فونیکسریمکسبهتام

تقابل عددی هیوندای سانتافه CM در برابر کیا سورنتو BL؛

میانسالان کُره‌ای

عصر خودرو -اگر نیم نگاهی به آمارهای فروش و واردات در یک و نیم دهه اخیر بازار بیاندازیم، خواهیم دید که هیوندای سانتافه در هر دو نسل دوم (CM) و سوم (DM) که در خیابان‌های کشور حضور دارد، یکی از موفق‌ترین و پرفروش‌ترین خودروهای وارداتی کشور بوده و در کنارش کیا سورنتو که با هر سه نسل BL، XM و UM (اول تا سوم) توسط اطلس خودرو به ایران عرضه شد، فروش پائین‌تری را نسبت به پسرعموی هم‌خونش تجربه کرده است.

میانسالان کُره‌ای
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ، اما نمونه‌های جدید و بعضا صفرکیلومتر این خودروها را کنار بگذاریم؛ اگر با یک بودجه محدود بخواهیم بین نسل دوم سانتافه (CM) و نسل اول سورنتو (BL) یکی را انتخاب کنیم، کدام گزینه اعداد بهتری را ارائه می‌کند؟

    تعداد سیلندر
    هرچند که پس از تصویب قانون ممنوعیت واردات خودروهای با حجم موتور بالاتر از 2500 سی‌سی، هر دوی این خودروها با پیشرانه‌های 4 سیلندر 2.4 لیتری به بازار ایران عرضه شدند اما نسل اول و دوم سورنتو و نسل اول سانتافه با موتورهای 6 سیلندر در کشور حضور داشتند. به همین خاطر در این مقایسه هم با دو خودروی V6 طرف هستیم.

    حجم موتور
    هر دوی این شاسی‌بلندهای کُره‌ای با لیست نسبتا پر و پیمانی از پیشرانه‌های 4 و 6 سیلندر بنزینی و دیزلی به بازار جهانی عرضه شدند که اشتراکات زیادی هم داشتند. اما در حالی که سانتافه کمی زودتر و با پیشرانه 2.7 لیتری سری میو وارد ایران شد، اطلس خودرو سورنتو را با پیشرانه 3.3 لیتری سری لامبدا به بازار عرضه کرد. این در حالی است که سانتافه هم در آن سال با موتور 3.3 لیتری قابل سفارش بود.

    بیشینه توان
    به جز سانتافه، هیوندای کوپه، توسان و کیا اسپورتیج نسل دوم هم با موتور 2.7 لیتری به بازار ایران عرضه شدند اما سانتافه به لطف بهره‌گیری از سیستم VVT در پیشرانه‌های سری Mu قدرت بالاتری از آن‌ها دارد. البته با این حال توان 189 اسب بخاری سانتافه حرف زیادی در برابر سورنتوی 238 اسبی ندارد.

    حداکثر گشتاور
    اما در بحث گشتاور هم اوضاع شبیه به بیشینه توان است. در حالی که پیشرانه 2.7 لیتری هیوندای سانتافه 245 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند، سورنتو با 0.6 حجم بیشتر، به عددی تقریبا 60 واحد بیشتر می‌رسد. البته لازم به ذکر است که سانتافه در 500 پائین تر یعنی عدد 4000 دور بر دقیقه به حداکثر گشتاور خود می‌رسد.

    نسبت وزن به قدرت
    هرچند که هیوندای سانتافه در نسخه 2.7 لیتری، وزن خالص کمتری نسبت به سورنتو BL با موتور 3.3 لیتری لامبدا دارد اما این کمتر بودن وزن با توجه به اختلاف فاحش قدرت نتوانسته نسبت وزن به قدرت این دو خودرو را حتی به هم نزدیک کند و سانتافه و سورنتو در این بحث، بیش از 1 کیلوگرم اختلاف دارند.

    تعداد دنده گیربکس
    برتری دیگر سورنتو در برابر سانتافه، وجود یک دنده بیشتر در گیربکس این خودرو است که هم تاثیر مثبتی روی شتاب این خودرو خواهد داشت و هم حتی با وجود حجم موتور بالاتر، مصرف سوخت این خودرو در سیکل جاده‌ای تا حد بسیار زیادی بهینه خواهد شد. البته باید گفت که گیربکس هیچ کدام از این دو خودرو آنچنان که باید راضی کننده عمل نمی‌کنند ولی وضعیت در سورنتو کمی بهتر است.

    مسافت قابل پیمایش با هر بار سوخت گیری
    حجم مخزن سوخت سورنتو 80 و سانتافه 5 لیتر کمتر است و در شرایطی که مصرف سوخت ترکیبی برای سانتافه 10.4 لیتر در هر 100 کیلومتر و برای سورنتو 11.5 لیتر اعلام شده، هیوندای سانتافه CM با هر بار سوخت‌گیری در شرایط ترکیبی مسافت بیشتری را خواهد پیمود.



    معید حمیدی

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم