فونیکسریمکسبهتام

دلالان خودرو در تعطیلات «تعطیل» نبودند

عصر خودرو- علی رغم افزایش تولید خودرو، قیمت برخی از خودروهای داخلی در روزهای ابتدایی امسال تا ۳۵ میلیون تومان گران شد.

دلالان خودرو در تعطیلات «تعطیل» نبودند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از روزنامه ایران، سال گذشته بازار خودرو با التهاب‌هایی روبه‌رو شد که منشأ اصلی آن نرخ ارز بود؛ در دوره‌ای که نرخ ارز ثابت بود، قیمت خودرو در بازار کاهشی شد و به اذعان کارشناسان در نیمه اول سال گذشته بازار خودرو شرایط بسیار خوبی داشت و قطعاً اگر این روند ادامه پیدا می‌کرد اکنون دیگر قیمت کارخانه‌ای و بازار خودرو فاصله ای نداشت و تمام متقاضیان بدون قرعه‌کشی و بلوکه شدن پول می‌توانستند خودروی مورد نظر خود را خریداری کنند.

    اما نوسان نرخ ارز و سودجویی‌ برخی‌ها باعث شد که سال گذشته بازار خودرو با قیمت‌های بالا به پایان برسد، این در حالی است که در سال 1401 تولید خودرو نسبت به سال‌های گذشته رشد بیشتری داشته است. در سال 1401 تولید خودروی کامل در همه انواع خودروها 45 درصد رشد کرد و همچنین رتبه ایران در تولید خودرو در جهان از 19 به 16 کاهش پیدا کرد و ایران رتبه بالایی در رشد تولید خودرو پیدا کرد. از نیمه دوم آذرماه سال گذشته که قیمت خودرو در مسیر افزایش قرار گرفت کارشناسان صنعت خودرو تأکید کردند که بازار خودرو زمانی به شرایط مطلوب می‌رسد که دیگر کالایی سرمایه‌ای نباشد و این امر زمانی محقق خواهد شد که مالیات از خریداران خودرو گرفته شود.

    سیدرضا فاطمی امین، وزیر صمت درباره قیمت خودرو، گفت: متأسفانه به علت عدم توازن عرضه و تقاضا در بازار خودرو در سال‌های قبل، مردم برای خرید خودرو دچار مشکل شده‌اند. در بازار ایران به طور متوسط باید 1.5 میلیون خودرو عرضه می‌شد که در چند سال گذشته کمتر از یک میلیون دستگاه عرضه شده بود و این کسری تولید در 4 سال قبل از 1401، فشار زیادی ایجاد کرده است، ضمن اینکه سوداگری در بازار خودرو همچنان حاکم است و حذف این سوداگری نیازمند تصویب فوری قانون مالیات بر عایدی سرمایه توسط مجلس است.

    او درباره برنامه تولید خودرو در سال جدید افزود: در سال 1402 هدف تولید خودرو حداقل یک میلیون و 600 هزار دستگاه است. بنابراین تقریباً به تمام کسانی که ثبت‌نام کرده‌اند خودرو تحویل داده خواهد شد. سعید مؤتمنی، کارشناس بازار خودرو درباره وضعیت بازار خودرو در اولین روزی که نمایشگاه‌های خودرو فعالیت خود را در سال 1402 آغاز کردند، به «ایران» گفت: قیمت خودرو در بازار به صورت 100درصد به نرخ ارز وابسته شده است لذا مهمترین اقدامی که سیاستگذاران ضرورت دارد در این حوزه اتخاذ کنند، این است که نسبت به افزایش تولید خودرو برنامه‌ریزی کنند و دیگر آنکه فضایی ایجاد شود که نرخ ارز کمترین نوسان را داشته باشد؛ همه ما اعتقاد داریم که قیمت خودرو نباید از نرخ ارز تابعیت کند اما متأسفانه از سال‌های گذشته شاهد این موضوع هستیم.
    او با بیان اینکه برخی از نمایشگاه‌های خودرو هنوز کار خود در سال جدید را آغاز نکردند اما شاهد افزایش قیمت خودرو در آگهی‌ها هستیم، افزود: روز گذشته آگهی های آنلاین فروش خودرو را بررسی می کردیم و دیدیم که قیمت برخی از خودروهای داخلی از سوی فروشندگان (مردم) بین 30 تا 35 میلیون تومان گران‌تر شده، این در حالی است که به اذعان آمار وزارت صمت تولید خودرو تا حدودی افزایش داشته است.

    مؤتمنی با بیان اینکه رشد تولید خودرو هنوز در بازار مشهود نیست و همین امر سبب شده تقاضا برای خرید خودرو کنترل نشود، گفت: بسیاری از متقاضیان خرید خودرو تنها به دنبال آن هستند که از شرکت اصلی خودرو خریداری کنند چرا که فاصله قیمت خودرو در بازار و کارخانه بسیار زیاد است.

    او افزود: وزارت صمت تولید یک میلیون و 600 هزار دستگاه خودرو را برای سال جاری هدف‌گذاری کرده است، اگر این عدد محقق شود بازار به صورت واقعی و پیوسته آرامش خواهد داشت و دیگر مقطعی و مسکن وار بازار کنترل نخواهد شد.

    این کارشناس بازار خودرو خاطرنشان کرد: تقاضا برای خرید خودرو در بازار وجود دارد اما برای آنکه بازار به روال سابق خود بازگردد بایستی فاصله قیمت کارخانه و بازار کاهش پیدا کند و معقول شود.

    حسین منصوری که در خیابان انقلاب نمایشگاه خودروهای داخلی دارد، درباره بازار خودرو و وضعیت فروش در سال جاری گفت: ما بارها گفته‌ایم که نمایشگاه داران خودرو در تعیین قیمت خودرو، هیچ نقشی ندارند و بعضاً شرکت‌ها و فروش‌هایی که در سایت‌ها انجام می‌شود، تعیین‌کننده هستند. بدین جهت امیدواریم که دولت در این خصوص برنامه‌ریزی داشته باشد به نحوی که در سایت‌ها دیگر قیمت خودرو اعلام نشود.

    او ادامه داد: شفافیت در قیمت یکی از اصول خدمت‌رسانی است اما اخیراً فضایی ایجاد شده که برخی از سودجویان قیمت‌های بسیار بالا برای خودروها در نظر می گیرند و همان را هم اعلام عمومی می‌کنند، در چنین شرایطی نمایشگاه داران هم باید قیمت‌ها را تغییر دهند و به تناسب همین امر سایر بخش‌ها مانند شرکت‌ها و ... قیمت‌ها را تغییر می‌دهند؛ این موضوع به شدت بر رکود بازار خودرو دامن می‌زند و کمتر کسی برای خرید خودرو بازار را انتخاب می‌کند.

    او با بیان اینکه برخی‌ها بی دلیل قیمت خودرو را بالا می‌برند و توجیه آنها اثرپذیری قیمت خودرو از نرخ ارز است، گفت: سؤال این است مگر قیمت خودرو توسط خودروساز گران شده که قیمت خودروهای صفر کیلومتر در بازار به یکباره تا 40 میلیون تومان گران شده است؟ در مورد خودروهای کارکرده هم دلیلی برای افزایش قیمت وجود ندارد، برخی‌ها می‌خواهند با افزایش نرخ ارز، کسری ‌های مالی خود را تأمین کنند اما واقعیت این است که نرخ ارز هیچ تأثیری در قیمت خودرو ندارد. قیمت خودروهای داخلی و خارجی این روزها باید کاهشی شود لذا هر گونه افزایش قیمت، سودجویی است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم