فونیکسریمکسبهتام

امکان تولید ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو با استفاده از ارز خودروهای وارداتی

عصر خودرو : عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات خودرو گفت: با ارز ۱۲۲۶ تومانی که به واردات ۱۹ هزار دستگاه خودرو اختصاص یافته است، تولید ۳۰۰ هزار خودرو در کشور امکان‌پذیر بود.

امکان تولید ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو با استفاده از ارز خودروهای وارداتی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۱ - ۰۷:۳۲:۲۵
    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی «عصرخودرو» به نقل از روابط عمومی انجمن سازندگان قطعات خودرو، فرهاد به نیا با انتقاد از پرداخت ارز مرجع به واردات خودرو، گفت: با این پول کشور توانایی ساخت 300 هزار دستگاه خودرو را داشت در حالی که انتظار ما از مسئولان این است که به اختصاص ارز به تولیدکنندگان واقعی بپردازند.

    وی تصریح کرد: خودروسازی دومین صنعت بزرگ کشور است که با ایجاد 300 هزار موقعیت شغلی به صورت مستقیم و 700 هزار شغل به صورت غیر مستقیم اثر گذاری بسیار بالایی در صنعت و همچنین اقتصاد کشور داشته و معیشت 4 میلیون نفر از هموطنانمان را تحت الشعاع قرار داده است.

    به نیا با بیان اینکه بانکها با تولیدکنندگان همکاری نمی کنند،گفت: تولیدکنندگان باید برای اخذ تسهیلات، وثایق بسیار سنگینی را تحویل بانک دهند که این موضوع سبب شده در بسیاری از موارد برای جلوگیری از افزایش حجم نقدینگی، هیچ اعتبار و تسهیلاتی به تولیدکنندگان عرضه نشود.

    وی تصریح کرد: با وجود اینکه سازندگان قطعات خودرو در فهرست دریافت کنندگان اولویت های ارزی هستند اما تاکنون ارزی از این مرکز دریافت نکرده اند و این مرکز نیز نتوانسته در تعدیل قیمت ارز و تسهیل روند تولید اثر مثبتی داشته باشد.

    عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان با اشاره به موضوع تأمین مواد اولیه توسط شرکت های داخلی گفت: تأمین مواد اولیه توسط شرکت های بزرگ داخلی که با حمایت های دولتی مشغول فعالیت هستند، اختلالات بسیاری دارد. برای مثال شرکتهایی مانند فولاد مبارکه و پتروشیمی تبریز که برای حمایت از تولیدکننده و توسط دولت تغذیه می شوند هیچ کمکی به تولیدکننده نمی کنند و اقدام به فروش مواد به قیمتی بالا و به بهانه نرخ ارز آزاد می کنند.

    وی ادامه داد: آنها از نرخ ارز مرجع استفاده می کنند و نباید افزایش قیمتی در تولیداتشان اعمال شود.

    به نیا با تأکید بر ضرورت آزاد سازی قیمت خودرو در کشور، خاطرنشان کرد: قطعه سازان همگی بر آزادسازی قیمت خودرو تأکید دارند و برنامه ها و راهکارهای مدونی برای این موضوع در ذهن دارند، البته باید بدانیم که با آزادسازی قیمت خودرو بی شک قیمت خودرو کاهش می یابد و این تنها راهی است که می توان میزان عرضه و تقاضا را به تناسب رساند.

    عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان با اشاره به واردات 19 هزار دستگاه خودروی لوکس به کشور، گفت: ارز 1226 تومانی که به واردات 19 هزار دستگاه خودرو اختصاص یافت، می توانست با اختصاص به تولیدکنندگان موجب تولید 300 هزار خودرو در کشور شود و می توان نتیجه گرفت که کاهش 66 درصدی تولید خودروسازان به دلیل تصمیمات و استفاده این چنینی از ارز است.

    وی همچنین از تسهیلات 1 تا 5 میلیارد تومانی از محل صندوق توسعه ملی به قطعه سازان خبر داد و تصریح کرد: این وام ها با بازپرداخت 2 ساله و بهره 16 درصد از سوی وزارت صنعت و از محل صندوق توسعه ملی به تولید کنندگان تعلق گرفته اما تاکنون پرداخت نشده و فقط در حد یک قول باقی مانده است.

    به نیا به نقش خودتحریمی ها اشاره و خاطرنشان کرد: 80 درصد از مشکلات فعلی صنعت در کشور به دلیل تحریمها داخلی است که از سوی بانکها و تصمیمات نهادهای اجرایی بر تولیدکنندگان تحمیل می شود
    کرمان موتوراکستریم