳۲ میلیارد تومان شده است.

تنها ۲ هزار و ۸۰۰ مالک خودرو‌های لوکس اقدام به پرداخت مالیات کرده اند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران، شاهین مستوفی مدیرکل دفتر حسابرسی مالیاتی سازمان امور مالیاتی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه در اجرای بند سین تبصره 6 قانون بودجه سال 1402  تمام مالکانی که خودرو‌های سواری و وانت دو کابین  که مبلغ آن‌ها بالای سه میلیارد تومان است مشمول مالیات خودرو‌های گران قیمت می‌شوند. گفت:  بر حسب اعلام سازمان امور مالیاتی تمامی مالکان این خودرو‌ها مکلف هستند تا پایان بهمن ماه نسبت به پرداخت مالیاتی که  این سازمان برای آن‌ها  تعیین و از طریق پیامک یا سایت  اطلاع رسانی شده  اقدام کنند.

    مستوفی با بیان اینکه در صورتی که مالیات این خودرو‌ها  قطعی و مالکان  نسبت به پرداخت آن اقدام نکنند نقل و انتقال این خودرو‌ها در دفتر اسناد رسمی  امکان پذیر نخواهد شد، گفت: سازمان امور مالیاتی  این اطلاعات را به  ادارات راهنمایی و  رانندگی و اسناد رسمی اعلام کرده   تا در زمان نقل و انتقالات و پیش از اخذ وجه  مالیات  این نقل و انتقالات صورت نگیرد.

    مدیرکل دفتر حسابرسی مالیاتی سازمان امور مالیاتی اظهار کرد: تا امروز  برای 152 هزار خودروی لوکس بالای سه میلیارد تومان مالیات تعیین شده  که معادل 2 هزار و 800 میلیارد تومان برای سال 1402  است و تا امروز بالغ بر 2 هزار و 800  نفر نسبت به پرداخت مالیات خود اقدام کردند که حدود 32 میلیارد تومان  شده است.

    وی با اشاره به اینکه  سازمان امور مالیاتی در خصوص خودرو‌های لوکس عملکرد مثبتی  داشته است. افزود: به دلیل اینکه نقل و انتقالات در خودرو به صورت مکرر اتفاق می‌افتد و با توجه به آنکه طبق قانون بدون پرداخت مالیات امکان نقل و انتقال  وجود ندارد بنابراین پرداخت مالیات در این حوزه در مقایسه با گذشته بهتر شده است و در مجموع  طی این دو سال ، 1400 میلیارد تومان ما از این منبع تعیین شده مالیات اخذ کرده ایم  و تا پایان سال 1402 این روند ادامه خواهد داشت وانتظار می‌رود که امسال یک هزار میلیارد تومان از این منبع در رابطه با خودرو‌های لوکس درآمد داشته باشیم.

    مدیرکل دفتر حسابرسی مالیاتی سازمان امور مالیاتی در پاسخ به این سوال که آیا خودرو‌های جدید وارداتی هم مشمول قانون مالیات خواهند شد یا خیر؟ گفت: طبق قانون تمامی خودرو‌های وارداتی  بالای سه میلیارد تومان مشمول این فرآیند شده و این خوردو‌ها هم تا پایان بهمن ماه برای پرداخت مالیات خود فرصت دارند.

    مستوفی یادآور شد: برای خودرو‌های لوکس در سال 1402  تا به امروز 2 هزار و 800 نفر اقدام به پرداخت کرده اند و انتظار می‌رود تا پایان مهلت مقرر یک هزار میلیارد تومان دیگر دریافت مالیات داشته باشیم و در حال حاضر سهم این مالیات دو هزار میلیارد تومان نسبت به 750 هزار  میلیارد تومان  حدود 2 درصد است که یک سهم بسار ناچیز به شمار می‌رود.

    مستوفی با اشاره به اینکه  اخذ مالیات از خودرو‌های لوکس در راستای تثبیت و کاهش قیمت خودرو‌های وارداتی تعیین شده است. گفت:  با توجه به کاهش قیمت خودرو طی امسال و  عدد مالیاتی که از مالکان مطالبه شده است عدد کمتری نسبت به سال‌های گذشته بوده است و به طور قطع هرچقدر قیمت خودرو  افزایش یابد پرداخت مالیات بیشتر خواهد شد.

    گفتنی است قیمت برخی از خودروهای بالای 3 تا 20 میلیارد تومان که مشمول مالیات می شوند در جدول زیر اعلام شده است؛

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط