فونیکسریمکسبهتام

بررسی مهم ترین نشانه های عملکرد مثبت ایران خودرو در سال ۹۹

جهش فراتر از تولید ایران خودرو در سال ۹۹

عصر خودرو- سال ۹۹ با اوج گیری تحریم ها، شیوع ویروس کرونا و مشکلات متعدد اقتصادی بدون شک سخت ترین سال صنعت خودرو در کشور بود اما با این وجود گروه صنعتی ایران خودرو با استراتژی متفاوت در دوران مدیریت فرشاد مقیمی سالی متفاوت مملو از رکوردشکنی، داخلی سازی، کاهش ارزبری و توسعه محصولات و قوای محرکه جدید را رقم زد. ایران‌خودرو به زودی سال ۹۹ را با گذر از تیراژ تولید نیم میلیون دستگاه خودرو به پایان خواهد رساند تا نشان دهد که نه تنها مشکلات سنگین مانع از حرکت رو به رشد این مجموعه در حوزه های مختلف نشده بلکه برای آینده نیز برنامه های گسترده ای را پایه گذاری کرده تا تحریم ها را در صورت تکرار و تعمیق، بی اثر کند.

جهش فراتر از تولید ایران خودرو در سال ۹۹
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، با نزدیک شدن به پایان سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب با عنوان «جهش تولید» نام گذاری شده بود، مروری خواهیم داشت بر مهمترین نتایج برنامه انقلابی ایران خودرو که نه تنها نشان دهنده جهش در تولید بلکه گواهی بر جهش در حوزه های مختلف است.

    کاهش روزافزون ارزبری
    تمامی پروژه های داخلی سازی ایران خودرو و برنامه های توسعه کوتاه و میان مدت ایران خودرو منجر به کاهش محسوس ارزبری شده اند. صنعت بومی با برنامه های گسترده گروه صنعتی ایران خودرو ثروت را به جای خروج از کشور، صرف توسعه قطعه سازان و صنعت داخلی می کند و از طرف دیگر موجب کاهش قیمت تمام شده بسیاری از قطعات خودروها شده است. پروژه های بومی سازی در راستای صرفه‌جویی ارزی در ایران خودرو بسیار زیاد است اما اشاره به برخی از این اعداد می تواند گویای بزرگی این حرکت باشد. ایران خودرو با تولید گیربکس 6 سرعته بومی صرفه جویی 87 میلیون یورویی را در قالب یک برنامه 4ساله رقم خواهد زد. تولید بسیاری از قطعات دانش بنیان که عمده کشورهای جهان نیاز به واردات آن دارند صرفه جویی قابل توجه ارزی را رقم زده است که از آن جمله می توان به بومی سازی سیستم ECU خودرو و سیستم توربو که در انحصار چند شرکت محدود در جهان است اشاره کرد. ایران خودرو با داخلی سازی قطعات تا پایان سال جاری 153 میلیون یورو کاهش ارزبری را رقم خواهد زد و برنامه این شرکت برای سال آینده استمرار این صرفه جویی و کاهش 93 میلیون یورو دیگر است. همچنین پروژه های دیگری نظیر طراحی نسل جدید پیشرانه XU موجب کاهش 3میلیون یورویی ارزبری خواهد شد. پیشرانه 3 سیلندر ملی ایران خودرو، در راستای کاهش هزینه ها و عدم نیاز به خرید قطعه از شرکت های خارجی بر پایه قطعات مشترک با پیشرانه های موجود طراحی شده است. این پیشرانه ضمن صرفه جویی در حوزه ارزبری صنعت خودرو، صرفه جویی قابل توجه در زمینه مصرف سوخت را نیز رقم می زند.  

    جهش دانش بنیان
    میزهای داخلی سازی از آغاز مدیریت فرشاد مقیمی در بزرگترین خودروساز کشور دایر شد و با دعوت گسترده از قطعه‌سازان و شرکت های دانش بنیان، داخلی سازی محصولات با شتاب قابل توجهی دنبال شد. در نتیجه این تلاش ها، ایران خودرو ضمن دستیابی به سطح بالایی از داخلی‌سازی در زمینه تولید انواع خودروها و قطعات از جمله قوای محرکه نتایجی را رقم زد که صنعت خودرو کشور طی 30 سال گذشته موفق به دستیابی به آن نشده بود. ایران خودرو طی حدود یک سال گذشته موفق به بومی سازی حداکثری تمامی خودروها شد و در جدیدترین رویداد، تارا نخستین خودرو ایرانی خواهد بود که با داخلی سازی بیش از 90 درصد وارد چرخه تولید خواهد شد. داخلی سازی بیش از 90 درصدی گیربکس 6 سرعته جدید و پیشرانه 3 سیلندر ایران خودرو نیز از مهمترین دستاورد های توجه این مجموعه به جهش داخلی سازی در سال جهش تولید بوده است. مهمترین اهمیت این سطح از توجه و داخلی سازی ضمن کاهش محسوس ارزبری، کاهش نیاز به خارجی ها و بی تاثیر کردن تحریم ها و عدم نیاز به خودروسازان خارجی برای چرخیدن چرخ صنعت خودرو کشور است. ایران خودرو با این رویکرد نسبت به تحولات احتمالی آینده در زمینه تحریم، صنعت خودرو را ضد ضربه کرده و آماده آینده ای مستقل است که ورود به بازار های صادراتی با خودروهایی مدرن و کاملا ایرانی را رقم خواهد زد.

    تنوع گسترده قوای محرکه جدید
    گروه صنعتی ایران خودروبهمن ماه سال گذشته نقشه راه قوای محرکه را ترسیم کرد و بر اساس آن طی سال جاری شاهد معرفی اعضای به روز و متفاوتی در بخش قوای محرکه از سوی این مجموعه بودیم. این شرکت مدتی قبل از خانواده پیشرانه 3 سیلندر ملی با 5 عضو رونمایی کرد که دستاوردی بزرگ برای صنعت خودرو کشور محسوب می شود. خانواده پیشرانه سه سیلندر ملی در نسخه های تنفس طبیعی و توربو بنزینی و گازسوز، بر اساس جدیدترین تکنولوژی جهان وبه صورت کاملا بومی توسعه داده شده اند و توانایی پوشش نیاز همه محصولات سبد ایران خودرو را دارند. این خانواده همچنین ضمن پاس کردن به روز ترین استاندارد های آلایندگی، دستاوردی مهم در راستای کاهش مصرف سوخت به حساب می آید و همچنین مقدمات طراحی خودرو هیبریدی ایران خودرو را محیا می‌کند. با اطمینان از قلب جدید محصولات آبی پوشان جاده مخصوص نوبت به سیستم انتقال قدرت یا همان گیربکس می رسد که ایران خودرو با دست پر امروز و آینده را در این زمینه ترسیم کرده است. گیربکس 6 سرعته دستی کاملا بومی ایران خودرو مدتی قبل وارد چرخه تولید انبوه شد تا ضمن کمک به کاهش مصرف سوخت، کیفیت رانندگی را افزایش دهد و کاهش ارزبری چشمگیر 200 یورویی روی هر گیربکس را رقم بزند. این شرکت همچنین در سال آینده گیربکس نیمه اتوماتیک AMT را در شرکت نیرومحرکه وارد چرخه تولید انبوه خواهد کرد و گیربکس 6 سرعته اتوماتیک ایران خودرو نیز سال آینده وارد فاز تولید انبوه با حداکثر داخلی سازی خواهد شد. گیربکس دو کلاچه DCT نیز در زمره برنامه های میان مدت ایران خودرو قرار دارد که با معرفی آن، ایران خودرو به یکی از معدود طراحان و تولیدکنندگان این گیربکس مدرن در جهان بدل خواهد شد. صنعت خودرو ما طی 30 سال گذشته با تنوع کمتر از 5 پیشرانه و چند گیربکس به فعالیتش ادامه می داد اما نقشه راه قوای محرکه جدید این گروه صنعتی، آینده ای همگام با تکنولوژی روز جهان اما کاملا بومی را نوید می دهد؛ جایی که خودروها هم کم مصرف خواهند بود، هم پرشتاب و هم آلایندگی بسیار پایینی خواهند داشت.

    تولید نخستین خودرو 5ستاره ایرانی
    بر اساس ارزیابی های شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران ISQI، دنا پلاس توربو اتوماتیک به عنوان نخستین خودرو ایران موفق به کسب هر 5 ستاره کیفیت شد. توجه به مباحث کیفی در کنار رکوردشکنی های تولید، جهش کیفیت در کنار جهش تولید را نشان می دهد. خانواده دنا از ابتدا همواره موفق به کسب 4 ستاره کیفی می شد اما جدیدترین عضو این خانواده توانست مرزهای کیفیت را در صنعت خودرو کشور جابجا کند و به عنوان با کیفیت ترین خودرو کشور شناخته شود. همچنین با اضافه شدن پژو 405 تولیدی در ایران خودرو خراسان به جمع خودروهای با 3 ستاره کیفی، دیگر هیچ خودرویی با کمتر از 3 ستاره کیفی در ایران خودرو به تولید نمی رسد. توجه ویژه به بحث کیفیت با وجود تاکید روی کمیت، نشان از هدفگذاری دقیق و حرفه ای ایران خودرو در سبد محصولات دارد.

    یک قدم تا عبور از تولید نیم میلیون دستگاه  خودرو در سال 99
    شرکت ایران خودرو در نیمه اسفند ماه با گذر از تولید 480 هزار دستگاه انواع خودرو در یک قدمی آمار قابل توجه تولید نیم میلیون دستگاه قرار گرفته است. جهش تولید در سال 99 با ثبت این آمار از سوی ایران خودرو و رکوردشکنی های پیاپی در مقایسه با تولیدات سال های گذشته نشان دهنده عزم جدی این گروه صنعتی برای تحقق شعار سال جاری است. ایران خودرو با ثبت این عدد ضمن تحقق صد درصدی تیراژ برنامه‌ریزی شده در سال جاری با در دست داشتن بیش از نیمی از سهم بازار خودرو کشور رویدادی تاریخی در بازار خودرو کشور با وجود بحران های متعدد اقتصادی، شیوع ویروس کرونا و تحریم ها را رقم می زند.

    صدرنشینی دائمی ایساکو
    شرکت ایساکو بر اساس ارزیابی های شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران برای یازدهمین سال پیاپی به عنوان رتبه نخست در بین شرکت های خدمات پس از فروش خودرو در کشور دست یافت. این شرکت همچنین در آذرماه سال جاری با رشد 17 نمره و کسب امتیاز 783، رکورد شاخص رضایت مشتریان در تاریخ این مجموعه را شکست. رشد امتیاز رضایتمندی مشتریان از عملکرد ایساکو در حوزه خدمات پس از فروش مطمئنا نتیجه بهبود خدمات در حوزه های مختلف است. تسریع در نوبت‌دهی نمایندگی‌ها و پذیرش خودرو، بهبود در تامین به موقع قطعات، افزایش کیفیت تعمیرات، هزینه پرداختی برای خدمات انجام شده و رفع کامل ایرادهای ثبت شده از مهمترین دلایل ثبت این رشد تاریخی است. گروه صنعتی ایران خودرو علاوه بر رکوردشکنی در زمینه تیراژ تولید در سال جهش تولید، در زمینه امتیاز خدمات دهی در حوزه خدمات پس از فروش نیز رکوردشکن بود و با وجود تیراژ بالای خودروهایی که از ایساکو خدمات دریافت می کنند، همواره شاهد رشد امتیازات این مجموعه هستیم.

    کاهش حداکثری تعهدات معوق
    در حالی که میزان تعهدات معوق ایران خودرو تا پایان شهریور سال 98 یعنی پیش از آغاز مدیریت فرشاد مقیمی به بیش از 200هزار دستگاه رسیده بود، این آمار هم اکنون به حدود 6هزار دستگاه رسیده که مربوط به هایما(به دلیل تحریم ها) و پژو 207 سقف شیشه است و ایران خودرو در نظر دارد تا در ماه های آغازین سال آینده این تعهدات معوق را به صفر برساند. ایران خودرو همچنین تا پایان سال جاری تمامی تعهدات معوق مربوط به همه خودروها به غیر از این دو محصول را به صفر خواهد رساند. همچنین ذکر این نکته ضروری است که ایران‌خودرو در مسیر انجام تعهدات معوق، حدود 150 هزار تعهد فروش فوری را نیز اجرا می کند که مربوط به فروش های اخیر است و مدت زمان تحویل این خودروها به صورت میانگین به حدود 40 روز رسیده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط