فونیکسریمکسبهتام

در سفر مدیرعامل سایپا به ونزوئلا مشخص شد:

برنامه های گسترده خودرویی سایپا برای ونزوئلا و امریکای لاتین

عصر خودرو- تبدیل ونزوئلا به پایگاه استراتژیک صادرات به دیگر کشورهای آریکای لاتین در این منطقه از بزرگترین اهداف سایپا در آینده نزدیک است به گونه ای که به گفته تیموری، خط تولید خودروهای تجاری و مسافری با جدیت در ونزوئلا با هدف صادرات به کشورهای منطقه در این کارخانه جدید دنبال می شود.

برنامه های گسترده خودرویی سایپا برای ونزوئلا و امریکای لاتین
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، صادرات خودروهای کامل و قطعات منفصله به ونزوئلا از دیگر برنامه هایی است که گروه خودروسازی سایپا در دستور کار خود قرار داده است و قرار است خط تولید خودروی تجاری، توسط گروه سایپا راه اندازی و دراختیار سایپا قرار گیرد.

    براساس این تفاهم نامه در سفر دو روزه رئیس جمهور به ونزوئلا و قبل از آغاز سفر او به نیکاراگوئه، تفاهم نامه ای با دولت ونزوئلا برای تولید و صادرات 200 هزار دستگاه خودرو سواری طی 5 سال منعقد وهمچنین بنا شد در فصل جدید همکاری ها، کارخانه خودروسازی ونیراتو با مدیریت طرف ایرانی احیا شود.
    کسب درآمد خودروسازان از محل صادرات خودرو و حضور در بازارهای بین المللی یکی از برنامه های سازنده برای اعتلای صنعت داخلی و توسعه نیازهای داخلی از این محل است. وقتی صحبت از توسعه محصولات بومی و صنعت خودرو داخلی به میان می آید، مهمترین آزمون این دستاوردها در یک بازار خارجی و کشور دیگر مشخص می شود و گروه خودروسازی سایپا به واسطه توسعه محصولات اقتصادی همواره به دنبال افزایش حضر در بازارهای صادراتی بوده و اکنون همزمان با سفر رییس جمهور به آمریکای لاتین، محمد علی تیموری، مدیرعامل سایپا نیز برای امضای تفاهم نامه تولید و صادرات 200 هزار دستگاه خودرو سواری طی 5 سال به ونزوئلا سفر کرده است.

    کارخانه خودروسازی ونیراتو با مشارکت 36درصدی خودروسازان ایرانی و 64درصدی موسسات ونزوئلایی در سال 1385 تاسیس شده و فعالیت رسمی آن تا سال 1394 ادامه داشته است و بعد از سال 1400 این کارخانه تقریبا غیرفعال بوده است. حال با رایزنی های دولت سیزدهم و با هدف احیای روابط با کشورهای آمریکای لاتین، بر دیگر مذاکرات برای راه اندازی این کارخانه آغاز شده و قرار است این کارخانه با ظرفیت تولید 30 هزار خودرو در سه شیفت کاری بار دیگر فعالیتش را از سر بگیرد.

    گروه خودروسازی سایپا تا پیش از این 8 نماینده فعال خدمات در کشور ونزوئلا داشت که همگی غیرفعل شده بودند اما در حال حاضر این شرکت در راستای آغاز مجدد فعالیت ها، شبکه خدمات پس از فروشش را در ونزوئلا برای بار دیگر فعال کرده است و به گفته مدیرعامل سایپا، تا ماه های آینده 2هزار دستگاه از محصولات گروه خودروسازی سایپا به ونزوئلا صادر می شود.

    ارزآوری یکی از مهمترین اهداف صادرات و تولید خودرو در ونزئلا و بازارهای صادراتی است و این مساله از سوی مدیرعامل سایپا نیز به عنوان یکی از مهمترین اهداف برنامه عرضه خودرو به بازار ونزوئلا عنوان شده است. سایپایی ها با این هدف تنها به بازگشایی کارخانه خودرو سواری ونیراتو بسنده نخواهند کرد و براساس خبرهای رسیده، یکی از کارخانه های غیرفعال این کشور که پیشتر تولیدکننده خودروهای تجاری، کار، ون و سواری بوده نیز در برناه همکاری تازه از سوی سایپا بازگشایی خواهد شد و چرخه تولید در آن از سر گرفته می شود. تامین مالی این پروژه استراتژیک از محل اعتبارات دولت ونزوئلا خواهد بود که در نهایت با موافقت طرفین قرارداد، فعال سازی کارخانه ونزوئلا با حضور رئیس جمهور و وزیر صنایع و تولید ملی این کشور امضا شد. این شرکت بعد از گذشت 9 سال در بخش تولید سواری راه اندازی و با مدیریت سایپا شروع به تولید خودروی سواری می کند.

    توسعه صنعت قطعه سازی برنامه دیگری است که از سوی سایپا در صدر فعالیت های همکاری مشترک با کارکاس دنبال می شود. گروه خودروسازی سایپا در همین راستا در نظر دارد تا بخشی از نیاز کشور مانند رینگ آلومینیومی را از آن محل (در ونزوئلا تولید و به ایران ارسال شود) تامین کند.

    گفتنی است، خط تولید سایپا در ونزوئلا از سال 1394 متوقف شده بود و با سفر رییس‌جمهور کشورمان به آمریکای لاتین، راه‌اندازی مجدد این خط تولید در ونزوئلا مورد توافق قرار گرفت.دولت سیزدهم درصدد است سرمایه‌های راکد را به جریان بیاندازد تا شاهد ارزآوری برای کشور باشیم.در سال‌های اوج روابط ایران و ونزوئلا توافق شد که کشورمان برای تولید خودرویی مانند پراید در ونزوئلا سرمایه گذاری کند. در همین راستا شرکت مشترکی به نام ونیراتو (Venirauto) تأسیس شد و نام «تورپیال» برای پراید انتخاب و مونتاژ این خودرو در کاراکاس پایتخت ونزوئلا شروع شد.در مجموع از سال 2007 تا 2015 (به مدت 9 سال) 11 هزار و 605 دستگاه تورپیال در این کشور تولید شد که مشتمل بر پنج هزار و 165 دستگاه پراید 141 (تا پایان سال 90) و تعداد 6 هزار و 440 دستگاه پراید 132 (از سال 1390 به این سو) بوده است. در سال 1401 صادرات یک هزار دستگاه ساینا و کوییک تولیدی گروه خودروسازی سایپا به این کشور آمریکای لاتین در دستور کار قرار گرفت و تا پایان امسال نیز یک‌هزار دستگاه دیگر از این دو خودرو راهی بازار ونزوئلا خواهد شد.

    خبرنگار: ابراهیم واحدی

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط