فونیکسریمکسبهتام

حرکت پرشتاب خودروسازی بروجرد با حمایت دولت سیزدهم

عصر خودرو- کارخانه خودروسازی بروجرد یکی از واحدهای تعطیل شهرستان بود که با عزم جدی دولت سیزدهم، احیا و فعالیت دوباره خود را آغاز کرد و حاصل این حمایت، تولید یک هزار و ۲۲۲ دستگاه خودرو در این واحد صنعتی طی هشت ماه از آغاز فعالیت است.

حرکت پرشتاب خودروسازی بروجرد با حمایت دولت سیزدهم
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایرنا، در 2 سال اخیر احیا و راه اندازی مجدد بسیاری کارخانجات شهرستان بروجرد در دستور کار قرار گرفته و این واحدها در مسیر پویایی و تولید با اشتغال و خلق ثروت گام بر می دارند، بطوری که در این بازه زمانی 24 واحد صنعتی این شهرستان احیا شده و 15 هزار میلیارد ریال در حوزه تبصره ماده 18، 16 منابع داخلی بانکی برای رونق تولید واحدهای صنعتی شهرستان تزریق شده است.

    آذرماه سال 1400 رییس جمهور به همراه برخی از اعضای هیات دولت در یازدهمین سفر استانی خود وارد لرستان شدند و در این سفر بود که نماینده هیات دولت بعد از بازدید از کارخانه های بروجرد در فرمانداری این شهرستان پای حرف مردم نشست و مردم نیز مشکلات متعدد خود که شاخص ترین آنها تعطیلی کارخانه های و واحدهای صنعتی این شهرستان را مطرح کردند.

    اکنون حدود 2 سال از آن سفر می گذرد و احیا و فعالیت کارخانجات بروجرد مصداقی عملی برای وعده های آن سفر است که اکنون به ثمر نشسته در این میان می توان به واحد صنعتی خودروسازی «فردا موتورز» بروجرد اشاره کرد که بعنوان یک نمونه موفق واحدهای احیا شده در دولت سیزدهم است.

    چرخ خودروسازی بروجرد با شرکت خودروسازی «فردا موتورز» در یکسال اخیر به حرکت درآمده تا امید دوباره برای اشتغال و تولید در شهرستان بروجرد جانی دوباره گیرد، سرعت بخشیدن به جهش تولید و رفع موانع آن در کشور از مطالبات رهبر معظم انقلاب است که همه ساله در شعارهای سال به نوعی اولویت بخشی می‌شود و دولت سیزدهم به صورت جدی پیگیر احیای صنایع تولیدی در سراسر کشور است.

    تولید یک هزار و 222 دستگاه خودرو در بروجرد

    بنا بر گفته رییس اداره صنعت، معدن و تجارت بروجرد، واحد صنعتی خودروسازی فردا موتورز بروجرد از واحدهای احیا شده موفقی است که در هشت ماه فعالیت خود یک هزار و 222 دستگاه خودرو تولید کرد و اکنون 33 درصد لوازم یدکی این واحد صنعتی تولید داخل کشور است.

    محمد اصل مرزی با اشاره به اینکه با احیا این واحد صنعتی 300 فرصت شغلی جدید در شهرستان ایجاد شد، افزود: تولیدات این واحد صنعتی به روز و براساس استاندارد بوده و برای احیای آن بیش از 10 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است.

    وی بیان کرد: اشتغالزایی یک هزار و 200 نفری برای این واحد تولیدی و صنعتی هدف گذاری شده و در طول پنج سال 10 هزار دستگاه خودرو تولید خواهد شد، هدف این است که 45 درصد تولید این شرکت در داخل کشور انجام شود.

    تزریق 15 هزار میلیارد ریال برای رونق واحدهای صنعتی بروجرد

    اصل مرزی با اشاره به اینکه 24 واحد صنعتی این شهرستان در دولت سیزدهم احیا شده است، اظهار کرد: در دولت سیزدهم 15 هزار میلیارد ریال در حوزه تبصره ماده 18، 16 منابع داخلی بانکی برای رونق تولید واحدهای صنعتی شهرستان بروجرد تزریق شده است.

    وی یادآور شد: شهرستان بروجرد دارای بیش از 650 واحد تولیدی و صنعتی بزرگ، کوچک و کارگاهی است بعبارتی می توان گفت حدود 40 درصد صنعت لرستان در بروجرد واقع شده و از مجموع 650 واحد صنعتی بروجرد 450 واحد در حال فعالیت و تولید است.

    قائم مقام شرکت خودروسازی فرداموتورز در مردادماه سال 1401 در جمع خبرنگاران گفت: این شرکت سه سایت تولید در سمنان، سلفچگان و بروجرد دارد که ظرف 2 هفته آینده با زدن استارت تولید، زنجیره تولید خودرو در بروجرد تکمیل می شود.

    عوض دیدار ادامه داد: امسال سه محصول تولید خواهد شد که این محصولات شامل خودروی شاسی بلند، یک خودروی سواری و تولید یک کامیون 6/5 تن است.

    وی با بیان اینکه خودروسازی برای این شرکت حیاتی و استراتژیک است، گفت: در فاز اول تولید به طول 6 ماه مونتاژ خودرو انجام می شود و سپس رنگ و ساخت بدنه نیز در خودرو سازی بروجرد انجام خواهد شد.
    وی گفت: اشتغال از 300 نفر شروع خواهد شد و به یک هزار و 200 نفر خواهد رسید، و تولید خودرو نیز از هزار دستگاه در سال، در طول چند سال آینده به 100 هزار دستگاه خواهد رسید.

    قائم مقام شرکت خودروسازی فرداموتورز با بیان اینکه هدف این است که 45 درصد تولید در کشور انجام شود، گفت: سه خودروی شاسی بلند و یک خودروی سواری و تولید یک کامیون، سه هزار دستگاه امسال از 2 محصول در بروجرد تولید خواهد شد.

    احیای واحد های صنعتی و رونق اشتغال

    نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به عزم دولت در احیای واحد های صنعتی راکد یادآور شد: شرکت خودروسازی بروجرد مشکلات زیادی داشت که با توجه به برنامه دولت سیزدهم مبنی بر اینکه واحدهای راکد به حرکت درآیند و به تولید برسند، حل مشکلات این شرکت پیگیری شد زیرا احیای این واحد صنعتی در منطقه ای با آمار بیکاری بالا از اهمیت بالایی برخوردار است.

    فاطمه مقصودی بیان کرد: از جمله مشکلات اساسی این واحد صنعتی مشکل مالکیتی، مشکل حقوق معوق کارگران و سرمایه گذاری بود که با پیگیری های انجام شده مشکلات مرتفع و شرکت فرداموتورز بعنوان سرمایه گذار مستقر و حقوق کارگران نیز به روز شد.

    بر اساس این گزارش، فعالیت کارخانه زاگرس خودرو بروجرد از سال 1377 در شهر اشترینان بروجرد با همکاری شرکت پروتون مالزی آغاز شد که نخستین محصول این شرکت سال 1381 وارد بازار شد ولی این واحد تولیدی و صنعتی به دلایل متعدد نتوانست روند تولید خود را ادامه دهد و در سال 1395 امتیاز آن به مجموعه خودروسازی عظیم خودرو واگذار شد، روند تولید در این کارخانه نیز نتوانست تداوم داشته باشد، در سال 1401 احیای مجدد این واحد تولیدی خودرو در دولت سیزدهم به شرکت فردا موتورز سپرده شد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط