فونیکسریمکسبهتام

سوپراسپرت‌هایی که هنوز به طور غیررسمی در خط تولید مانده‌اند

می‌خواهم زنده بمانم!

عصر خودرو- در جهان خودروهای اسپرت و خاص بسیار پیش می‌آید که یک مدل با تغییراتی جزئی برای مدتی مدید روی خط تولید جا خوش کند. مواردی مثل لامبورگینی کونتاش، جگوار XJS، بنز R۱۰۷ و پورشه ۹۲۸ هر یک کمابیش در حدود دو دهه یا بیشتر تولید شدند.

می‌خواهم زنده بمانم!
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، حتی امروزه نیز با وجود رواج عجیب مصرفگرایی و لزوم معرفی نسلی جدید در هر 5-6 سال، هنوز هم بیشتر سوپراسپرت‌ها حداقل 8-9 سالی تولید می‌شوند. نکته جالب این که برخی از خودروهای اسپرت و سوپراسپرت‌ها با وجود آن که به طور رسمی از خط تولید کنار می‌روند، اما به طور سفارشی امکان ساخت و خرید آن‌ها وجود دارد که در این مطلب به پنج نمونه از آن‌ها می‌پردازیم.

    پاگانی زوندا
    هوراچیو پاگانی یک اسطوره در جهان خودرو است که توانست با برند پاگانی، جایگاه فراری و لامبورگینی به عنوان سازنده برترین هایپراسپرت‌های جهان را به خطر بیندازد. محصول اول او یعنی زوندا از سال 1999 تا اوایل سال‌های 2010 روی خط تولید بود تا آن که با مدل جذاب هوآیرا جایگزین شد. اما جالب این که با وجود معرفی هوآیرا، پاگانی چند ادیشن خاص و عجیب زوندا را در یکی دو سال اول معرفی هوآیرا عرضه کرد. اما کار پاگانی به همین جا ختم نشد و تا به امروز به طور سفارشی تعداد انگشت شماری زوندا به طور سفارشی برای مشتریان ثروتمندش ساخته که تصاویری از آن‌ها منتشر شده است. جالب این که قرار است امسال جایگزین مدل هوآیرا هم معرفی شد و باید دید که آیا در کنار زوندا که هنوز امکان سفارش آن وجود دارد، هوآیرا نیز به همین روال به حیات نیمه جانش ادامه می‌دهد یا خیر.

    جگوار XKSS و استون مارتین DB4/DB5
    دو برند انگلیسی جگوار و استون مارتین در یک دهه اخیر تصمیم گرفتند تا با استفاده از نقشه‌های به جا مانده از مدل‌های تاریخی خود، این تولیدات را مجددا به طور سفارشی برای مشتریان ثروتمندشان بسازند. جالب این که هر دوی این کمپانی‌ها با پایبندی بر اصول ساخت و متریال به کار رفته، محصولاتی دقیقا مشابه همان نمونه‌های پنجاه شصت سال قبل را ساخته‌اند. جگوار فعلا مدل XKSS را به طور لاک پشتی به بهانه وجود تقاضا عرضه می‌کند و استون مارتین نیز چند مدل مختلف از DB4 و نمونه DB5 مشابه فیلم‌های جیمزباند را تولید کرده و با قیمتی سرسام آور برای آن‌ها سفارش گذاری می‌کند!

    ادونیس
    پس از ورشکستگی بوگاتی در میانه دهه نود میلادی و فروش آن به فولکس واگن، برخی از مهندسین سابق آن همانند نیکولا ماتراتزی با هم جمع شدند و کمپانی B Engineering را تاسیس کردند. طرح‌های پیشرانه و شاسی و پلتفرم EB110SS توسط این تیم کلا به روز رسانی شد و محصول نهایی به جای دو دیفرانسیل، به صورت دیفرانسیل عقب ساخته شد. علاوه بر این با سبک سازی و افزایش قدرت به 680 اسب بخار، عملا محصول نهایی که ادونیس نام گرفت، یک سر و گردن بالاتر از EB110SS بود. در آن زمان 21 شاسی نیمه کاره EB110SS وجود داشت که عملا تمام ادونیس‌ها روی آن‌ها ساخته شدند. اما پس از اتمام این سری تولید، کمپانی اعلام کرد که کارش تمام نشده و هنوز هم به طور سفارشی می‌تواند این هایپرکار را تولید کند. در سال‌های اخیر ظاهرا یک یا دو دستگاه ادونیس تولید شده که یکی از آن‌ها در سال 2018 تحویل داده شد.

    چیزتا V16T
    در اواخر دهه هشتاد از هر گوشه و کناری یک سوپراسپرت استثنائی سربرمی‌آورد و کلاودیو زامپولی به عنوان یکی از نمایندگان فراری در آمریکا به همین دلیل تصمیم گرفت تا برند خودش را تاسیس کند. او در همکاری با اسطوره دنیال موزیک الکترونیک یعنی جورجو مورودر، برند چیزتا مورودر را تاسیس کرد. محصول نهایی با نام چیزتا مورودر V16T در سال 1989 معرفی شد. طراحی این خودرو توسط مارچلو گاندینی انجام شده بود و برخی از مهندسین سابق لامبورگینی نیز در طراحی پیشرانه 16 سیلندر و شاسی آن همکاری داشتند. اختلافاتی بین دو موسس کمپانی شکل گرفت که در نهایت مورودر را از شراکت منصرف کرد و کمی بعد و زمانی که کمی بیش از 20 دستگاه تولید شده بود، V16T از خط تولید کنار رفت. با این که کار چیزتا ظاهرا تمام شده، اما زامپولی بارها اعلام کرده که هنوز V16T امکان تولید شدن را دارد و کمپانی هنوز سفارش می‌پذیرد و حتی چند سال قبل یک نمونه اسپایدر نیز تولید شد.

    نویسنده: نیما مجتهدزاده - عصرخودرو

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط