فونیکسریمکسبهتام

تابستان ۱۴۰۰ تنها موزه خودروهای منطقه ۲۱ بازگشایی می‌شود

دورهـمی اتول‌های کلاسیک

عصر خودرو- سال ۱۳۹۵ بود که موزه منحصربه‌فرد «خودروهای تاریخی ایران» برای بازسازی به‌صورت موقت تعطیل شد.

دورهـمی اتول‌های کلاسیک
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۹:۰۰
  • دورهـمی اتول‌های کلاسیک
  • دورهـمی اتول‌های کلاسیک
  • دورهـمی اتول‌های کلاسیک
  • دورهـمی اتول‌های کلاسیک

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از همشهری آنلاین، با طولانی شدن این تعطیلی که امروز نزدیک به 5 سال از آن می‌گذرد، این گمان به وجود آمد که قرار نیست فعالیت تنها موزه منطقه 21 که متعلق به بنیاد «مستضعفان انقلاب اسلامی» است، از سر گرفته شود. در این سال‌ها، عوامل متعددی مانند تغییرات مدیریتی و شیوع ویروس «کرونا» دلایل این تأخیر طولانی در بازگشایی موزه عنوان شد. اکنون خبر رسیده است که تعدادی از خودروهای کلاسیک و تاریخی موزه خودرو که در این مدت داخل پارکینگ یکی از مراکز بنیاد مستضعفان نگهداری می‌شدند، دوباره به جایگاه اصلی و همیشگی خودشان برگشته‌اند و به‌زودی امکان بازدید از این موزه معروف و پرطرفدار برای عموم شهروندان به‌ویژه اهالی منطقه 21 فراهم خواهد شد. باتوجه به بازدیدی که «رضا رجب‌زاده»، شهردار منطقه 21، از موزه خودروهای تاریخی ایران داشت، سراغ یکی از مهم‌ترین مراکز تفریحی و فرهنگی منطقه رفتیم که پس از وقفه‌ای طولانی دوباره در سال 1400 فعالیت خود را از سر می‌گیرد.

همه خودروها و کالسکه‌های تاریخی کم‌نظیر و بی‌نظیر موزه به‌طور کامل صحیح و سالم هستند و پس از بازسازی دقیق و حرفه‌ای، دوباره در معرض نمایش عمومی قرار می‌گیرند. مجموعه‌ای بی‌نظیر که برای طرفداران تاریخ و اتومبیل، محبوب و جذاب است. این موزه مابین کیلومتر 10 و 11 جاده مخصوص کرج (بزرگراه شهید لشکری)، داخل خیابان بیست و پنجم قرار دارد.

موزه چه زمانی بازگشایی می‌شود؟
پس از یک دوره انتظار طولانی، اکنون مدیرعامل مؤسسه فرهنگی موزه‌های بنیاد مستضعفان درباره تنها موزه منطقه 21 و زمان بازگشایی آن در تابستان 1400 خبر می‌دهد: «ساختمان جدید موزه با زیربنایی حدود 11 هزارمترمربع و ویژگی‌های معماری خلاقانه و منحصربه‌فرد از جمله ورودی با شیب معکوس 45 درجه به ارتفاع 12 متر، دهانه عریض 17 متری، تیرهای اصلی در لابی و ساختمان ورودی، سالن‌های 4هزارمترمربعی نمایش، سالن اختصاصی رونمایی و نمایشگاه موقت، سالن‌های وسیع گنجینه و سالن جلسات، همایش و سایر فضاهای جانبی با پیشرفت بیش از 85‌درصد، در حال طی کردن مراحل نهایی آماده‌سازی است وبا تلاش همکاران ما در بنیاد مستضعفان، امید داریم تا موزه خودروهای تاریخی ایران از اوایل تابستان سال جاری مورد بهره‌برداری و خدمت‌رسانی به عموم هموطنان عزیز، علاقه‌مندان و بازدیدکنندگان خارجی قرارگیرد.»

ساختمان موزه و اتومبیل‌ها مرمت شده اند
«حشمت‌الله‌قنبری» درباره بازسازی موزه خودروهای تاریخی ایران، از مرمت اتومبیل‌های تاریخی و ارزشمندی که در ساختمان قدیمی این مرکز نگهداری می‌شدند و هم‌چنین افزایش تعداد اتومبیل‌های موزه می‌گوید: «با توجه به پیشرفت قابل ملاحظه پروژه بزرگ موزه خودروهای تاریخی و بررسی‌های انجام شده، ضرورت بازسازی و آماده‌سازی برخی از خودروهای تاریخی، با هدف نمایش در سالن‌های اصلی موزه احساس شد. در نتیجه، بی‌درنگ مطالعات و پژوهش‌های لازم ضمن بهره‌مندی از خدمات مشاوران داخلی و خارجی برای مرمت، بازسازی و آماده‌سازی خودروها صورت گرفت و در مدت زمانی نزدیک به 10 ماه به پایان رسید. از بین آثار مربوط به موزه خودرو، حدود 49 دستگاه از خودروها که در محل ساختمان قدیم موزه در اختیار بازدیدکنندگان و علاقه‌مندان قرار داشت، به علاوه 12 خودرو موجود در گنجینه، مورد مطالعه و پژوهش، مرمت و بازسازی قرار گرفت تا در سالن‌های اصلی موزه خودروهای تاریخی به نمایش گذاشته شوند.»

بازسازی خودروها مطابق بالاترین استانداردها
مدیرعامل مؤسسه فرهنگی موزه‌های بنیاد مستضعفان از مرمت حرفه‌ایی و فوق‌تخصصی اتومبیل‌های قدیم موزه آن‌هم به دست متخصصان توانمند ایرانی می‌گوید: «نکته قابل توجهی که وجود دارد این است که در این پروژه برای برخی از خودروهای موجود در گنجینه از جمله مرسدس بنزهای سری 600، رولزرویس‌های فانتوم در مدل‌های مختلف، لامبورگینی‌های کانتاش و میورا، پیرس آرو، فراری سوپرفست، بیزارینی، موریس آکسفورد، پنتر و کالسکه‌های تاریخی که سابقه مرمت آنها در کشور وجود نداشت یا بسیار نادر و انگشت‌شمار بود، از مشاوران خارجی استفاده کردیم و برای بخش دیگری از خودروها که دانش و سابقه مرمت و بازسازی آنها در کشور وجود داشت، از مشاوران مجرب داخلی استفاده شد. با افتخار باید اعلام کنیم که همه فرایند بازسازی و مرمت این خودروها به همت هنرمندان، استادان و متخصصان ایرانی انجام شده است. در مرمت این خودروهای تاریخی از معتبرترین و به روزترین مواد و متریال بتونه، آسترهای دوجزیی، مواد زیرسازی، رنگ و کلر استفاده شد. مرمت خودروها مطابق با بالاترین استانداردهای جهانی و با توجه به ویژگی‌های هر اثر از قبیل اینکه جنس بدنه از فولاد و آهن، آلومینیوم، فایبرگلس، چوب یا تلفیق آنها بود، صورت گرفته است. نوع تزیینات چرم، چوب، پارچه و سایر موارد در کارگاه‌های تخصصی که تنها برای مرمت این خودروها راه‌اندازی شده بودند، انجام شده است.»

رد پای تحریم در موزه
قنبری هم‌چنین از تأثیری که تحریم‌ها بر روی پروژه مرمت خودروهای تاریخی گذاشت، می‌گوید: «در باره مرمت برخی از خودروهای آسیب دیده، مذاکراتی با کمپانی‌های سازنده این خودروها انجام شد که به دلیل مشخصات رجیستری و شرایطی که تحریم‌ها ایجاد کرده‌اند، این امر میسر نشد. ما در زمینه کسری و تأمین قطعات مورد نیاز خودروها نیز با وجود شرایط تحریم و سختی واردات، توانستیم بخشی از قطعات را از بازار داخلی و برخی را نیز از سایر کشورها تأمین کنیم.»

موزه‌ای باارزش تاریخی و اعتباری جهانی
مجموعه‌ای از بهترین‌ و منحصربه‌فردترین‌ تولیدات تاریخ صنعت خودروسازی جهان در «موزه خودروهای تاریخی ایران» حفظ و نگهداری می‌شوند. علاوه بر این، تعدادی از این اتومبیل‌ها و کالسکه‌ها دارای ارزش و اعتبار تاریخی نیز هستند. این موزه باارزش که در منطقه 21 کشور واقع شده است، متعلق به مؤسسه فرهنگی موزه‌های بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی است. بعضی از نمونه‌های موجود در این موزه جزو نمونه‌های نادر در صنعت خودروسازی هستند که از جمله می‌توان به «پیرس آرو»، «لیموزین» آب طلاکاری شده، تنها نمونه «پنتر لیزر» تولید شده در جهان، تنها اتومبیلی که حاصل کار مشترک کمپانی‌های «مرسدس بنز»، «پورشه» و «فولکس واگن» است، مجموعه غنی از مدل‌های «رولزـ رویس» از جمله رولزرویس سیلور گوست «احمد شاه قاجار» و مدل افسانه‌ای «فانتوم 4» ضد گلوله و «فانتوم 3» اشاره کرد. هم‌چنین این موزه دارای مجموعه غنی از محصولات کمپانی مرسدس بنز آلمان است که می‌توان به مدل استثنایی «500k‌»، «600 لیموزین» و «190 SL» اشاره کرد.
بخش دیگری از خودروهای موجود در این موزه اختصاص به سوپر اسپرت‌ها دارد که از آن میان می‌توان به «لامبورگینی میورا» و «کانتاش»، «فراری سوپر فست 500»، «بیتزارینی»، چند مدل «پورشه» مدل 356، پورشه 911 توربو و... اشاره کرد. علاوه براین، مدل‌های مختلفی نیز از تولیدات کارخانه‌های خودروسازی آمریکایی وجود دارد که برای نمونه می‌توان از «کرایسلر 300» (با امکانات جانبی خاص از جمله یخچال، سیستم پخش کارتریج و داشبورد آب طلاکاری شده)، «کادیلاک فلییت وود» و «لینکلن کانتیننتال لیموزین» نام برد.
همان‌گونه که اشاره شد، تعدادی از کالسکه‌ها و خودروهای قدیمی موجود در این موزه دارای ارزش تاریخی نیزهستند. رولز – رویس سیلور گوست احمد شاه قاجار که هندلی است، از جمله این اتومبیل‌ها محسوب می‌شود. از کالسکه‌های این موزه هم می‌توان به کالسکه سلطنتی «ناصرالدین شاه قاجار» که قدیمی‌ترین کالسکه موجود در ایران محسوب می‌شود و کالسکه مخصوص «تاجگذاری» که هر دو ساخت کارخانه معروف «واگن فابریک» در کشور «اتریش» است، اشاره کرد.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
      آرشیو