فونیکسریمکسبهتام

مقابله با آلودگی هوا و عزم آسیایی ها برای استفاده از خودروهای برقی

عصر خودرو- به دنبال افزایش نگرانی‌ها در مورد پدیده گرم شدن زمین، مقابله با آلودگی هوا و جلوگیری از انتشار آلاینده‌ها و گازهای گلخانه‌ای، بسیاری از کشورهای آسیا-اقیانوسیه عزم خود را برای استفاده و تولید انبوه خودروهای برقی جزم کرده اند که در این میان چین، ژاپن، کره جنوبی و هند از همه پیشتازترند.

مقابله با آلودگی هوا و عزم آسیایی ها برای استفاده از خودروهای برقی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایرنا، کاهش ذخایر نفتی در جهان و افزایش بهای انرژی، دولت‌ها و خودروسازان را در کشورهای مختلف بر آن داشته است تا با هدف کاهش مصرف سوخت و آلایندگی خودروها، به سمت تولید خودروهای برقی پیش روند.

    کم مصرف بودن، هزینه کم در نگهداری و استفاده از خودروهای برقی، کاهش میزان آلودگی و حفظ محیط زیست سبب شد شرکت‌های خودروسازی در سراسر جهان برای تولید این نوع خودروها با یکدیگر به رقابتی تنگاتنگ بپردازند.

    آمارها نشان می‌دهد صنعت خودروسازی جهان، در طی یک دهه‌ی اخیر، شاهد دگرگونی‌های عظیمی در زمینه ساخت «خودروهای برقی» بوده است و می‌توان چشم‌انداز بسیار روشنی را برای توسعه این نوع مشخص از خودروها، به ویژه در آسیا ترسیم کرد.

    به گفته کارشناسان، به نظر می‌رسد این خودروها، در دهه‌های آینده، بتوانند جای خودروهای احتراق داخلی را بگیرند. این در حالی است که خودروسازان ایرانی، تاکنون فعالیتی جدی و چشمگیر در این زمینه صورت نداده‌اند.

    تغییر رویکرد جهانی:

    به باور کارشناسان در حال حاضر رویکرد اکثر شرکت های خودوسازی در آسیا-اقیانوسیه تغییر کرده و آنها در حال حرکت به سوی ساخت و طراحی خودروهای برقی، الکتریکی و هیبریدی هستند.

    جدیدترین گزارش‌های مربوط به فروش خودروهای الکتریکی در جهان نشان می‌دهد که کشورهایی آسیایی در مقایسه با کشورهای آمریکایی و اروپایی جایگاه نخست را در زمینه خرید خودروهای برقی به خود اختصاص داده‌اند.

    آمارها نشان می‌دهد میزان رشد سالانه خودروهای برقی در آسیا حدود 55 درصد است. این درحالیست که این رقم در آمریکا و اروپا به ترتیب 32 درصد و 26 درصد برآورد شده است.

    در حال حاضر اکثر دولت‌های اروپایی، آمریکایی و همچنین آسیایی از جمله چین و هند قصد دارند به منظور جلوگیری از آلودگی هوا و حفظ محیط زیست، تولید و فروش خودروهای بنزینی و دیزلی را تا دهه 2030 و نهایتا تا دهه 2040 میلادی (تقریبا دو دهه آینده) ممنوع و یا کاملا متوقف کنند.

    همچنین اکثر کشورهای آسیا-اقیانوسیه مانند چین، ژاپن، سنگاپور و استرالیا با هدف فرهنگ سازی و ترغیب افراد برای خرید خودروهای برقی، مالیات فروش را حذف و یا تخفیف‌هایی را به این موضوع اختصاص داده‌اند.

    این مساله سبب شده است فروشندگان خودرو تمایل بیشتری به فروش خودروهای برقی در مقایسه با خودروهای دیزلی داشته باشند.

    چین، پیشتاز در فروش:

    در میان کشورهای آسیایی، فروش خودروهای برقی در بازار چین سهم چشمگیری را به خود اختصاص داده است.

    به گزارش پایگاه خبری ژاپنی «نیکی»، در سال 2020 دست کم یک میلیون و 300 هزار دستگاه خودروی برقی در چین به فروش رفت که این رقم در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال گذشته با افزایش 8 درصدی روبرو بوده است.

    همچنین پیش‌بینی شده است میزان فروش خودروهای برقی در سال 2021 در چین با 40 درصد افزایش به یک میلیون و 800 هزار دستگاه برسد.

    بنابر اعلام پایگاه خبری هنگ کنگی "ساوث چاینا مورنینگ پست"، یکی از مهمترین دلایل محبوبیت فروش خودروی برقی در چین؛ حمایت دولت این کشور از فروش این قبیل خودروها بوده است.

    در حال حاضر، دولت چین با هدف افزایش فروش خودروهای برقی راهکاری هایی را اتخاذ کرده است که اختصاص یارانه به فروشندگان این خودروها یکی از آنهاست.

    بنابر اعلام شورای دولتی چین، پیش‌بینی می‌شود فروش وسایل‌نقلیه برقی، پلاگین هیبریدی و هیدروژنی در بزرگ‌ترین بازار خودرویی جهان به 20 درصد از کل فروش وسایل‌نقلیه در این کشور تا سال 2025 برسد.

    آمار منتشره شده انجمن خودروسازی چین نشان می‌دهد که استفاده روزافزون از خودروهای برقی و وضعیت انرژی جدید در این کشور، باعث کاهش مصرف بیش از 500 هزار تن بنزین در سال شده است.

    گفتنی است خودروهای الکتریکی در چین بیش از یک میلیارد و 500 میلیون کیلووات ساعت برق مصرف کرده‌اند اما بیش از 500 هزار تن بنزین کمتر مصرف شده است.

    از دیگر سو، در شرایطی که اکثر بازارهای جهانی به سبب شیوع بیماری کرونا با بحران اقتصادی روبرو هستند، چین با هدف افزایش فروش خودروهای برقی، تخفیف مالیاتی 10 درصدی را برای فروش این خودروها اختصاص داده است.

    چین همچنین با هدف استفاده بیشتر از خودروهای برقی، زیرساخت‌های لازم را برای تولید وسایل‌نقلیه بر پایه انرژی نوین فراهم کرده و تعداد ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی را افزایش داده است.

    محبوبیت خودروی برقی در کره جنوبی:

    براساس گزارش‌ها، شرکت‌ خودروسازی هیوندای کره‌جنوبی اعلام کرد که تصمیم دارد در سال 2021 دست کم 10.2 درصد به تولید خودروهای برقی خود بیافزاید که این مساله سبب افزایش ارزش سهام این شرکت کره ای به بالاترین قیمت خود از ماه مه 2018 شده است.

    در حال حاضر مقامات کره جنوبی تصمیم گرفته‌اند با هدف افزایش فروش خودروهای برقی در این کشور، تا سال 2025 یارانه‌هایی را به خریداران خودروهای حامی محیط زیست اختصاص دهند.

    بر اساس این طرح، یارانه وسایل حمل و نقل به 4.5 تریلیون وون افزایش یافته است. یعنی اینکه خریداران یارانه خرید خودروهایی برقی که قرار بود تا سال 2022 منقضی شود، به مدت 3 سال دیگر نیز تمدید شد. همچنین خریداران ماشین‌های برقی مسافربری تا سال 2024 و اتوبوس‌ها و کامیون‌های تا سال 2025 یارانه دریافت خواهند کرد.

    به گزارش پایگاه خبری آسیا پالس، قرار است تا سال 2025 دست کم یک میلیون و 33 هزار دستگاه از خودروهای برقی در کره جنوبی به فروش برسد.

    همچنین کره جنوبی تصمیم دارد با هدف کاستن از آلودگی‌های زیست محیطی و کاستن از تبعات اقتصادی ناشی از شیوع بیماری کرونا بر اقتصاد این کشور، تا 5 سال آینده دست‌کم 160 تریلیون وون معادل 133 میلیارد و 300 میلیون دلار برای طرح های حامی محیط زیست اختصاص دهد.

    بر پایه این گزارش، این اقدام کره جنوبی سبب ایجاد دست کم 659 هزار شغل در این کشور خواهد شد.

    توسعه زیرساخت ها در هند:

    به گزارش شبکه اقتصادی "بلومبرگ" آمریکا، «آنیش شاه» معاون مدیرعامل شرکت "ماهیندرا و ماهیندرا"،‌ غول خودروسازی هند، می‌گوید دهلی‌نو می‌تواند نقش مهمی را در توسعه زیرساخت های خودروهای برقی در این کشور ایفا کند.

    ماهیندرا که در سال مالی گذشته منتهی به 31 مارس 2020، دست کم 190 هزار دستگاه خودروی سواری را در بازار هند به فروش رسانده و حدود 7 درصد از سهم فروش خودروهای سواری را در این کشور در اختیار خود دارد، امیدوار است با کاهش قیمت‌ها و بهبود زیرساخت‌ها میزان فروش خودروهای برقی از خودورهای دیزلی فراتر رود.

    شاه افزود: طی 3 تا 5 سال آینده، پلت‌فرم‌های الکتریکی مدرن مخصوص خودروهای برقی در هند ایجاد خواهند شد و اتومبیل‌های دارای موتور احتراق داخلی کم‌کم حذف می‌شوند.

    به گفته وی، پیش‌بینی می‌شود فروش خودروهای برقی تا سال 2030 از اتومبیل های دارای موتور احتراق داخلی در هند پیشی بگیرد.

    این شرکت خودروسازی هندی همچنین می‌کوشد پلتفرم‌های خودروهای برقی را برای ارائه بطور همزمان در بازار داخلی و همچنین بازارهای خارج از این کشور، ایجاد کند.

    پیش‌تر قرار بود ماهیندارا و شرکت خودروسازی فورد در یک سرمایه گذاری مشترک با هم همکاری کنند، اما آخرین روزهای سال 2020، این دو شرکت، همه‌گیری جهانی ویروس کرونا را بهانه کردند و صحبت در مورد همکاری مشترک را به آینده نامعلومی موکول کرده اند.

    در حال حاضر ماهیندرا تصمیم دارد سرمایه گذاری 30 میلیارد روپیه (معادل 410.68‌ میلیون دلار آمریکا) را که برای همکاری با فورد در نظر گرفته بود، برای طراحی و تکوین خودروهای برقی در نظر بگیرد.

    حذف تدریجی خودروهای بنزینی در ژاپن:

    آمارها نشان می‌دهد کشور ژاپن در شرق آسیا پس از آمریکا بیشترین شمار خودروی برقی را در جهان به خود اختصاص داده است.

    برای اولین بار ژاپن برنامه تشویقی خود را در زمینه حمایت از خودروی های برقی در سال 1996 آغاز کرد و این طرح در سال 1998 با برنامه مقدماتی "خودروهای با انرژی پاک" در هم تنیده شد.

    این کشور سپس با هدف فرهنگ‌سازی و تشویق مردم به خرید این خودروهای پاک، برنامه ارایه یارانه و تخفیف مالیاتی جهت خرید برق، گاز طبیعی، متانول و وسائل نقلیه برقی در نظر گرفت و این برنامه تا سال 2003 ادامه پیدا کرد.

    ژاپن سپس در ادامه سیاست‌های تشویقی خود، مجددا این طرح را تا سال 2014 میلادی تمدید کرد و یارانه‌ای به ارزش 8 هزار و 500 دلار به خریداران خودروی برقی پرداخت ‌کرد.

    سیاست های تشویقی ژاپن در نهایت نتیجه داد به نحوی که از سال 2009 تا سپتامبر 2014 بیش از 95 هزار خودروی برقی در این کشور به فروش رسید.

    به دنبال موفقیت ژاپن در اجرای طرح استفاده از خودروهای برقی، توکیو در روزهای نخست سال جاری میلادی از طرحی خبر داد که بر اساس آن این کشور در 15 سال آینده با هدف رسیدن به انتشار صفر گازهای کربنی، خودروهای بنزینی را حذف کند.

    به گزارش رویترز، ژاپن می‌کوشد در قالب این طرح تا سال 2050 سالانه به رشد اقتصادی سبز (غیرآلاینده) نزدیک به 2 تریلیون دلاری برسد.

    دولت ژاپن مشوق مالیاتی و سایر حمایت‌های مالی تا سقف 90 تریلیون ین (870 میلیارد دلار) در سال در قالب رشد اقتصادی بیشتر از طریق سرمایه‌گذاری‌های سبز تا سال 2030 و 190 تریلیون ین (1.8 تریلیون دلار) تا سال 2050 در اختیار شرکت‌ها قرار خواهد داد.

    همچنین یک صندوق سبز به ارزش 2 تریلیون ین نیز با هدف حمایت از سرمایه‌گذاری شرکت‌ها در فناوری‌های سبز ایجاد شده است تا بتواند زمینه را برای جایگزینی خودروهای بنزینی با خودروهای برقی تا اواسط دهه 2030 فراهم آورد.

    بر اساس این طرح قرار است مصرف هیدروژن از 200 تن در سال 2017 تا سال 2030 به 3 میلیون تن و تا سال 2050 به حدود 20 میلیون تن در حوزه‌هایی مانند تولید برق و حمل‌ونقل افزایش یابد.

    طرحی تشویقی خرید خودروی برقی در استرالیا:

    بر اساس جدیدترین گزارش های خبری، کشور استرالیا در قاره اقیانوسیه نیز تصمیم دارد با هدف تشویق مردم این کشور به خرید خودروهای برقی، بسته‌های تشویقی ارائه کند به نحوی که تا 10 سال آینده تقریبا دو سوم از مردم این کشور بتوانند از این خودروها استفاده کنند.

    گفتنی است در ادامه تلاش‌های استرالیا برای فرهنگ سازی برای استفاده از خودروهای برقی، دولت این کشور در تیر ماه سال جاری طرح جدیدی را به تصویب رساند که بر اساس آن، به صاحبان خودروهای برقی که برای شارژ وسیله نقلیه خود از شبکه برق ملی استفاده می‌کنند، پول پرداخت شود.

    همچنین در این پروژه در استرالیا، این خودروهای الکتریکی می توانند در مواقع اضطراری به عنوان یک منبع تغذیه برق خانگی عمل کنند.

    به گفته مقامات، تا پایان سال 2023 به صاحبان خودروهای الکتریکی در این کشور پول پرداخت می‌شود.

    آمارها همچنین نشان می‌دهد میزان فروش خودروهای برقی و پاک در بازار استرالیا در سال 2019 میلادی بیش از 3 برابر افزایش یافته است.

    آمارها حاکی است، در سال 2019 میلادی میزان مشتریان خرید خودروهای تمام الکتریکی و پلاگین هیبریدی در بازار استرالیا به  6 هزار و 718 رسیده است که این رقم در مقایسه با سال قبل که میزان فروش این خودروها 2 هزارو 216 دستگاه بوده، بیش از 3 برابر رشد داشته است.

    همچنین میزان فروش خودروهای هیبریدی در استرالیا نیز در سال 2019 به 30 هزار و 641 دستگاه افزایش یافته و یک رشد 54 درصدی را ثبت و تجربه کرده است.

    این در حالیست که در همین بازه زمانی میزان فروش خودروهای بنزینی و دیزلی در حدود 8 درصد ریزش داشته است که بیشترین کاهش آن از سال 2011 میلادی به شمار می‌رود.

    افزایش طرفداران خودروهای برقی در نیوزیلند:

    بر اساس گزارش ها،‌ شرکت میتسوبیشی موتورز نیوزیلند برای اولین بار در مرداد 1390 با رونمایی از شبکه گسترده توزیع خودروهای الکتریکی، روزی تاریخی را در صنعت خودروی این  کشور کوچک در شرق استرالیا رقم زد.

    این خودروی الکتریکی  با استفاده از پریز خانگی 15 آمپر و ظرف 7ساعت با هر بار شارژ می‌توانست مسافتی حدود 150 کیلومتر را طی کند.

    از این تاریخ تاکنون، هیچ گزارشی در خصوص تولید انبوه خودروهایی برقی ساخت نیوزیلند در این کشور منتشر نشده است، اما کم کم شاهد تغییراتی در ذائقه مردم این کشور برای خرید خودروهای برقی هستیم.

    در ماه مه 2013، میزان استفاده از خودروهای برقی در نیوزلند به 13 هزار و 500 دستگاه رسید.

    دولت نیوزیلند در ماه مه 2016 میلادی طرحی را با هدف افزایش فروش خودروهای برقی در این کشور آغاز کرد که بر اساس آن دارندگان خودروهایی برقی می‌توانند تا دسامبر 2021 از پرداخت عوارض جاده‌ای معاف باشند.

    همچنین مقامات نیوزیلند تصمیم دارند تا پایان 2021 میزان استفاده از خودروهای برقی را در این کشور به 64 هزار دستگاه افزایش دهند.

    خودروی برقی، یک مزیت الزام آور در ایران:

    اکنون که خودروسازان جهان مدت‌هاست که به این نتیجه رسیده‌اند که آینده بازار به مدل‌ خودروهای برقی و هوشمند تعلق دارد، ایران نیز در آینده باید به سمت تولید این نوع از خودروها پیش رود تا بتواند نبض بازار را در دست گیرد.

    بر اساس پیش‌بینی موسسات معتبر جهان، فروش خودروهای برقی تا 5 سال آینده حدود 4 برابر رشد می‌کند و احتمالا تا سال 2030 از مرز 25 میلیون دستگاه فراتر می‌رود.

    با توجه به فروش دو میلیون دستگاه خودروی برقی‌ در سال 2019 میلادی، پیش‌بینی شده است تعداد خریداران این خودروها تا 10 سال دیگر حدودا 13 برابر افزایش یابد.

    در سال‌های گذشته برخی خودروسازان داخلی از جمله ایران‌خودرو، سایپا، گروه بهمن و ریگان‌خودرو نیز تلاش‌هایی برای تولید خودروی برقی انجام داده بودند، اما تاکنون میزان تولید آن به سطح انبوه نرسیده است.

    گقتنی است برای نخستین بار در سال 1393 در ایران یک خودرو دوگانه برقی-بنزینی تولید شد و پس از گذشت سه سال و برای اولین بار نمونۀ آزمایشی خودرو تمام برقی در دی ماه سال 1396 در کشور رونمایی شد که گامی مهم در صنعت خودرو کشور و همچنین فناوری‌های وابسته به تولید موتور برقی به شمار می‌آید.

    احمد نعمت‌بخش دبیر انجمن خودروسازان تصریح کرد: استفاده از خودروهای برقی و هیبریدی در کشور نیازمند تقویت زیرساخت های تولید و مصرف آن است.

    به گفته نعمت‌بخش، باید با هدف استفاده از خودروهای برقی، ساختمان‌ها به سیستم برق مجهز شوند، به عبارت دیگر می توان از برق پارکینگ هر ساختمان برای شارژ خودروی برقی استفاده کرد.

    نعمت‌بخش گران بودن خودروهای برقی در مقایسه با خودروهای بنزینی را از دیگر موانع استفاده گسترده از این خودروها برشمرد و افزود این مساله ممکن است سبب کاهش استقبال مردم از این خودروها شود.

    پیشتر مدیر توسعه صنایع ریلی و خودروی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) گفت: خودروی برقی بین 3 تا 4 سال آینده وارد بازار ایران می‌شود که یک مزیت و الزام است.

    محمدرضا شیخ عطار" افزود: تولید خودروهای برقی نیازمند 35 قطعه جدید است که نیاز به دانش فنی و همکاری‌های خارجی دارد.

    سوم شهریورماه امسال بود که مدیرعامل ایران خودرو گفت: امروز در بخش خودروهای برقی، سند و نقشه راهی در ایران خودرو به تصویب رسیده، این انگیزه مضاعف نیز وجود دارد تا با مجموعه مپنا در چارچوب ارتقای دانش فنی و افزایش بهره‌وری، همکاری شود.

    «فرشاد مقیمی» افزود: سرمایه‌گذاری‌های انجام شده و ظرفیت‌های موجود در شرکت مپنا، سبب می‌شود تا ایران‌خودرو نیز با استفاده از این امکان، مسیر حرکت برای تولید خودروی برقی را با سرعت بیشتری طی کند و با بهره‌مندی از این ظرفیت ها پازل تولید خودروی برقی داخلی با سرعت تکمیل شود.

    در این زمینه، «محمدرضا نجفی منش» رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان استان تهران نیز گفت: خودروهای برقی و الکتریکی، فناوری پیچیده ای ندارند و حتی در برخی موارد از قطعاتی ساده تر از خودروهای درون سوز برخوردارند.

    وی اظهار داشت: از آنجایی که «باتری»در این خودروها یک قطعه مهم است، با این حال مطابق سیاست های خودروسازی کشور می توان در آینده به همکاری های متقابل با دیگر کشورها در این زمینه پرداخت.

    با اشاره به مطالب فوق می‌توان گفت که اگرچه تاکنون در ایران در زمینه واردات خودروهای برقی گام‌هایی برداشته شده است، اما باید بپذیریم که در حوزه خودروهای الکتریکی از شرایط جهانی فاصله داریم، اما می‌توانیم با هدف توسعه داخلی‌سازی قطعات خودرو از طریق بهره‌گیری از توان و دانش پژوهشگران، نخبگان و دانشگاهیان کشور، ساخت محصولات جدید و همچنین کاهش ارزبری در صنعت خودروی برقی گام هایی اساسی برداریم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو