فونیکسریمکسبهتام

قیمت گذاری دستوی؛ سدی در برابر خودروسازان و قطعه سازان

عصر خودرو- عضو انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان گفت: قیمت گذاری دستوری باعث شده خودروسازان و قطعه سازان نتوانند ۶۰ تا ۷۰ درصد برنامه‌های خود را محقق کنند.

قیمت گذاری دستوی؛ سدی در برابر خودروسازان و قطعه سازان
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از صداوسیما، رضا رضایی با بیان اینکه صنعت خودرو، صنعتی سرشار از خلاقیت، اشتغال زا، دارای فناوری و دانش به روز است، افزود: قطعه سازان پس از تحریم، قطعاتی از خودرو را تولید کردند که در گذشته کاملا وارداتی بود، اما حالا این قطعات کاملا داخلی سازی شده و دیگر نیازی به واردات آن نیست.

    وی اضافه کرد: "‌ای سی یو " قطعه‌ای بود که کامل وارد می‌شد، اما حالا میزان داخلی سازی آن خیلی بالاست؛ رسیدن به این داخلی در گرو افزایش علم، دانش، فناوری و به روز آوری نرم افزار‌ها و سخت افزار‌ها بوده است.

    رضایی با بیان اینکه تاکنون کمکی به صنعت قطعه سازی نشده است، گفت: قطعه سازان در ابتدای هر سال برنامه ریزی برای تولید قطعه در آن سال می‌کنند، کاری که امسال نیز ا نجام شد، اما پرداخت نشدن به موقع مطالبات، باعث می‌شود بسیاری از برنامه ریزی‌های قطعه سازان انجام نشود.

    عضو انجمن قطعه سازی همگن قطعه سازی با بیان اینکه تامین نقدینگی از اصلی‌ترین مشکلات صنعت خودروست، افزود: بدهی خودروسازان به نظام بانکی زیاد است از طرفی قیمت گذاری دستوری باعث شده زیان خودروسازان افزایش یابد که همین زیان، باعث پرداخت نشدن مطالبات به قطعه سازان شده است.

    وی گفت: امروز خودروسازی کشور از نداشتن یک برنامه با اهداف مشخص و مدون که در آن توانمندی‌ها، نقاط ضعف و قوت و همچنین فرصت‌ها و تهدید‌های صنعت دیده شده باشد، رنج می‌برد.

    این قطعه ساز با بیان اینکه در ماه‌های گذشته از سال، بانک‌ها اعتباردهی خود را قفل کرده‌اند، این در حالی است که اکثر بانک‌ها سود ده بوده‌اند و فقط چند بانک با ناترازی مواجه شده‌اند، گفت: به‌طور قطع اگر بانک سود کرده، حاصل تلاش تولیدکنندگان و واحد‌های صنعتی بوده است؛ بنابراین باید بتواند با اعطای وام و تسهیلات از تولید حمایت کند؛ هرچند با بهره‌های حدود 30 درصدی صنعت نمی‌تواند جان تازه‌ای بگیرد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط