فونیکسریمکسبهتام

ترافیک کرونایی پایتخت را قفل کرد

طرح زوج یا فرد دوباره اجرا می شود؟

عصر خودرو- طرح ترافیک با ابلاغ ستاد مقابله با کرونا لغو شد. قرار بود با این تصمیم مسافران مترو کمتر شود ولی آمار مسافران چندان کاهش نیافت، ترافیک هم تهران را قفل کرد و حالا شورای شهری‌ها خبر از احتمال اجرای طرح زوج یا فرد داده‌اند.

طرح زوج یا فرد دوباره اجرا می شود؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از فارس، ترافیک معابر تهران را قفل کرد. این جمله، گزارشی از وضعیت ترافیک تهران نه در روزهای منتهی به پایان سال یا روز اول مهر بلکه در روزهای کرونایی است که بسیاری از خیابان‌های کشورهای مختلف جهان خالی از جمعیت شده و مردمان زیادی در قرنطینه خانگی اختیاری و اجباری هستند.

    اجرای طرح ترافیک از راهکارهای مقابله با ترافیک کلان‌شهر تهران است. طرحی که با شیوع کرونا به طور کلی به حاشیه رفته و این روزها کامل لغو شده است.

    تنها روزی که در سال‌جاری طرح ترافیک اجرایی شد 23 فروردین بود که با انتقاد شورای شهری‌ها و برخی کارشناسان جهت پیشگیری از کرونا و کاهش مسافران حمل و نقل عمومی به ویژه مترو حذف شد.

    لغو طرح ترافیک با ابلاغ و دستور ستاد مقابله با کرونا انجام شد و  یوسف حجت، سرپرست سابق معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران هم پس از آن اعلام کرد؛ لغو طرح ترافیک تا پایان کرونا ادامه دارد.

    با آغاز فعالیت بیشتر کارمندان و اصناف از ابتدای هفته جاری، ترافیک در پایتخت به شدت افزایش یافته و حتی معابر فرعی هم از این معضل در امان نمانده است. به گفته مسوولان مترو و اتوبوسرانی لغو طرح ترافیک مسافران حمل و نقل عمومی را کاهش نداده است. مسوولان برای پیشگیری از کرونا دست مردم را برای استفاده از خودروهای شخصی با لغو طرح باز گذاشته‌اند ولی ترافیک دردسر جدیدی برای پایتخت درست کرده است.

    رشد 75 درصدی ترافیک صدای پلیس را درآورد

    سردار محمدرضا مهماندار رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ درباره ترافیک پایتخت گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد فقط در 30 فروردین 75 درصد نسبت به سال گذشته در محدوده مرکزی شهری ترافیک داشته‌ایم و یعنی دو برابر خودرو بیشتر وارد این محدوده شده است.

    سردار مهماندار افزود: ادامه این وضعیت نه تنها مشکل محدوده شهر برای تردد را حل نمی کند بلکه می تواند مخل کسب و کار این عزیزان باشد و اگر قرار باشد مردم اینگونه بی محابا وارد شهر بشوند نمی توان چیزی را کنترل کرد.

    وی اظهارداشت: نکته ای که باید به آن توجه شود این است که همه این افرادی که این روزها وارد خیابان‌ها می‌شوند کارمندان نیستند که رفت و آمدشان ضروری باشد. شاهد ادعای ما این است که اگر همه این افراد کارمند بودند نهایتا باید تا ساعت 9 صبح ترافیک را شاهد بودیم نه اینکه در بیشتر ساعات شاهد ترافیک در معابر باشیم.

    مردم از خودروی تک سرنشین استفاده کنند

    ستاد مقابله با کرونا و وزارت بهداشت همچنان شهروندان را تشویق به استفاده از خودروی شخصی می‌کنند ولی چاره‌ای برای رفع معضل ترافیک ندارند. به طوری که کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت درباره گلایه‌مندی پلیس و برخی شهروندان گفت: اینکه ترافیک در شهرها افزایش یافته به دلیل استفاده مردم از خودروهای شخصی است و البته ترجیح ما این است افراد به سمت خودروی تک سرنشین بروند.

    سخنگوی وزارت بهداشت افزود: همه دنیا به سمت بازگشایی رفته‌اند و امروزه اصلاً استثنایی نداریم و باید نکات بهداشتی را رعایت کرده و به اجرای هرچه صحیح‌تر فاصله گذاری اجتماعی بپردازیم. 

    تشکیل جلسه ویژه برای کاهش بار ترافیک پایتخت

    درباره تصمیم شورای شهر برای نجات تهران از ترافیک ناشی از لغو طرح ترافیک به سراغ محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران رفتیم وی درباره این موضوع گفت: امروز جلسه ای با حضور نمایندگانی از شورای شهر، معاونت حمل و نقل و استانداری تهران درباره این موضوع برگزار می‌شود و پیشنهادات نیز مطرح خواهد شد که بنده نیز در این جلسه حضور خواهم داشت.

    وی با اشاره به اینکه پیشنهادات مربوط به طرح ترافیک و راهکارهای مقابله با گروه‌های ترافیکی ایجاد شده به ستاد مقابله با کرونا اعلام می‌شود، افزود: تصمیمات مناسب در این زمینه صورت می‌گیرد.

    طرح زوج یا فرد اجرایی شود

    برخی شورای شهرها معتقدند طرح ترافیک نه به شکل سابق بلکه به روش دیگر باید اجرایی شود. محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران درباره این موضوع گفت: تصمیم در این زمینه به زودی اتخاذ می‌شود چراکه ترافیک دردسرساز شده و تهران را قفل کرده است. به نظرم اجرای طرح‌هایی مانند زوج یا فرد برای شرایط اضطرار است و چون شرایط تهران اکنون به دلیل کرونا اضطراری شده می‌توان دوباره به طرح زوج یا فرد توجه کرد.

    وی به کمبود اتوبوس و واگن قطارهای مترو اشاره کرد و بیان داشت: از طرفی به دلیل این کمبودها امکان اجرای فاصله گذاری اجتماعی نیست واز طرفی ترافیک با لغو طرح مشکل ساز شده لذا اجرای طرح زوج یا فرد در پایتخت شهروندان می‌توانند هم از وسیله شخصی خود استفاده کنند و هم از بار تردد در روز‌های هفته تعدیل شود و ما این پیشنهاد را به ستاد کرونا و شورای ترافیک تهران اعلام می‌کنیم.

    لغو طرح ترافیک باید ادامه یابد

    زهرا نژاد بهرام، عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران درباره ترافیک تهران گفت:  نظر من ادامه لغو طرح ترافیک است و در حال حاضر برای تردد در محدوده طرح کاهش و طرح آلودگی هوا عوارضی از شهروندان اخذ نمی‌شود.

    عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران تأکید کرد:  در صورت افزایش مسافران مترو احتمال شیوع کرونا بیشتر می‌شود و از آنجایی که سلامت شهروندان اولویت مدیریت شهری است لغو طرح ترافیک باید ادامه یابد.

    گزینه‌های جایگزین طرح ترافیک روی میز آقای معاون

    سید مناف هاشمی نیز که به تازگی سکان  معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران را برعهده گرفته است، درباره ترافیک اظهارداشت:دو مقوله «کنترل ترافیک» و «کاهش آلودگی هوا» به عنوان دو مطالبه اصلی شهروندان از مجموعه مدیریت شهری محسوب می‌شود که رفع این دو معضل، محور اقدامات مجموعه حمل و نقل است.

    وی افزود: به عنوان مثال؛ اکنون که در شرایط حساس کنونی و به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، طرح‌های ترافیکی اجرا نمی‌شود، به روایت پلیس راهور تهران بیش از 70 درصد بار ترافیکی سطح شهر افزایش یافته است که نشان می‌دهد باید تصمیماتی در این حوزه گرفته شود که آرامش و آسایش، امنیت و ایمنی، ارتقای کیفیت زندگی و در نهایت، کاهش آلودگی هوا و کنترل ترافیک را برای شهروندان به ارمغان آورد.

    تمهیدات ترافیکی جدید چه زمانی ابلاغ می‌شود؟

    طبق اعلام وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا کرونا تاکنون در کشور مجموع بیماران کووید19 در کشور به 83505 نفر رسیده و تاکنون 5209 نفر از بیماران، جان باخته و دیگر در بین ما نیستند البته هرجند آمار متوفیان و مبتلایان در روزهای اخیر کاهش یافته ولی همچنان خطر کرونا به قوت خود باقی است و برخی مسوولان نسبت به موج دوم این بیماری با افزایش ترددهای شهری و بین شهری طی دو هفته آینده هشدار داده‌اند.

    حالا باید دید مسوولان شهری، شورای ترافیک و ستاد مقابله با کرونا چه تصمیم جدیدی در مورد معضل ترافیک در پایتخت با توجه به کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی می‌گیرند به صورتی که هم آمار مسافران مترو افزایش نیابد و هم ترافیک تهران را قفل نکند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو