فونیکسریمکسبهتام

دو تذکر به شهردار تهران؛

تخفیف غیر قانونی شهردار به تاکسی‌های اینترنتی!

عصر خودرو- عضو شورای شهر تهران گفت: توقف اخذ بهای ٢درصدی از تاکسی‌های اینترنتی با کدام مجوز صورت گرفته است؟

تخفیف غیر قانونی شهردار به تاکسی‌های اینترنتی!
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از اقتصادآنلاین ، بهاره آروین عضو شورای شهر تهران در ابتدای صدو هشتادمین جلسه شورای شهر تهران  در خصوص توقف اخذ بهای خدمات دو درصدی از شرکت‌های تاکسی اینترنتی تذکر داد.

    او گفت؛  بر اساس کدام مجوز قانونی این توقف و بخشش از منافع شهروندان تهرانی انجام شده است؟ بهای خدمات استفاده از زیرساخت‌های شهری توسط این شرکت‌ها که طبق قوانین و اسنادبالادست و با پیگیری‌های فراوان و پس از سال‌ها و به میانجی‌گری وزارت کشور و با توافق طرفین محقق و اجرایی شده است چرا باید با تصمیم شخصی شهردار معلق شود؟

    وی ادامه داد؛ دستورالعمل وزارت کشور در خصوص اخذ این دو درصد بهای خدمات از شرکت‌های مذکور، مهرماه ابلاغ شده است و باید ظرف حداکثر یک ماه اجرایی می‌شده است،  خسارت تعلل شهرداری تهران در اجرای این دستورالعمل و عدم دریافت اطلاعات سفرها و اخذ دو درصد بهای خدمات، تا همن حالا بالغ بر ده میلیارد تومان شده است و اکنون نیز جناب شهردار کل آن را بذل و بخشش نمودند.

    آروین اصافه کرد:عجیب آن‌که دلیل این عدم اجرای دستورالعمل، گران شدن قیمت سوخت عنوان شده است، گران شدن یک‌دفعه‌ای و بی‌تدبیرانه‌ای که گذشته از تحمیل هزینه‌های سنگین اجتماعی و سیاسی به کشور، باعث افزایش حداقل 20 درصدی تقاضای سفر با ناوگان حمل و نقل عمومی شده است بدون اینکه ریالی از آن افزایش قیمت سوخت به گسترش حمل و نقل عمومی اختصاص یابد. شگفت آن‌که جناب شهردار به جای آن‌که مصرانه و پیگیرانه به دنبال اجرای قانون و وصول سهم شهر و شهروندان از محل افزایش قیمت سوخت برای گسترش حمل و نقل عمومی باشند، همین آب باریکه منابع قانونی را هم شخصا تخفیف می‌دهند و می‌بخشند.

    به گفته این عضو شورا ؛ آشکار است که افزایش سفر با تاکسی‌های اینترنتی، افزایش استفاده از خودرو به ضرر استفاده از حمل و نقل عمومی است و  این تخفیف و بخشش غیرقانونی، کمک و تشویق خودرومحوری به جای هزینه‌کرد در جهت افزایش کمیت و کیفیت حمل‌ونقل عمومی است، سیاستی که هیچ سازگاری‌ای با اولویت‌های شورای شهر در جهت کاهش خودرومحوری و افزایش سفر با حمل و نقل عمومی ندارد.

    او با بیان اینکه جای پرسش جدی است در شرایطی که عموم مردم هر روز در مترو و اتوبوس له می‌شوند، چرا شهردار تهران باید دنبال منافع شرکت‌های تاکسی اینترنتی باشد؟، گفت:ضروری است جناب آقای شهردار به این سوال پاسخ دهند که این تخفیف و بخشش، در شرایط فعلی مالی و اقتصادی شهرداری تهران، جز کوتاه آمدن در برابر منفعت گروه‌های ذینفع به ضرر منافع عموم شهروندان چه توجیه دیگری دارد؟

    افتتاح نصف نیمه متروی هشتگرد گردن شهرداری افتاده است

    همچنین آروین طی تذکر دوم خود گفت: به شهردار تهران در خصوص پذیرش مسئولیت راه‌اندازی ناایمن خط مترو هشتگرد- گلشهر توسط شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه تذکر می‌دهم. راه‌اندازی این خط در هیچ‌یک از اسناد و مصوبات شورای اسلامی شهر تهران از جمله بودجه سنواتی و برنامه پنج‌ساله دوم و سوم شهر تهران مورد اشاره قرار نگرفته است، چه رسد به آن‌که دراولویت قرار گیرد آن‌هم در این شرایطی که حمل و نقل عمومی، به ویژه مترو، در شهر تهران باتوجه به افزایش تقاضا و عدم پاسخ موثر به این تقاضا، در شرایط نامطلوبی به لحاظ کیفیت خدمات قرار دارد.

    وی ادامه داد:نکته قابل تامل آن است که وضعیت نامطلوب خدمات‌دهی به شهروندان در مترو تهران، بیش از هر چیز ناشی از تعهدات انباشته و پرداخت نشده سهم دولت از گسترش حمل و نقل عمومی است، چنان‌که تبصره 17 بودجه سال 98 شهرداری تهران ناظر به همین عدم ایفای تعهدات دولت است و متاسفانه سالهاست به یک حکم ظاهرا دائمی تبدیل شده است که ناشی از عدم پرداخت صدها میلیارد تومان سهم سالانه دولت از هزینه تمام شده سفرها با مترو است که سال‌هاست برخلاف مصرح قوانین موجود، توسط دولت نادیده انگاشته شده و پرداخت نمی‌شود و لذا شهرداری در تمام سالیان گذشته  ناگزیر از جبران و پرداخت سهم دولت در هزینه‌های تمام شده سفر با مترو نیز بوده است و هرساله در قالب تبصره بودجه به صورت یک کسری پنهان چندصدمیلیاردی و از همان زمان تصویب بودجه شهرداری تهران خود را نشان می‌دهد.

    آروین گفت: درحالی‌که دولت دارای چنین تعهدات انباشته و پرداخت نشده‌ای است، امروز با فشار بخش‌های ذیربط در دولت، شهرداری تهران علی‌رغم مخالفت اولیه که طی نامه شماره10/771745شهردار تهران مورخ 13/7/98 اعلام شده است، حاضر به پذیرش مسئولیت راه‌اندازی و افتتاح خط مترو گلشهر-هشتگرد توسط شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه شده است، خطی که از حداقل تجهیزات و استانداردهای ایمنی لازم هم برخوردار نیست و تخمین زده می‌شود برای رسیدن تکمیل نهایی آن، دست‌کم 500 میلیارد تومان اعتبار لازم است.

    این عضو شورا اضافه کرد: جای پرسش جدی است که در این اوضاع و شرایط مالی و اقتصادی که شهرداری تهران در خدمات‌رسانی به شهروندان با مشکلات جدی مواجه است، چرا یک افتتاح صوری و نصفه نیمه از سوی دولت باید چنین هزینه هنگفتی را روی دست شهر و شهروندان تهرانی بگذارد؟ چرا ناایمنی جدی این خط که جان همه مسافران این خط را تهدید می‌کند، باید به دوش شورا و شهرداری تهران گذاشته شود؟ جناب آقای شهردار با کدام مجوز شورا، چنین مسئولیت و هزینه‌ای را به شهر و شهروندان تهرانی بار می‌کنند درحالی‌که در هیچ‌یک از اسناد و مصوبات و برنامه‌ها، راه‌اندازی این خط هیچ اولویتی نداشته است؟ چرا ایشان به جای ایستادگی بر سر وصول سهم دولت از حمل و نقل عمومی، در برابر فشارهای ناموجه برای افتتاح و برش ربان یک خط کاملا ناایمن و نصفه‌کاره توسط مسئولین دولتی کوتاه می‌آیند بدون اینکه حداقل بخشی از مطالبات شهرداری تهران از دولت در مورد هزینه‌های تمام شده مترو را وصول کرده باشند؟

    شهردار تهران به تذکرات اعضای شورا بصورت مستدل پاسخ دهد

    محمد سالاری در جلسه امروز شورای شهر تهران در تذکری گفت: قرار بود تذکراتی که اعضای شورا یه شهردار می دهند، مورد بررسی قرار گیرد تا پاسخی که به ما داده می شود، مستدل باشد. چندی پیش من به شهردار تهران تذکر دادم که هنوز در فرایند صدور پروانه بخصوص گواهی های ساختمانی، ما شاهد ارائه فیش های دستی اعلام عوارض در مناطق هستیم.

    وی ادامه داد: اعلام عوارض دستی و شفاهی و عدم اعلام سیستمی یعنی فساد، رانت و بی عدالتی و این روند در سطح تمام مناطق وجود دارد، اما شهردار تهران صرفا پاسخ دادند که این موضوع در حال بررسی است، در حالیکه این مساله با یک دستور حل می شود.

    عضو شورای شهر تهران خطاب به حناچی اظهار داشت: اینجا جایی است که شما باید تصمیم جسورانه بگیرید و این تصمیم هیچ نیازی به سرمایه و بودجه هم ندارد، اختیارش را هم دارید، غیر قانونی هم نیست و عین قانون است. مجددا تذکر می دهم پاسخی که داده شده به هیچ عنوان پاسخ درستی نیست.

    وی افزود: من چند تذکر  داده ام که پاسخ آن ها مستدل نبوده است مانند پالادیوم، در حالیکه شهردار تهران می تواند همین امروز با یک دستور به همه مناطق اعلام کند که در راستای قانونمداری فرم های اعلام عوارض بصورت سیستمی و بر اساس مصوبات بر مدار قانون صادر شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط