فونیکسریمکسبهتام

نحوه صحیح گرم کردن موتور خودرو در زمستان

عصر خودرو- یکی از موضوعاتی که همواره بین دارندگان وسایل نقلیه مورد بحث بوده، به میزان گرم کردن خودرو قبل از حرکت در روزهای بسیار سرد زمستان مربوط می‌شود.

نحوه صحیح گرم کردن موتور خودرو در زمستان
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از تسنیم، برخی اعتقاد دارند که بلافاصله بعد از استارت زدن باید شروع به حرکت کرد، زیرا این کار باعث می‌شود که گرما بهتر انتقال یافته و اجزای مختلف سریع‌تر گرم شوند.

    برای درک بهتر این مسئله خودمان را جای ماشین قرار دهیم! تصور کنید که ساعت‌ها در هوای سرد بی حرکت ایستاده‌اید و قرار است که یک‌باره شروع به دویدن کنید! انجام چنین کاری بدون شک سلامتی شما را تهدید خواهد کرد و این شرایط برای ماشین بیچاره، سخت‌تر از آنی است که فکرش را بکنید.

    برای روشن شدن موضوع، بیایید تا حال و روز ماشین را در دقایق اولیه استارت زدن در هوای سرد بررسی کنیم. برای به حرکت درآوردن یک خودرو، صدها قطعه‌ی مختلف با سرعت‌ متفاوت حرکت می‌کنند. مثلا زمانی که عقربه دور شمار عدد 2000 را نشان می‌دهد، پیستون و شاتون‌ها 2000 بار در دقیقه بالا و پایین می‌روند!

    در نتیجه‌‌ی این حرکات سریع، اصطکاک شدیدی ایجاد می‌‌شود که در اینجا روغن، وظیفه‌ی کاهش اصطکاک و حرارت را بر عهده دارد.

    روغن موتور با فرمولی که دارد، در هوای سرد هم به وظیفه‌اش عمل می‌کند؛ ولی در دمای زیر صفر، روغن سفت‌تر خواهد شد و در نتیجه مدت کوتاهی طول می‌کشد که تمام قسمت‌ها به درستی روغنکاری شوند.

    ماشین‌های کاربراتوری را یادتان هست؟ برای روشن کردن‌شان در هوای سرد نیاز به یک متخصص داشتیم، چقدر گاز بدهیم که خفه نکند، ساسات را چقدر بکشیم و… ولی اتومبیل‌های انژکتوری اهل حساب و کتاب هستند و به‌صورت خودکار همه چیز را تنظیم می کنند.

    یک موتور انژکتوری سالم در دمای زیر صفر با یک استارت روشن می‌شود، ولی در این شرایط ECU (مغز الکترونیکی ماشین) برای خاموش نشدن موتور، دستور پاشش سوخت بیشتری را به انژکتورها می‌دهد، همین سوخت زیاد روغن را از دیواره‌ سیلندر‌ها شستشو می‌دهد و در نتیجه اصطکاک بین پیستون و دیواره‌ سیلندرها افزایش پیدا می‌کند!

    این شرایط تا زمانی که دمای پیشرانه تا حدود 40 درجه برسد همچنان ادامه دارد، ولی همچنان عنوان کردیم که روغن موتور در دمای زیر صفر غلظت بیشتری دارد و کمی زمان می‌برد که روغن رسانی را به درستی انجام دهد.

         1-بسته به دمای هوا، اجازه دهید موتور بین 1 تا 2 دقیقه به صورت درجا کار کند.

    2-سپس به آرامی شروع به حرکت کنید و دور موتور را تا رسیدن پیشرانه به دمای مطلوب به آرامی بالا ببرید.

             3- 2دقیقه ابتدایی شروع به حرکت، از دور موتور بالاتر از 2000 اجتناب کنید.

    4-فراموش نکنید که علاوه بر موتور، سایر قسمت‌های مکانیکی خودرو هم نیاز به گرم شدن دارند. این قطعات شامل مجموعه انتقال قدرت و حتی فنر و کمک‌ فنرها می‌شود.

    در سرد‌ترین شرایط دمایی، بعد از 10 تا 15 دقیقه رانندگی، خودروی شما به دمای ایده‌آل می‌رسد.

    5-بخاری را روشن کنید و از رانندگی در هوای سرد زمستانی لذت ببرید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو