فونیکسریمکسبهتام

دلالان خودرو دست به کار شدند؛

خرید و فروش وکالتی خودرو در فضای مجازی

عصر خودرو- اکنون بعد از تحویل دادن خودرو به مشتری شاهد خرید و فروش وکالتی آنها در فضای مجازی هستیم.

خرید و فروش وکالتی خودرو در فضای مجازی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، از اردیبهشت ماه که طرح قرعه کشی خودرو به منظور سامان دادن به بازار خودرو راه افتاد، شرایط خاصی برای شرکت در آن در نظر گرفته شد. یکی از این بندهای این قرعه کشی مبنی بر در رهن بودن خودرو نزد شرکت خودرو سازی بود که بر این اساس سند خودرو به مدت یکسال در رهن شرکت خودروساز باقی خواهد ماند.

    بعد از آن شرکت های خودروساز اقدام به اجرایی کردن طرح های فروش فوق العاده و پیش فروش کردند و خودروها هم تحویل مشتریان داده شد. حالا بعد از تحویل دادن خودرو شاهد خرید و فروش این دسته از خودروها که امکان خرید و فروش آن وجود ندارد، در فضای مجازی هستیم، یعنی  در حالی که خودروهای به فروش رسیده در بخشنامه های جدید، امکان فروش را به مدت یک سال ندارند، شاهد هستیم این خودرو ها به فروش می رسد.

    رونق خرید و فروش وکالتی خودرو در نمایشگاه های ماشین
    سامان شهسواری یکی از نمایشگاه داران خودرو با اشاره به اینکه خرید و فروش خودروهای صفر صورت می گیرد، گفت: با  وجود اینکه خودروهای صفری که از کارخانه خارج می شود نباید خرید و فروش شوند اما به صورت وکالتی این کار صورت می گیرد.

    به گفته این فرد، یکی دیگر از روش های خرید و فروش معاوضه خودرو است، یعنی فرد در این قرعه کشی ها اقدام به ثبت نام خودرویی می کند که ممکن است علاقه ای به آن خودرو ندارد اما به دلیل احتمال برندگی بالا یا داشتن پارتی و برنده شدن در آن محصول، این ثبت نام را انجام می دهد و برنده هم می شود، اما به دلیل اینکه به آن خودرو علاقه ندارد اقدام به فروش این خودرو می کند.

    او گفت: یکی از این روش های فروش، وکالتی و دیگری معاوضه خودرو با خودرو مورد علاقه است که این دسته از خرید و فروش ها رونق زیادی هم گرفته است.

    به گفته کارشناسان این صنعت، این خرید و فروش ها که به خاطر عدم فعالیت مناسب دستگاه های نظارتی است رونق گرفته است.  این روزها آگاهی خرید و فروش خودروهایی مانند سورن پلاس در فضای مجازی منتشر شده و در نمایشگاه های خودرو به صورت قولنامه ای به فرد دیگری واگذار می شوند.

    موضوع اساسی در مورد خرید و فروش خودرو‌های وکالتی این است، زمانی که به ‌صورت وکالتی معامله می‌کنیم آیا مالک خودرو می‌شویم؟ اما متأسفانه پاسخ منفی است. بله پاسخ از لحاظ حقوقی مطلقاً منفی است. شما زمانی که به ‌صورت وکالتی خودرویی را می‌خرید، مالک آن خو‌درو نمی‌شوید و وکالت در فروش یا وکالت در انتقال سند به نام شما تا زمانی که سند رسمی به نام شما منتقل نشده باشد، قانون شما را مالک خودرو نمی‌شناسد.

    بر اساس قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، شهروندان برای هر نقل ‌و انتقال خودرو ابتدا باید به پلیس راهور مراجعه کنند و تا زمانی که پلاک تعویض نشود، نقل ‌و انتقال قانونی نیست. متأسفانه دیده شده است که برخی فروشندگان ابتدا به دفترخانه‌ها مراجعه و با گرفتن وکالت اقدام به خرید خودرو می‌کنند.

    اگر فروشنده وکالت دهد و خریدار تعویض پلاک نکند، تمام تخلفات به نام فروشنده ثبت می‌شود. دیده شده است که برخی خریداران به‌ صورت عمدی یا سهوی پس از دریافت وکالت‌نامه اقدام به تعویض پلاک نمی‌کنند که این امر مشکلاتی را برای فروشنده به ‌وجود می‌آورد.

    معایب معامله از طریق وکالتنامه برای فروشنده و خریدار
    سرهنگ علی محمدی رییس مراکز شماره گذاری و تعویض پلاک پلیس راهور ناجا در این خصوص گفت: اخیرا عده ای، به صورت وکالتی اقدام به خرید و فروش خودرو کرده و سند را به نام خود ثبت نمی‌کنند.

    وی با تاکید بر اینکه معامله از طریق وکالتنامه برای فروشنده و خریدار معایب بسیاری دارد، افزود: وکالتنامه‌ها موقتی بوده و با پایان یافتن تاریخ، از اعتبار ساقط می‌شوند. همچنین هنگام تصادف مشکلات حقوقی بسیاری ایجاد می‌کنند.

    سرهنگ محمدی ادامه داد: در برخی مواقع پیش آمده که از خودرو برای کار‌های خلاف مانند سرقت یا مسائل امنیتی مورد استفاده قرار گرفته که فرد خریدار باید پاسخگو باشد.

    رییس مراکز شماره گذاری و تعویض پلاک پلیس راهور ناجا درباره مشکلات فروشنده گفت: در برخی مواقع، خریدار با وکالتنامه خودرو را تحویل می‌گیرد، سپس با آن جرائم رانندگی یا جرائم دیگری مانند قاچاق کالا مرتکب می‌شود که در اینصورت فروشنده را دچار مشکلات قضایی می‌کند.

    این مقام ارشد انتظامی اظهار کرد: در تمام این موارد، دوربین‌های راهنمایی و رانندگی صاحب پلاک را شناسایی می‌کنند و برای فرد مشکلات بسیاری ایجاد می‌شود که برای اثبات بیگناهی و فک پلاک باید ماه‌ها منتظر دستورات قضایی بمانند.

    سرهنگ محمدی با تاکید بر اینکه طبق قانون باید به مراکز تعویض پلاک برای معامله اقدام کرد، گفت: ما توصیه می‌کنیم افراد خودرو را وکالتی نخرند و به همراه فروشنده برای تعویض پلاک اقدام کنند.

    مردم نباید به هیچ وجه خودرو را به صورت وکالتی خرید کنند
    سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو با بیان اینکه مردم نباید به هیچ وجه خودرو را به صورت وکالتی خرید کنند، گفت: این روزها خرید و فروش خودرو صفر شده است و خریداران ریسک خرید و در مقابل فروشندگان ریسک فروش را ندارند.

    او در خصوص خرید و فروش خودروهای صفری که به تازگی از کارخانه خارج شده اند، بیان کرد: با توجه به اینکه امکان خرید و فروش خودروهای تحویل داده شده وجود ندارد، اما افراد از طریق روش هایی این سیستم را دور می زنند و به صورت وکالتی یا معاوضه خرید و فروش می کنند که افراد باید به هیچ عنوان به این دسته از خرید و فروش ها اعتماد نکنند.

    رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو  تشریح کرد: خرید و فروش وکالتی خودرو با تو جه به اینکه پلاک فرد فروشنده روی خودرو نصب است، از این جهت مشکلاتی را برای وی به وجود خواهد آورد. همچنین معاوضه خودرو یکی از روش های خرید و فروش است که به نوعی خودرو در مقابل خودرو صفر دیگری می خرند و مبلغ اختلاف که اصولا ناچیز است را پرداخت می کنند و بعد از یک سال که خودرو از رهن خودروساز در آمد سند آن را به نام می زنند که این نوع خرید و فروش هم مشکلاتی را به وجود خواهد آورد.

    موتمنی تشریح کرد: در هر 2 روش خرید و فروش مشخص نیست که خودرو توسط چه شخصی خریداری شده و ممکن است از این طریق اقدام به کارهایی تخلف کند که مشکلات متعددی برای فرد فروشنده به وجود خواهد آمد.

    حالا انتظار می رود که ارگان های مربوطه و نیروی انتظامی به این موضوع ورود کنند و از ادامه روند جلوگیری به عمل آورند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو