فونیکسریمکسبهتام

تزریق چشمگیر اتوبوس‌ به شبکه حمل‌ونقل پایتخت در ۱۴۰۱

عصر خودرو- مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران گفت: شرکت‌های خودروساز بر اساس سفارش، اتوبوس تولید می‌کنند که این امر زمان‌بر است. در شرایط فعلی برای اینکه خلاء موجود را برطرف کنیم، در کنار حمایت از تولید داخل، واردات در دستور کار است.

تزریق چشمگیر اتوبوس‌ به شبکه حمل‌ونقل پایتخت در ۱۴۰۱
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از برنا، بهرام نکاحی مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران درباره وضعیت اتوبوسرانی تهران، اظهار کرد: براساس تکلیف و برنامه‌ای که قوانین بالا دستی برای اتوبوسرانی تهران تعیین کرده، سهم 25 درصدی برای جابه‌جایی مسافران را بر عهده داریم.

    وی گفت: اگر تعداد سفرهای شهری در مقطع کنونی که حدود 20 میلیون است را ملاک قرار دهیم، باید 5 میلیون سفر در شهر تهران با ظرفیت اتوبوسرانی اتفاق بیفتد؛ اما آنچه امروز رقم می‌خورد؛ کمتر از یک میلیون سفر با اتوبوسرانی انجام می‌شود.

    اتوبوسرانی با عمر 15.5 ساله!

    نکاحی با اشاره به اینکه برای این جابه‌جایی نیاز به زیرساخت لازم و ناوگان مکفی داریم، بیان کرد: در سال‌های اخیر به دلیل بی‌مهری‌هایی که به این حوزه شده، میانگین عمر ناوگان ما در بخش عمومی 12.5 سال و در بخش خصوصی بالای 15.5 سال است.

    مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران افزود: درحال حاضر حدود 2300 اتوبوس فعال داریم، اما در خطوط بین 1800 تا 1900 فعال و در حال خدمت‌رسانی است؛ چراکه اتوبوس‌ها در رفت و آمد و اورهال هستند. برنامه امسال ما این است که از مجموع 5300 اتوبوس موجود، 1400 دستگاه را به‌سازی کنیم تا کیفیت خدمات را افزایش دهیم. تلاش داریم، حتی بیش از این رقم را نوسازی کنیم، اما تعهد ما دستکم برای 1400 دستگاه است.

    اختصاص 1000 دستگاه اتوبوس به پایتخت از سوی وزارت کشور

    وی ادامه داد: مقرر شده، 1000 دستگاه اتوبوس از طرف وزارت کشور به شهر تهران اختصاص داده شود که این مهم مربوط به قراردادی است که بین وزارت کشور و خودروساز داخلی منعقد شده است. ابتدا قرار بود 900 اتوبوس به تهران داده شود، اما به دلیل اعمال متمم اعمال، سهم پایتخت از 900 دستگاه بیشتر خواهد شد.

    نکاحی گفت: پیش بینی ما این است که با تحویل بخشی از تعهد امسال خودروساز، بتوانیم 500 اتوبوس را برای شهر تهران دریافت کنیم. درحال حاضر سهم خود را پرداخت کرده‌ایم و امیدواریم تا پایان سال این 500 اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه شود.

    اتوبوس‌های بنز و سولاریس در آستانه خدمت‌رسانی به شهروندان

    مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در پاسخ به انتقاداتی که نسبت به شهرداری برای واردات اتوبوس‌های کارکرده شده، تصریح کرد: ما در کشور تولید اتوبوس به شیوه سوپر مارکتی نداریم. باید اتوبوس را سفارش دهیم و براساس سفارش، شرکت‌های خودروساز تولید داشته باشند که این امر زمان‌بر است. به همین دلیل در شرایط فعلی برای اینکه نیاز و خلاء موجود را برطرف کنیم، تمامی راه‌های ممکن را طی می‌کنیم که یکی از آن‌ها واردات است.

    وی افزود: در بحث واردات اتوبوس که خبر آن تحت عنوان واردات اتوبوس‌های دست دوم خارجی منتشر شد، باید بگویم که یک محموله آن وارد کشور شده و سرمایه‌گذار مجوزهای لازم را اخذ کرده بود. این اتوبوس‌های کارکرده، بنز و سولاریس بوده و از کشورهای آلمان و لهستان وارد شده است. هزار دستگاه اتوبوس کارکرده وارد خواهد شد که در بخش اول 50 دستگاه وارد شده است. اتوبوس‌های وارداتی استاندارد یورو 6 اخذ کرده‌اند.

    نکاحی اضافه کرد: در کشور استانداردهای جاری رو به ارتقاست. درحال حاضر در حوزه استانداردهای زیست محیطی ما در کشور استاندارد یورو 5 را داریم و اروپایی‌ها یورو 6 را هم اخذ کرده‌اند. این اتوبوس‌های کارکرده وارداتی به معنای از رده خارج و اسقاطی نیست. کشورهای اروپایی استانداردهایی دارند که استانداردهای ما را پاس می‌کند.

    مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران ادامه داد: به دنبال این هستیم از راه‌های مختلف برای تهران اتوبوس تهیه کنیم تا از شرایط موجود عبور کنیم. قطعا نگاه مدیریت شهری نگاه به درون است و شهردار تهران تاکید به حمایت از تولید داخل دارند، اما در حال حاضر خودروسازان داخلی ممکن است توانایی تأمین نیاز کشور را نداشته باشند.

    وی بیان کرد: واردات اتوبوس‌های کارکرده اتفاق جدیدی نیست سال‌های قبل و ادوار مختلف نیز واردات اتوبوس‌هایی مانند ولوو، بنز و … را داشتیم.

    نکاحی در پایان با بیان اینکه باید از ظرفیت بخش خصوصی در این زمینه استفاده کنیم تا به حداقل‌هایی که امروز شهر نیاز دارد برسیم، ادامه داد: بعد از آن باید به سمت کیفی‌سازی برویم. اتوبوس‌هایی با عمر 15 سال در شأن مردم تهران نیست. کمبودها و عقب ماندگی‌هایی را که در 10 سال گذشته آغاز شده ‌و امروز به بحران رسیده است، نمی‌توانیم با شیب ملایم پیش ببریم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط