فونیکسریمکسبهتام

زاکانی : قیمت اتوبوس های برقی چینی ۵ میلیارد تومان ارزان تر از اتوبوس‌های برقی داخلی است

عصر خودرو- زاکانی به سفر اخیر تیم مدیریت شهری به چین اشاره کرد و افزود: زمانی که در این سفر بودیم، بررسی‌هایی صورت گرفت و مشخص شد که قیمت اتوبوس های برقی در کشور چین به مراتب پایین‌تر از قیمت تولیدکنندگان داخلی است، به طوری که کیفیت و قابلیت آنها بسیار مناسب بود اما قیمت آنها به مراتب کمتر از قیمت‌های اتوبوس‌های برقی داخلی بود.

زاکانی : قیمت اتوبوس های برقی چینی ۵ میلیارد تومان ارزان تر از اتوبوس‌های برقی داخلی است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از عصر ایران؛ شهردار تهران با بیان اینکه تفاوت قیمت اتوبوس‌های برقی چینی با اتوبوس‌های برقی داخلی بین 5 تا 6 میلیارد تومان در هر اتوبوس است، گفت: اتوبوس‌های چینی به مراتب ارزان‌تر از اتوبوس‌های داخلی هستند.

    در جریان جلسه امروز شورای شهر تهران بررسی تبصره‌های لایحه بودجه 1403 شهرداری تهران در دستور کار اعضای شورای شهر تهران قرار گرفت.

    در ادامه پس از تصویب تبصره‌های یک تا 3 (تحصیل و مصرف منابع و درآمدهای عمومی و اختصاصی، اجرای بودجه، انضباط و شفافیت مالی و تنظیم روابط مالی با دولت، بانک‌ها و مؤسسات مالی) اعضای شورای شهر تهران به تبصره چهارم (تفویض اختیار) پرداختند.

    در بند 3 تبصره چهارم تفویض اختیار آمده است که به شهرداری تهران اجازه داده می‌شود که در راستای برقی‌سازی ناوگان حمل و نقل عمومی،‌ نسبت به خرید اتوبوس برقی‌، تاکسی برقی، ون برقی، موتورسیکلت برقی و زیرساخت‌های شارژ وسایل مربوطه از طریق انعقاد قرارداد با تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان داخلی و خارجی با صرفه و صلاح شهرداری اقدام نماید.

    همچنین شهرداری تهران مجاز است انعقاد قراردادهای موضوع این بند را حسب مورد به سازمان‌ها، شرکت‌ها و موسسات شهرداری تفویض نموده و به منظور تامین مالی، خرید، بازرگانی، بهره‌برداری و خدمات نگهداری پس از فروش، از ظرفیت سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی و مشارکت سرمایه‌گذاری و مالکیت سهام حداقلی (زیر 50 درصد) شرکت‌های بخش خصوصی در چارچوب موضوع مصوب استفاده نماید.

    احداث کارخانه خودروسازی و توسط شهرداری تهران معنایی ندارد

    در ادامه جلسه، سید جعفر تشکری هاشمی در جریان بررسی تبصره 4 و در راستای برقی سازی ناوگان حمل و نقل عمومی گفت: اصل این کار خوب است و خرید اتوبوس وظیفه شهرداری است اما در طول تاریخ شهر تهران هیچگاه شهرداری خود اقدام به خرید تاکسی و موتور نکرده و تنها تسهیل گر بوده است.

    وی گفت:  اگر گفته شود شهرداری خود موتور و تاکسی خریداری کند آنگاه متوجه می‌شویم او به دنبال سود است  و می‌خواهد شرکت خودروسازی احداث کند که این دسته از کارها مداخله در کار  وزارت صمت است و هیچ کدام در چهارچوب وظایف شهرداری تهران نیستند.

    رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران بیان کرد: ما نمی‌توانیم خودمان خودروساز شویم و خدمات پس از فروش ارائه دهیم این حجم خودروساز و اتوبوس ساز در کشور وجود دارد اما هیچکس از آنها خرید نمی‌کند  در نمایشگاه موتورسیکلت نیز ده‌ها  نمونه موتورها آمده بودند اما  اعلام می‌شد هیچکس از این شرکت‌ها   خرید نمی‌کند و آنگونه که مشخص است در ذیل این تبصره به دنبال تولید خودرو و احداث شرکت هستیم که این کار خلاف اهداف و ماموریت‌های ما است و تقاضای بنده این است از بعد از کلمه خرید اتوبوس برقی تا پایان تبصره حذف شود.

    وی ادامه داد: ما باید فقط اجازه دهیم شهرداری تهران اتوبوس برقی خریداری کند و کمک فنی و اعتباری به خریداران موتورسیکلت و رانندگان تاکسی ارائه دهد  و ما نیز نظارت خود را به صورت صحیح انجام دهیم اصلاً معنا ندارد شهرداری و شورای شهر مغازه خودروسازی راه‌اندازی کند چندین دستگاه و  وزارت صمت وجود دارند که آنها باید این کار را انجام دهند.

    مهدی چمران؛ رئیس شورای شهر تهران با اشاره به بررسی تبصره چهارم گفت: قطعا شهرداری تهران بنایی برای خرید موتورسیکلت برقی ندارد. البته شهرداری تهران باید در این زمینه تسهیل‌گر باشد.

    به گزارش تسنیم،‌ در ادامه جلسه امروز، علیرضا زاکانی؛ شهردار تهران در پشت تریبون قرار گرفت و گفت: موضوع برقی‌سازی در برنامه چهارم توسعه شهر تهران نیز به تصویب رسیده و شهرداری موظف است بر اساس این برنامه عمل کند.

    وی تصریح کرد: اساساً در کشور موضوع سوخت فسیلی و تامین آن گلوگاه شده است و ما باید به سمت برقی‌سازی حرکت کنیم. موضوعی که در برنامه چهارم شهرداری را مکلف کرده است.

    شهردار تهران با اشاره به خرید اتوبوس‌های برقی گفت: در این ارتباط ما اقدامات خود را آغاز کرده‌ایم و از تمام مجموعه‌ها اقدام به اخذ قیمت شده که کمترین قیمت آن 316 هزار یورو و بالاترین آن 347 هزار یورو بوده است که حتی در ادامه با بخشی از آنها پیمان اولیه و قرارداد منعقد کرده‌ایم.

    زاکانی به سفر اخیر تیم مدیریت شهری به چین اشاره کرد و افزود: زمانی که در این سفر بودیم، بررسی‌هایی صورت گرفت و مشخص شد که قیمت اتوبوس‌های برقی در کشور چین به مراتب پایین‌تر از قیمت تولیدکنندگان داخلی است، به طوری که کیفیت و قابلیت آنها بسیار مناسب بود اما قیمت آنها به مراتب کمتر از قیمت‌های اتوبوس‌های برقی داخلی بود.

    وی ادامه داد: آنچه که مورد تاکید دولت و وزارت صمت و رئیس بانک مرکزی هم بوده این بوده که ما بسته اولیه را از کشور چین به صورت کامل وارد تهران بکنیم و بر همین اساس شهرداری تهران اقدامات خود را انجام داده است.

    شهردار تهران تصریح کرد: در ادامه پس از بررسی‌های صورت گرفته در سفر چین نهایتا به عدد 220 هزار یورو برای هر اتوبوس برقی رسیدیم و در حال حاضر تعدادی از اتوبوس‌های برقی به بندرعباس رسیده‌اند اتوبوس‌هایی که باکیفیت و به قیمت مناسب هستند که این موارد توسط کارشناسان تایید شده است.

    زاکانی درباره تفاوت قیمت اتوبوس‌های برقی داخلی با اتوبوس‌های برقی چینی گفت: همانطور که گفته شد کیفیت و قابلیت اتوبوس‌های چینی بسیار مناسب است اما این نکته ناگفته نماند که تفاوت قیمت اتوبوس‌های برقی چینی با اتوبوس‌های برقی داخلی بین 5 تا 6 میلیارد تومان در هر اتوبوس است. در واقع اتوبوس‌های چینی به مراتب ارزان‌تر از اتوبوس‌های داخلی هستند.

    وی گفت: موضوعی که در سفر چین به‌ آن پرداخته شد آن بود که ما پس از خرید اتوبوس‌های برقی بتوانیم قطعات آن را نیز وارد کشور کنیم و در ادامه تکنولوژی ساخت آن نیز به کشور وارد شود و همه این موارد پیگیری شده است.

    شهردار تهران در خصوص راه‌اندازی یک شرکت زیرمجموعه صندوق بازنشستگی شهرداری تهران و صندوق ذخیره شهرداری تهران افزود: این شرکت با مشارکت دو طرف چینی و دو طرف ایرانی و با مشارکت شهرداری تهران راه‌اندازی خواهد شد و عواید و درآمدهای آن برای بازنشستگان و پرسنل شهرداری تهران خواهد بود.

    وی با اشاره به راه‌اندازی شرکت واگن‌سازی شهرداری تهران گفت: حدود بیست سال پیش این شرکت توسط شهرداری تهران راه‌اندازی شد که کار بسیار قابل تقدیری است و ما بنا داریم همین کار را با مشارکت سرمایه‌گذار خارجی و شریک داخلی و همکاری شهرداری تهران زیرمجموعه سازمان بازنشستگی شهرداری تهران راه‌اندازی کنیم.

    زاکانی با اشاره به صرفه‌جویی خرید اتوبوس‌های برقی چینی به جای اتوبوس‌های داخلی گفت: برای 2500 دستگاه اتوبوس برقی مبلغی حدود 15 هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی می‌شود.

    شهردار تهران با تاکید بر اینکه شهرداری تهران به هیچ عنوان به دنبال ون‌داری، تاکسی‌داری و موتورسیکلت‌داری نیست، گفت: ما به هیچ عنوان بنا نداریم به این سمت حرکت کنیم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط