فونیکسریمکسبهتام

نکات فنی خودرو؛

سیستم گیربکس با کلاچ دوگانه چیست و چگونه عمل می‌کند؟

عصر خودرو- کلاچ مجموعه‌ای است که مدیریت ارتباط بین بخش تولید نیرو و انتقال قدرت را بر عهده دارد.

سیستم گیربکس با کلاچ دوگانه چیست و چگونه عمل می‌کند؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،  گیربکس‌ها به این دلیل نامگذاری شده اند که نیرو ایجاد شده در موتور را گرفته و آن را به چرخ‌های خودرو منتقل می‌کنند و به آن امکان می‌دهند تا با سرعت‌های مختلف و در جهات مختلف حرکت کند.

    دو نوع گیربکس در وسایل نقلیه مدرن  وجود دارد که شامل دستی و اتوماتیک می شود اما چندین پیشرفت در فناوری منجر به تغییراتی مانند طراحی جعبه دنده دو کلاچ شده است. آنچه در این گزارش می خوانیم این است که گیربکس دو کلاچ چیست و چه چیزی آن را از بقیه قطعات خودرو متمایز می‌کند؟

    همه گیربکس‌ها از مجموعه ای از دنده‌ها استفاده می‌کنند، که نوع دستی کاملا متفاوت از نوع اتوماتیک است و به نوعی کار تعویض دنده را متفاوت انجام می‌دهند. در گیربکس‌های دستی از کلاچ استفاده می‌شود تا از موتور جدا شده  و به یک سری جدید از دنده‌ها منتقل شود و گشتاور متفاوتی را ارائه دهد.

    کلاچ وسیله‌ای است که در مجموعه‌های انتقال قدرت کاربرد دارد. در واقع کلاچ مجموعه‌ای است که مدیریت ارتباط بین بخش تولید نیرو و انتقال قدرت را بر عهده دارد. کلاچ با قرار گرفتن در بین موتور و گیربکس ارتباط متغیری را بین این دو بخش برقرار می‌کند، به گونه‌ای که در هنگام تعویض دنده به ضریب‌های بالاتر یا پایین‌تر ارتباط شفت بین موتور و گیربکس را قطع می‌کند و پس از جا جا زدن دنده در ضریب مورد نظر دوباره انتقال نیرو از موتور به گیربکس را متصل می‌کند.

    امروزه گیربکس‌ها انواع مختلفی دارد که در دو نمونه کلی می‌توان به گیربکس‌های دستی و گیربکس‌های اتوماتیک اشاره کرد.

    منظور از گیربکس دو کلاچ چیست؟
    گیربکس با کلاچ دوگانه یا گیربکس دوکلاچه که با نام گیربکس DCT شناخته می‌شود، در واقع از دو کلاچ در کنار یکدیگر که هر کدام به یک شفت مستقل متصل هستند، استفاده می‌کند. به این شکل که چرخ دنده‌های فرد بر روی یک شفت و چرخ دنده‌های زوج نیز بر روی یک شفت دیگر و نصب می‌شود.

    برای مثال در یک خودرو 6 سرعته با گیربکس دو کلاچه، دنده‌های 1، 3، 5 بر روی یک کلاچ و شفت خارجی قرار می‌گیرند و دنده‌های 2، 4، 6 بر روی شفت داخلی و کلاچ دیگر نصب می‌شود. با توجه به این ساختار در این نوع گیربکس‌ها ارتباط بین موتور و گیربکس هیچ گاه به طور کامل قطع نمی‌شود و انتقال نیرو به صورت مداوم صورت می‌پذیرد که همین موضوع، عاملی است که باعث بهتر بودن عملکرد این نوع گیربکس‌ها می‌شود.

    DTC‌ها می‌توانند از طریق اتوماسیون رایانه‌ای یک دنده را بارگیری کنند، به این معنی که آن‌ها به سرعت و به طور یکپارچه تغییر می‌کنند. آن‌ها دارای بهبود مصرف سوخت و شتاب دهی و عملکرد بسیار نرم‌تر هستند. با تمرکز بر فناوری در صنعت خودرو، DTC به محبوبیت و همچنین کارآیی خود ادامه خواهد داد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو