فونیکسریمکسبهتام

مزایای گیربکس ۷سرعته دوکلاچه جدید ایران خودرو

نسل جدید سیستم انتقال قدرت برای محصولات ایران‌خودرو

عصر خودرو- وقتی صحبت از سیستم انتقال قدرت به میان می آید باید نمونه های سنتی ۵سرعته دستی یا حتی گیربکسهای ساده اتوماتیک را فراموش کنید و همسو با برند های روز دنیا به سراغ گزینه های با هزینه نگهداری و تعمیرات کمتر و مکانیزم نوین بروید که در همین راستا، ابداع آلمانی ها به عنوان گیربکس اتوماتیک دوکلاچه می تواند گزینه جذابی باشد که تا کنون در صنعت خودرو ایران مورد استفاده قرار نگرفته است.

نسل جدید سیستم انتقال قدرت برای محصولات ایران‌خودرو
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، گروه صنعتی ایران خودرو در همین راستا به تازگی قرارداد انتقال تکنولوژی و بومی سازی نسل جدید گیربکس اتوماتیک دو کلاچه 7 سرعته تر را به امضا رسانده که در همین راستای در این مطلب به بررسی مزایای مختلف این گیربکس خواهیم پرداخت.

    جدیدترین دستاورد در سبد قوای محرکه ایران خودرو، گیربکس 7سرعته دوکلاچه است که طی چند سال اخیر در بین خودروهای مونتاژی چینی نیز رواج پیدا کرده است.

    گیربکس دوکلاچه به نوعی نسخه اتومات‌سازی شده از ترکیب دو گیربکس دستی است که یکی از این گیربکس ها دنده های فرد و دیگری دنده های زوج را مدیریت می کند و به بیان ساده، دنده مورد نیاز بعدی همواره از طریق گیربکس دوم آماده ورود به مدار است و این مساله موجب افزایش سرعت تعویض دنده می شود و ساختار کلی این گیربکس به نسبت گیربکس های AT یا اتوماتیک معمولی ساده تر و نسبتا اقتصادی تر است و تعمیرات آن نیز نسبتا آسان تر و کم خرج تر از گیربکس های اتوماتیک AT یا CVT است. در همین راستا در روز شنبه 13 آبان ماه 1402، در جریان بازدید مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو از یکی از بزرگ‌ترین سازندگان گیربکس خودرو در کشور چین، توافق نامه طراحی، توسعه و ساخت داخل گیربکس پیشرفته اتوماتیک هفت سرعته دوکلاچه از نوع 7سرعته DCT WET بین این شرکت و ایران خودرو منعقد شد.

    طی این توافق‌نامه مقرر شده است در مرحله نخست، توسعه یک مدل اختصاصی از این نوع گیربکس برای پلتفرم‌های جدید گروه صنعتی ایران خودرو انجام پذیرد و در مرحله دوم، پس از راه‌اندازی خطوط تولید این نوع گیربکس پیشرفته در شرکت نیرومحرکه ایران خودرو، فرآیند ساخت داخل آن به صورت موازی آغاز شود.

    این نوع گیربکس ها برای اولین بار از سوی خودروسازان آلمانی طراحی شد و توسعه یافت و اکنون نیز روی محصولات برند های معتبری نظیر فولکس واگن همچنان شاهد استفاده از این گیربکس ها هستیم. عقد قرارداد این گیربکس برای عرضه با همکاری شریک چینی در فاز نخست موجب تسریع ورود این سیستم انتقال قدرت به محصولات ایران خودرو می شود و قرار است مراحل داخلی سازی آن نیز به موازات پیش برود.

    شرکت پورشه از اوایل دهه 70 میلادی ساتفاده از گیربکس های دوکلاچه را در خودروهای مسابقه ای آغاز کرد. هدف پورشه از این کار جلوگیری از کاهش بوست توربو در هنگام تعویض دنده ها به حداقل زمان ممکن بود و در راستای آزمایش موفقیت آمیز این موضوع در خودروهای مسابقه ای، پس از سه دهه استفاده از این گیربکس در انواع خودروهای مسابقه ای گروه فولکس واگن نظیر آئودی و پورشه، در سال 2003 نخستین نسخه تیراژ انبوه این گیربکس روی فولکس واگن گلف نصب شد و از آن پس تا کنون این گیربکس در سطح گسترده در محصولات این خودروساز آلمانی مورد استفاده قرار می گیرد.

    شرکت های معتبر Getrag، BorgWarner ، ZF و Tremec از مهمترین فعالان عرصه گیربکس های دوکلاچه طی 30 سال اخیر به حساب می آیند و بد نیست بدانید بوگاتی ویرون افسانه ای نیز از گیربکس 7 سرعته دوکلاچه برای انتقال قدرت استفاده می کرد.

    گیربکس های دوکلاچه مزایای مختلفی دارند که از آن جمله می توان بهبود شتابگیری نسبت به گیربکسهای اتوماتیک با افزایش سرعت حدود 0.1 ثانیه ای تعویض دنده اشاره کرد. این گیربکس ها همچنین به دلیل مدیریت هوشمند تعویض نرم تر دنده ها را رقم می زنند و راندمان مصرف سوخت و شتابگیری آن به طور کلی براساس آخرین بررسی ها حدود 6 درصد بهتر ازگیربکس های اتوماتیک معمولی است. از طرف دیگر این گیربکس به دلیل ساختار مشابه گیربکس های دستی و جلوگیری از پیچیدگی طراحی، تعمیرات و نگهداری آسان تری از گیربکس های اتوماتیک معمولی دارد.

    این گیربکس همچنین از سیستم خنک کاری بهره می برد و به همین واسطه عبارت W یا WET در نام آن وجود دارد که به این وسیله، کلاچ های تَر با گردش در روغن خنک کار یمی شوند تا از داغ کار کردن گیربکس جلوگیری شود. پیشتر در نسل های قبلی این گیربکس به دلیل عدم بهره گیری از این روش خنک کاری، خودروها در ترافیک های طولانی یا سربالایی های تند با پدیده داغ کردن گیربکس مواجه می شدند که با استفاده از نسخه «تر» این گیربکس از این مساله جلوگیری خواهد شد.

    خودروسازان پرتیراژ زیادی از گیربکس های دوکلاچه استفاده می کنند و این گیربکس هاروی خودروهایی با گشتاور تا 350 نیوتون متر نیز مورد استفاده قرار می گیرد که با این حساب می توان احتمال نصب این گیربکس روی خانواده دنا، تارا و کراس اوور ری‌را و همچنین محصولات آینده گروه صنعتی ایران خودرو را محتمل دانست.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط