فونیکسریمکسبهتام

پنج شرط سازمان حمایت برای افزایش قیمت‌ خودرو

عصر خودرو: وزیر صنعت ،معدن و تجارت از پنج شرط سازمان حمایت برای موافقت با افزایش قیمت واردات خودرو در روزهای اخیر خبر داد.

پنج شرط سازمان حمایت برای افزایش قیمت‌ خودرو
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۱ - ۰۷:۱۶:۰۰
    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی «عصرخودرو» به نقل از فارس، مهدی غضنفری در حاشیه مراسم روز جهانی استاندارد در جمع خبرنگاران اظهار داشت: درچند جلسه در سازمان حمایت این موضوع بررسی شد و نهایتا سازمان حمایت با آنها موافقت کرد. البته برای اعمال این قیمت جدید مثل گذشته سازمان حمایت 5 شرط گذاشته که در واقع این افزایش قیمت به قطعه سازان هم منتقل شود ، زیرا ما مواجه هستیم با گزارشاتی که برخی قطعه سازان قادر به ادامه تولید نیستند و نیازمند این هستند که افزایش قیمت داشته باشند .

    وی ادامه داد: به علاوه اینکه تنظیم بازار بر عهده خودروسازان بزرگ باشد ، حاشیه بازار را کنترل کنند ، همچنین خدمات پس از فروش و کیفیت هم برعهده آنها باشند . در دوره زمانی که سازمان حمایت توافق می کند ، افزایش قیمت بیشتری نداشته باشند .

    وزیر صنعت ، معدن و تجارت افزود: این گونه که سازمان حمایت گزارش داده متوسط افزایش قیمت 10 درصد است و با سقف 18 یا 20 درصد برای هر کدام از خودروسازان می باشد ، البته ما یک دستگاه بالاسری و کمیته بالاسری به نام ستاد تنظیم بازار داریم که معاون اول رئیس جمهوری آن را مدیریت می کند.

    وی افزود: مصوبه افزایش قیمت توسط سازمان حمایت بوده و به طور معمول قیمت گذاری با سازمان حمایت انجام می شود ، می تواند جاری باشد ، اما اگر ستاد تنظیم بازار بررسی مجدد را در نظر داشته باشد ، کاملا این فضا برای ورود ستاد تنظیم بازار به این مسئله و بررسی آن وجود دارد .

    خودرو سازان متعهدند که تعهدات قبل از این مصوبه سازمان حمایت یعنی 12مهرماه سال 91 را مطابق با قیمت توافقی در اختیار مصرف کننده قرار دهند.

    غضنفری در پاسخ به پرسش خبرنگاری در باره چگونگی رعایت قیمت خودرو تصریح کرد : سازمان حمایت تحت شرایطی با این افزایش قیمت موافقت کرده اگر خودروساز این شرط را نپذیرد نمی تواند از این فرصت استفاده کند.



    ** سهم ارز در تولید خودرو



    وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره سهم ارز در تولید خودرو گفت: سهم ارز در قیمت تمام شده خودرو فقط شامل کار مونتاژی که توسط خودروساز بزرگ صورت می گیرد ، نیست. بلکه قطعات و مواد اولیه ای که قطعه ساز در کارگاه خود استفاده می کند ، مورد محاسبه قرار داده شده است. به این معنا که ممکن است این افزایش قیمت اصلا به خودروساز تعلق نگیرد ، بلکه به قطعه ساز تعلق گیرد و تهیه قطعه برای وی ارز بری بالایی داشته باشد.

    وی با یبان این جمله که معمولا خودروسازها قطعات را مونتاژ می کنند و چندان با ارز بری مواجه نیستند ، افزود : این قطعه سازان هستند که برای تولید یک قطعه باید مواد اولیه را وارد کنند که این اقدام نیازمند استفاده از ارز است .



    ** سازمان حمایت و انجمن خودروسازان دلایل خود را به مردم ارایه کنند


    وی در باره پرسش خبرنگاری دیگر مبنی بردلایل افزایش قیمت خودرو گفت : فکر می کنم خیلی خوب باشد اگر رسانه ملی یکی دو جلسه را به این امر اختصاص دهد، و دراین برنامه ها هم سازمان حمایت و هم انجمن خودرو سازان دلایل خود برای افزایش قیمت خودرو و درصدها را مطرح کنند و اطلاع رسانی بیشتری برای اینکه این افزایش قیمت ها ناشی از چه عواملی است صورت گیرد.



    ** تسهیلات دریافتی خودروسازان بزرگ

    وی در باره تسهیلات دریافتی 2 خودروساز بزرگ نیز (از مجموع یک هزار میلیارد تومان مصوب ) گفت : ایران خودرو شرط فروش سهام داشت به نظرم هنوز بطور کامل اجرایی نشده اما سایپا موفق تر از ایران خودرو بوده یک بخشی را اخذ کرده است.

    دکتر غضنفری افزود: سایپا از 500 میلیارد تومان تسهیلات خود بخشی را دریافت کرده است .
    کرمان موتوراکستریم