فونیکسریمکسبهتام

دلایل کاهش شدید واردات و صادرات قطعات خودرو

عصر خودرو : عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان دلایل کاهش میانگین ۵۰ درصدی واردات و صادرات قطعات خودرویی در دو ماه نخست امسال را اعلام کرد.

دلایل کاهش شدید واردات و صادرات قطعات خودرو
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۲ تير ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۶:۱۶
    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی «عصرخودرو» به نقل از ایسنا محمدرضا نجفی منش اظهار کرد: در حال حاضر صنایع تولیدکننده قطعات خودرویی به بحران شدید نقدینگی دچار شده اند.



    وی ادامه داد: در ماه های اخیر به دنبال مشکلات نقدینگی، قطعه سازان در تامین مواد اولیه مورد نیاز داخلی و خارجی دچار مشکل شده و به ناچار حجم تولید قطعات کاهش یافته که این موضوع از دلایل اصلی کاهش صادرات قطعه در این مدت است.



    نجفی منش با بیان این که برخی تحریم های خارجی نیز موجب حذف برخی از بازارهای صادراتی کشور درحوزه قطعه شده است، تصریح کرد: در سال جاری به موازات کاهش صادرات، شاهد کاهش واردات قطعات خودرویی نیز بوده ایم که دلیل این موضوع نیز کمبود نقدینگی واردکنندگان برای واردات قطعه بوده است.



    وی ادامه داد: در چند ماه اخیر وضعیت نقدینگی خودروسازان مطلوب نبوده و به همین دلیل نتوانسته اند مطالبات قطعه سازان را پرداخت کنند که این موضوع از دلایل اصلی شکل گیری بحران نقدینگی در صنعت قطعه است.



    وی افزود: ما در گذشته تمام این مشکلات را گوشزد و کاهش تولید را پیش بینی کرده بودیم، اما برخی آن را نمی پذیرفتند؛ اما امروز آمار به روشنی گویای وضعیت فعلی صنعت خودرو و قطعه کشور است، به گونه ای که دیگر نمی توان تولیدکننده را به جوسازی متهم کرد.



    عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان خاطرنشان کرد: صنعت قطعه کشور وارد بحران شده و بیشتر واحدها تعدیل نیرو را آغاز کرده اند؛ ضمن آن که حجم تولید و شیفت های کاری نیز کاهش یافته است، بنابراین امیدواریم کمک های وعده داده شده از سوی دولت در این زمینه به سرعت محقق شود، زیرا در غیر این صورت با زمینگیر شدن صنعت دیگر کاری از دست کسی بر نخواهد آمد.



    به گزارش ایسنا، صادرات انواع قطعات خودرو از کشور در دو ماه نخست سال جاری حدود 66 درصد و واردات این محصول در این مدت نیز حدود 50 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است.



    در دو ماه نخست سال جاری تولید خودرو در کشور نیز با کاهش 32.2 درصدی به 157 هزار و 934 دستگاه رسید.
    کرمان موتوراکستریم