فونیکسریمکسبهتام

خودرو سیتروئن به موزه خودروهای سلطنتی تحویل شد

عصر خودرو- ​پس از حدود یک دهه پیگیری‌، خودرو تاریخی سیتروئن به موزه خودروهای سلطنتی مجموعه فرهنگی‌تاریخی سعدآباد، تحویل داده شد.

خودرو سیتروئن به موزه خودروهای سلطنتی تحویل شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۵:۰۰

    به‌ گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایلنا،​ پس از پیگیری‌های 9 ساله کانون جهان‌گردی و اتومبیلرانی و وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خودرو تاریخی سیتروئنB11 مدل 1953 از سوی سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی، به موزه خودروهای سلطنتی مجموعه فرهنگی‌تاریخی سعدآباد، تحویل داده شد.

    این خودرو که دارای شناسنامه نیز هست، متعلق به یک زوج ایرانی ساکن کشور سوئیس بوده و سال 1390 در پی تصمیم آنان برای اقامت دائم در ایران، از طریق مرز بازرگان وارد خاک کشورمان شد. اما به‌دلیل بروز مشکلات ترخیص، در گمرک متوقف شد.

    پس‌ازآن به خاطر وجود سوابق و اسناد این خودرو در فدراسیون بین‌المللی خودروهای قدیمی  (FIVA) کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی که عضو رسمی کارگروه شناسایی و صیانت از وسیله‌های نقلیه تاریخی است، وارد عمل شد و به‌منظور تسهیل در ترخیص، نامه‌هایی برای گمرک و پلیس راهور ناجا ارسال و تأیید بلامانع بودن ترخیص را دریافت کرد.

    به‌رغم تلاش و حمایت کارگروه، مالک موفق به ترخیص خودرو نمی‌شود و پس از سپری شدن زمان توقیف در گمرک، برابر ضوابط و مقررات، اتومبیل به سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی سپرده می‌شود.

    در پی این انتقال و تقاضای سازمان مذکور برای صدور اسناد تاریخی و پلاک، خودرو سیتروئن 67 ساله، در زمره اموال منقول فرهنگی‌تاریخی و موزه‌ای تشخیص داده ‌شده و باید با استناد به ماده 1 تبصره 8 ذیل این ماده از قانون تأسیس سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی، به وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی منتقل می‌شد.

    این خودروی کلاسیک پس از گذشت 9 سال و با پیگیری‌های مداوم کانون جهان‌گردی و اتومبیل‌رانی و اداره‌کل موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی، از املاک تملیکی استان تهران تحویل گرفته و با هدف حفظ و نگهداری این خودروی ارزشمند تاریخی به موزه اتومبیل‌های سلطنتی واقع در مجموعه فرهنگی‌تاریخی سعدآباد انتقال داده شد.

    این خودرو تاریخی سابقه شرکت در مسابقات بین‌المللی رالی دور دنیا در 80 روز و رالی کشورهای آلمان‌-فرانسه و ... را در کارنامه خود به ثبت رسانده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو