فونیکسریمکسبهتام

مدیر دفتر صنایع خودرو وزارت صمت:

صنعت خودروی ایران رقابت پذیر نیست

عصر خودرو- مدیر دفتر صنایع خودرو وزارت صمت با بیان اینکه صنعت خودروی ایران رقابت پذیر نیست، گفت: خودروسازان باید صاحب پلتفرم باشند و در این زمینه، دانش بنیان شدن و نزدیکی صنعت و دانشگاه از اهمیت بالایی برخوردار است.

صنعت خودروی ایران رقابت پذیر نیست
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از تسنیم، عبدالله توکلی لاهیجانی با اشاره به تشکیل 8 کارگروه متشکل از نخبگان صنعتی و دانشگاهی در وزارت صمت به منظور بررسی مشکلات صنعت خودرو و برنامه ریزی برای رقابت پذیری این صنعت، گفت: مسائل صنعت خودرو در این کارگروه ها مطرح شده و راهکارهای کوتاه مدت و میان مدت برای آن طراحی شده است.

    وی با طرح این سوال که دلیل کاهش تولید خودرو و از دست دادن مزیت رقابت پذیری تولید خودرو چیست؟ تصریح کرد: صنعت خودروی ایران رقابت پذیر نیست و ما نیاز داریم که به موضوع عدم رقابت پذیری صنعت خودرو به عنوان یک مسئله جدی تر نگاه کنیم تا تبدیل صنعت خودرو به یک صنعت رقابت پذیر با برنامه ای منسجم صورت گیرد.

    توکلی با اشاره به تولید یک میلیون و 600 هزار دستگاه خودرو در سال 96 در کشور، گفت: با تشدید تحریم ها در سال 97 با افت تولید خودرو روبرو شدیم و در عین حال خودروهای ناقص زیادی داشتیم که امکان تحویل به مشتری را نداشتند.

    وی ادامه داد: این وضعیت تا سال 1400 ادامه داشت و در ابتدای دولت سیزدهم یک برنامه تحولی برای صنعت خودرو در دستور کار قرار گرفت و علاوه بر افزایش تولید، بر توقف تولید خودروهای ناقص و شفاف سازی عرضه خودرو نیز تمرکز شد. همچنین آزادسازی واردات خودرو نیز مدنظر قرار گرفت.

    مدیرکل دفتر خودرو وزارت صمت با بیان اینکه تولید خودرو در سال 1401 به یک میلیون و 340 هزار دستگاه رسید، افزود: برای امسال نیز رشد تولید خودرو هدفگذاری شده و طی 7 ماهه امسال با رشد 22 درصدی تولیدی نسبت به سال قبل روبرو بودیم به طوری که 762 هزار دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شده و سهم خودروهای سواری از این رقم معادل 646 هزار دستگاه بوده است. البته بخش خصوصی نیز با رشد 96 درصدی تولید خودرو طی 7 ماهه امسال مواجه بوده است.

    توکلی در ادامه با بیان اینکه غلبه بر مشکلات صنعت خودرو نیازمند دانش بنیان شدن این صنعت است، گفت: در حال حاضر ظرفیت تولید 3 میلیون دستگاه خودرو در کشور وجود دارد اما برای تحقق تولیدی رقابت پذیر باید به تولیدات دانش بنیان و حذف مونتاژکاری روی بیاوریم.

    وی با تاکید بر اینکه خودروسازان باید صاحب پلت فرم باشند، اظهار داشت: در این زمینه، دانش بنیان شدن و نزدیکی صنعت و دانشگاه از اهمیت بالایی برخوردار است.

    مدیرکل دفتر خودرو وزارت صمت با بیان اینکه در شاخص های کیفیت خودرو باید بر اساس استانداردهای روز دنیا بازنگری کنیم، تصریح کرد: برای بهره برداری از فرصت های خارجی نیازمند انسجام داخلی هستیم که بدون ایجاد مراکز تحقیق و توسعه محقق نخواهد شد.

    وی همچنین با بیان اینکه قطعه سازان باید در طی فرایند توسعه محصول همراه خودروسازان باشند، گفت: قطعه سازان باید به عنوان یکی از ارکان اتحاد با خودروسازان نقش داشته باشند.

    توکلی با اشاره به تغییر 8 آئین نامه ذیل قانون ساماندهی صنعت خودرو، گفت: این تغییرات زمینه ساز رشد صنعت خودرو خواهد بود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط