فونیکسریمکسبهتام

بررسی عملکرد آینده ساز سایپا در دوران تحریم و رویکرد این خودروساز به بازگشت شرکای قدیمی

حرکت پرشتاب سایپا بدون نیاز به خارجی‌ها

عصر خودرو- بررسی عملکرد سایپا طی سال ها و دهه های گذشته نشان دهنده آن است که این خودروساز عموما در زمین شرکای خارجی بازی می کرده و فعالیت ها و تولیداتش وابسته به تصمیمات شرکای خارجی بوده است. این رویکرد بدون شک طی ۲ تا ۳ سال گذشته رنگ و بوی متفاوتی به خود گرفت و سایپا تصمیم گرفت تا راهش را جدا کند و در مسیری اختصاصی که به سایپای نوین امروز منتهی شد قدم بردارد و در صورت نیاز و صلاحدید شرکای خارجی را به سمت مسیر فکری انحصاری این برند سوق دهد.

حرکت پرشتاب سایپا بدون نیاز به خارجی‌ها
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، فعالیت های سایپا طی سال های تحریم نشان دهنده آن است که نارنجی پوشان تنها به دنبال گذران چند سال در این شرایط سخت و بازگشت شرکای خارجی نبوده اند و آینده را در راستای مقاصد ضد تحریم ساخته اند. در این شرایط مهمترین سوالی که پیش می آید این است که اگر شریک سابق و اصلی اروپایی سایپا یعنی رنو، با حصول توافقات جدید تصمیم به بازگشت به ایران را داشته باشد آیا روال همکاری با سایپا مانند گذشته خواهد بود؟ شواهد خط تولید و مرکز تحقیقات سایپا نشان دهنده پاسخ منفی به این سوال است.

    رنو در گام نخست آغاز تحریم ها با ترک صنعت خودرو ایران موجب خسارات مادی و معنوی به شریکی مانند سایپا شد. از جمله این خسارات می توان به ضربه به برندینگ سایپا در زمینه عدم تحویل سری آخر ساندرو بود که موجب تجمعات متعدد و کاهش رضایت مشتریان از سایپا شد. این لطمه و مشکلات متعدد دیگر، بدون شک سایپا را در استراتژی جدید تصمیماتش به سمتی خواهد برد که رنو در صورت جبران بدعهدی های گذشته ، بازیگر استراتژی های سایپا خواهد بود. سایپا امروز با سبد محصولات اختصاصی در کلاس های مختلف عملا نیاز خاصی به حضور رنو ندارد و گشایش ها بیشتر به منزله تسهیل انتقال وجه و ورود برخی قطعات به کشور در راستای توسعه خودروهای اختصاصی این شرکت خواهد بود. در این شرایط رنو در صورت نشان دادن چراغ سبز برای بازگشت از سوی سایپا مورد بررسی قرار خواهد گرفت و در صورت تعهد به جبران خسارات گذشته احتمالا در مسیر اختصاصی سایپا، نقشی برای همکاری با این خودروساز تعریف خواهد شد.

    یکی دیگر از مهمترین تحرکات سایپا که نشان دهنده عدم تمایل این خودروساز به همکاری گسترده مجدد با رنو است به پلتفرم تندر90 مربوط می شود. سایپا مدتی قبل از طراحی خودرو اختصاصی جدید با کد پروژه P90 بر پایه پلتفرم تندر90 خبر داد. پلتفرم تندر90 بر اساس قرارداد حقوقی سایپا، امکان توسعه و تغییر از سوی این خودروساز را دارد و سایپا قصد دارد با استفاده از این پلتفرم، محصولی اختصاصی بر اساس استاندارد های روز را طراحی و به بازار عرضه کند در حالی که اگر قصد این خودروساز تعطیلی تمامی پروژه ها و تبدیل شدن به مونتاژ کار رنو بود، چنین پروژه ای تعریف نمی شد.

    با آغاز تحریم ها هر چند بیش از 67 درصد خطوط تولید سایپا در اختیار پراید و بخش مهم دیگر آن در اختیار شرکای خارجی بود اما این خودروساز سر خم نکرد و به سرعت با توسعه محصولات پلتفرم X200 نظیر تیبا، ساینا و کوییک ظرفیت تولید شرکای خارجی را پر کرد و تنها خودروسازی بود که در اولین سال تحریم ها کاهشی درتیراژش به ثبت نرسید. سایپا در این ساحل آرامش توقف نکرد و در تصمیمی شجاعانه پراید را از خط تولید خارج کرد و با توسعه محصولات بر پایه پلتفرم جدید SP100، شاهین در روزهای پایانی سال 99 معرفی شد و سایپای نوین رسما چهره اش را به بازار نشان داد. سایپا در مسیر تحول از هیچ حرکتی دریغ نکرده و حتی برای نشان دادن پویایی تفکراتش، نسخه های جدید کوییک و ساینا را روانه بازار کرده تا آهنگ تنوع محصولاتش ادامه داشته باشد. ممکن است بنگاه های اقتصادی در شرایط بحران به دنبال سکون، کاهش هزنیه ها و ادامه حرکت با حداقل ها باشند اما سایپا در این شرایط حمله را به سکون ترجیح داد و به سرعت سبد محصولات بومی‌اش را گسترش داد به گونه ای که اکنون در تمام کلاس هایی که پیشتر با همکاری شرکای خارجی، محصولی برای عرضه داشت، خودرویی با نشان سایپا حضور دارد و در آینده نزدیک فراتر از این سبد محصولات نیز قدم بر می دارد.

    شاهین نخستین محصول بر پایه پلتفرم SP100 است که در بخش قوای فنی، امکانات و ابعاد به نوعی جبران کننده جای خالی خودروهایی همچون تندر90، برلیانس سری H300 و آریو است. نخستین سدان بومی کلاس C سایپا با طول 4446 میلیمتر و فاصله 2650 میلیمتری بین دو محور به پیشرانه 1.5 لیتری با حداکثر توان 110 اسب بخار و حداکثر گشتاور 178 نیوتون متر مجهز شده که بیشترین میزان گشتاور تولیدی در این کلاس و در مقایسه با رقبای مشابهش به حساب می آید. پس از شاهین نوبت به نخستین کراس اوور ایرانی یعنی آریا می رسد که با تفکر بهبود نسبت به کراس اوورهای مانند چانگان CS35 طراحی شده و قرار است پیشرانه متفاوتی نسبت به شاهین در دل آن قراب بگیرد که گشتاوری فراتر از 220 نیوتون متر دارد و این موضوع آن را به یکی از قوی ترین کراس اوور های بازار بدل خواهد کرد.

    سایپا تنها عرضه کننده خودروهای کلاس B به بازار خودرو کشور برای پوشش بازه قیمتی آغازین بازار است که تنوع گسترده ای را در این بازه به وجود آورده و با معرفی اطلس، کاپیتان و پرچمدار کلاس Bهای سایپا نیز مشخص خواهد شد. ساینا  و کوییک در تیپ های S و G مهمترین بازیگران جدید سایپا در سال 1400 خواهند بود. هر دو خودرو با چهره جدید در ظاهر و داخل و با امکانات جدید روانه بازار می شود. هاچ بک 4 متری و سدان 4.2 متری سایپا در نسخه فول G امکانات جدیدی مانند نمایشگر لمسی 7 اینچ، دوربین عقب، صندلی با روکش چرم، کلید کنترل صدا از روی فرمان، دستگیره آسان بازشو، سیستم کنترل فشار باد تایرها، سیستم GPS، چراغ های اتوماتیک، شیشه دودی و رینگ آلومینیومی را ارائه خواهند کرد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط