فونیکسریمکسبهتام

سوی محققان کشور انجام می شود؛

نصب دستگاه تشخیص خواب آلودگی حین رانندگی در دو نقطه کویری

عصر خودرو- محققان کشور موفق به ساخت دستگاهی برای تشخیص خواب آلودگی هنگام رانندگی شدند که قرار است در آینده نزدیک در دو نقطه کویری کشور نصب شود.

نصب دستگاه تشخیص خواب آلودگی حین رانندگی در دو نقطه کویری
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر ، علی نحوی مدیر مرکز شبیه ساز رانندگی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی  گفت: تحقیق و توسعه انواع سامانه های پیشرفته کمک به راننده نیازمند یک محیط آزمایش امن و تحت کنترل است؛ انجام آزمایش در شرایط رانندگی واقعی، خطرناک فراوانی را برای راننده و سایرین دارد.

    مدیر مرکز شبیه ساز رانندگی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی افزود: شرایط ترافیکی، وزش باد، آب و هوا، صدا، نور و سایر عوامل حین اجرای آزمایش ها باید برای همه راننده ها یکسان باشد؛ کنترل تمام این شرایط در رانندگی واقعی بسیار مشکل و در برخی موارد امکان ناپذیر است.

    نحوی تصریح کرد: تعداد بسیار  زیاد پارامترهای محیطی، خودرویی و جاده ای پیچیده و پرهزینه هستند از این رو استفاده از یک شبیه ساز در این شرایط لازم و ضروری است.

    وی با بیان اینکه شبیه ساز رانندگی از سال 1390 اجرایی شده است، اظهار داشت: تاکنون هشت هزار راننده از شبیه ساز رانندگی استفاده کرده اند.

    نحوی با اشاره به نتایج استفاده از شبیه ساز رانندگی خاطرنشان کرد: طبق برآوردها از همان سالها، 67 درصد حوادث ترافیکی کاهش یافته است.

    مدیر مرکز شبیه ساز رانندگی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با بیان اینکه تست های اعتیاد، خواب آلودگی، تست های مواد و روان گردان ها و غیره در این دستگاه تعبیه شده است، گفت: در حال حاضر توانسته ایم مجوز استفاده از شبیه ساز را در سال گذشته برای دریافت گواهینامه پایه سه از وزارت کشور و پلیس راهور اخذ کنیم.

    نحوی با تأکید بر اینکه در حال حاضر منتظر هستیم که این موضوع ابلاغ شود، اظهار داشت: به این واسطه، افرادی که خواستار دریافت گواهینامه پایه سه هستند، می توانند قبل از آموزش ها از شبیه ساز استفاده و گواهینامه هایی برای دریافت دوره های آموزشی با شبیه ساز رانندگی را اخذ کنند.

    مدیر مرکز شبیه ساز رانندگی دانشگاه خواجه نصیرالدین توسی با اشاره به طرح های دیگری که در مرکز شبیه ساز نصیر در دانشگاه خواجه نصیر، اجرایی می شود، گفت: یکی از سیستم هایی که قابل تعبیه در یک گوشی و یا دستگاهی است، دستگاه تست خواب آلودگی به شمار می رود؛ این دستگاه با جای گذاری در دستگاه شبیه ساز، می تواند براساس تحلیل فرکانس صدا، میزان خواب آلودگی راننده را تشخیص دهد.

    نحوی با بیان اینکه روش دریافت اطلاعات عملکردی به منظور تشخیص الگوی رفتاری راننده است، ادامه داد: در این روش الگوهای رانندگی حین خواب، آلودگی با استفاده از روش های مختلف و مدل سازی استخراج می شود.

    وی خاطرنشان کرد: قرار است طی همکاری هایی که با پلیس راه شده، دو دستگاه تشخیص خواب آلودگی راننده را در اسفندماه رونمایی کنیم.

    مدیر مرکز شبیه ساز رانندگی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی همچنین از نصب دستگاه تشخیص خواب آلودگی حین رانندگی در دو نقطه کویری کشور خبر داد.

    نحوی گفت: این دستگاه تشخیص خواب آلودگی دستگاه جداگانه از شبیه ساز رانندگی است که می تواند در دستگاه شبیه ساز نیز نصب شود.

    همکاری با ستاد توسعه علوم و فناوری شناختی برای سنجش اختلال خواب رانندگان

    وی با اشاره به همکاری این مرکز با ستاد علوم شناختی گفت: محققان این ستاد توانسته اند دستگاهی را برای سنجش اختلال خواب رانندگان طراحی کنند. از این رو ما توانستیم با همکاری آنان، این دستگاه را در شبیه ساز رانندگی به کار ببریم تا علاوه بر خواب آلودگی، اعتیاد، مصرف روان گردان ها، میزان اختلال خواب رانندگان را اندازه گیری کنیم.

    به گفته وی، در واقع سامانه سنجش شناختی توانایی حفظ بیداری جهت صلاحیت رانندگی در دستگاه شبیه ساز اعمال شده است.

    نحوی افزود: با اجرای تست های شبیه ساز، تخمین مناسبی از وضعیت شناختی فرد انجام می گیرد.
     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو