فونیکسریمکسبهتام

رشد ۱۵ درصدی کیفیت خودروها

ارزبری ۲ هزار دلاری تولید هر خودرو

عصر خودرو- دبیر انجمن قطعه سازان گفت: در سال جاری شاهد رشد ۱۵ درصدی کیفیت خودروها بودیم که بر همین اساس هزینه های کیفیت خودروسازان هزار میلیارد تومان کاهش یافت.

ارزبری ۲ هزار دلاری تولید هر خودرو
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از مهر، منصور منصوری امروز در نشست خبری با اشاره وضعیت تولید در سال آینده، اظهار کرد: یکی از موارد مهمی که سال آینده با آن مواجه می‌شویم افزایش تیراژ تولید است؛ هم اکنون سایپا روزانه 2 هزار و ایران خودرو 2 هزار و 400 دستگاه تولید می‌کنند که به صورت عبور مستقیم است و دیگر خودروی ناقص تولید نمی‌شود؛ بنابراین وظیفه قطعه سازان سنگین‌تر می‌شود.

    دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو ارتقای کیفیت خودرو هم مورد توجه است، گفت: در سال جاری در بخش افزایش کیفیت خودروها رشد 15 درصدی داشته است. بر همین اساس نیز خودروسازان در سال جاری کاهش هزار میلیارد تومانی در هزینه‌های کیفیت داشتند.

    وی به توسعه محصولات جدید اشاره کرد و افزود: سال آینده شاهد تولید خودروهای جدید از جمله اطلس خواهیم بود. یکی از خودروسازان امسال 1400 میلیارد تومان برای پروژه‌های جدید سرمایه گذاری کرده است.

    دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو با بیان اینکه همه این موارد مستلزم تعامل خوب بین قطعه ساز و خودروساز است، گفت: تعویق قیمت قطعات باید انجام شود؛ در حال حاضر این تعویق در انتهای سال انجام می‌شود که قطعه سازان را دچار مشکل می‌کند زیرا قطعه ساز طبق قیمت روز هزینه می‌کند اما مطالبات را با قیمت قبلی دریافت می‌کند.

    منصوری افزود: پرداخت مطالبات باید 120 روزه باشد اما اتفاقی نیفتاده است؛ حدود 20 هزار میلیارد تومان مطالبات 120 روزه سازندگان قطعه از خودروسازان است.

    وی اظهار کرد: برای تولید هر خودرو 2 تا 3 هزار دلار ارزبری داریم.

    وی یادآور شد: تأمین ارز مورد نیاز قطعه‌سازان به موقع انجام نمی‌شود و در این زمینه شاهد افزایش 40 درصدی هزینه‌ها هستیم، این در حالی است که بین 10 تا 15 درصد خودروهای با درصد داخلی سازی بالا را نیز مواد اولیه و قطعات خارجی تشکیل می‌دهد که نیازمند تأمین ارز است.

    منصوری تصریح کرد: دشواری تأمین مواد اولیه داخلی از جمله فولاد، مس، آلومینیوم و غیره و متوقف شدن فروش اعتباری کارخانجات به قطعه‌سازان از دیگر مشکلات و موانع موجود بر سر راه تولید قطعه‌سازان است.

    وی با اشاره به اینکه شاهد افزایش قیمت مواد اولیه هستیم، گفت: بر اساس برنامه وزارت صمت یک میلیون و 800 هزار دستگاه خودرو باید در سال 1402 تولید شود.

    **قراردادهای بین قطعه سازان و خودروسازان شفاف نیست

    همچنین فرهاد به نیا عضو هیأت مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو اظهار کرد: بسیاری از بنگاه‌های قطعه ساز هنوز مطالبات خود را از خودروسازان دریافت نکرده‌اند.

    وی افزود: اگر برای تأمین قطعه و پرداخت مطالبات اتفاقی نیفتد، چگونه قرار است 1.8 میلیون دستگاه خودرو تولید شود؟

    به نیا اضافه کرد: قراردادهای بین قطعه سازان و خودروسازان نیز شفاف نیست. باید قراردادها اصلاح شود. همچنین نیاز است که قراردادها یکسان سازی شوند زیرا در حال حاضر شکل قراردادها بین شرکتهای مختلف، متفاوت است.

    وی گفت: با وجود نقش 75 درصدی قطعه سازان در تولید خودرو تا امروز در هیچکدام از جلسات خودرویی وزارت صمت، قطعه سازان حضور نداشته‌اند.

    به نیا افزود: قطعات را به نرخ سال 1400 و با دلار 26 هزار تومان فروختیم و همین الان دلار بسیار بالاتر از این ارقام است. ما مواد اولیه از جمله فولاد را نقدی از بازار می خریم.

    عضو هیأت مدیره انجمن قطعه سازان گفت: اگر وضعیت به همین منوال پیش رود سال آینده با مشکلات جدی در صنعت قطعه سازی مواجه می‌شویم. خودروساز باید به فکر به روزآوری و پرداخت مطالبات باشد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو