فونیکسریمکسبهتام

وام ۲ هزار میلیاردی، جان دوباره به صنعت قطعه سازی

عصر خودرو : طبق مصوبه کارگروه حمایت از تولید، تسهیلات ۲ هزار میلیارد تومانی در اختیار خودروسازان قرار می گیرد که به گفته کارشناسان تامین مالی، بخش عمده ای از مشکلات صنعت قطعه سازی را رفع می کند.

وام ۲ هزار میلیاردی، جان دوباره به صنعت قطعه سازی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۸ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۰:۰۰
    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی «عصرخودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران، حدود یک ماه و نیم پیش کارگروه حمایت از تولید، پرداخت وام 2 هزار میلیارد تومانی به خودروسازان تصویب کرد و این مصوبه 28 تیرماه از جانب معاون اول رئیس جمهور به بانک مرکزی ابلاغ شد.

    براساس این گزارش به گفته بیشتر کارشناسان این میزان اعتبار تا حدود زیادی مشکلات کمبود نقدینگی واحدهای خودروساز و قطعه ساز را برطرف می کند.

    پوستین دوز مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در این خصوص اظهار داشت: سهم سایپا از این میزان تامین مالی هزار میلیارد تومانی است که می تواند بسیاری از مشکلات مالی این شرکت را مرتفع کند و خودروسازی سایپا را به دوران طلایی گذشته خود بازگرداند.

    همچنین احمد نعمت بخش رئیس انجمن خودروسازان با بیان اینکه این تامین مالی مناسب، کاهش 36 درصدی تولید خودرو را طی سال جاری جبران می کند افزود: این میزان تامین مالی مشکل کمبود نقدینگی واحدهای تولیدی را مرتفع می سازد و در نهایت منجر به این می شود که روند تولید خودرو به حالت عادی بازگردد.

    وی ادامه داد: البته این تسهیلات باید هر چه سریعتر و در زمان مناسب به خودروسازان پرداخت شود تا این حمایت مالی تبدیل به نوش دارویی پس از مرگ تبدیل نشود.

    * تامین مالی صنعت خودرو، رفع مشکلات قطعه سازان

    در همین ارتباط نجفی منش دبیر انجمن قطعه سازان نیز اظهار داشت: هم اکنون قطعه سازان به دلیل عدم دریافت مطالبات خود از خودروسازان با مشکلات مال متعددی دست و پنجه نرم می کنند و بیشتر واحدهای تولیدی با نیمی از ظرفیت تولید خود فعالیت دارند.

    وی ادامه داد: همچنین مشکلات مالی قطعه سازان موجب شده تا حدود 30 درصد از نیروی کار در این صنعت تعدیل شود.

    نجفی منش با بیان اینکه این تامین مالی صنعت خودرو می تواند بخشی از مشکلات صنعت قطعه سازی را مرتفع کند افزود: اگر خودروسازان به موقع این تسهیلات را دریافت کنند، توان پرداخت بدهی های خود به قطعه سازان را خواهند داشت.

    * تاخیر بیش از این جایز نیست

    براساس این گزارش حدود 2 هفته از ابلاغ این مصوبه به بانک مرکزی گذشته اما به دلایلی هیچ هنوز هیچ پرداختی به حوزه خودرو صورت نگرفته است.

    این تاخیر صدای اعتراض برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی را هم درآورده و الیاس طاهری دبیر کمیسیون صنایع مجلس نیز در این مورد تصریح کرد: تصمیم کارگروه حمایت از تولید برای پشتیبانی از صنعت خودرو و اشتغال بوده و باید هر چه سریعتر و در زمان قانوین به اجرا درآید.

    لازم به ذکر است: براساس مصوبه کارگروه حمایت از تولید بانک مرکزی پس از ابلاغ این مصوبه یک ماه فرصت برای اجرای آن دارد که بر این اساس وام 2 هزار میلیاردی باید حداکثر تا واخر مرداد ماه جاری به خودروسازان پرداخت شود.
    کرمان موتوراکستریم