فونیکسریمکسبهتام

اعلام حجم فروش خودروسازان داخلی در سال گذشته

عصرخودرو: دبیر انجمن خودروسازان از عملکرد سیستم بانکی کشور در ارتباط با بخش تولید انتقاد کرد.

اعلام حجم فروش خودروسازان داخلی در سال گذشته
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۰:۰۰
    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی «عصرخودرو» به نقل از ایسنا، احمد نعمت بخش اظهار کرد: فضای کسب و کار در ایران چندان مناسب فعالیت تولیدکنندگان نیست که دلیل اصلی آن نیز نوع عملکمرد سیستم بانکی در این حوزه است.



    وی با بیان این که بانک ها تسهیلات لازم را در اختیار صنایع از جمله صنعت خودرو قرار نمی دهند، اظهار کرد: این موضوع مورد انتقاد وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز قرار داشته و متولی بخش صنعت کشور خواهان بهبود عملکرد سیستم بانکی در این حوزه شده است.



    نعمت بخش ادامه داد: سال گذشته کل فروش خودروسازان داخلی حدود 25 هزار میلیارد تومان بود که طبق عرف جهانی توقع می رود سالانه 80 درصد این مبلغ به صورت تسهیلات از سوی سیستم بانکی به خودروسازان پرداخت شود.



    دبیر انجمن خودروسازان افزود: با این حال بانکها به دلیل کمبود منابع، تنها 30 درصد این مبلغ را به صورت تسهیلات در اختیار خودروسازان قرار می دهند که این موضوع بروز بحران نقدینگی در صنعت خودرو و تبعاتی چون به تاخیر افتادن پرداخت مطالبات قطعه سازان را به دنبال دارد.



    وی با بیان این که فروش سالانه ایران خودرو حدود 12 تا 13 هزار میلیارد تومان است، تصریح کرد: بنابراین طبق عرف جهانی بانک ها باید سالانه 10 هزار میلیارد تومان به این شرکت تسهیلات بدهند، در حالیکه این مقدار در بهترین حالت حدود 4000 میلیارد تومان است.



    نعمت بخش ادامه داد: گذشته از حجم تسهیلات پرداختی، سود بالای آن نیز به شدت مورد اعتراض است؛ به گونه ای که در شرایطی که تولیدکنندگان خارجی تسهیلات بانکی را با سود تک رقمی دریافت می کنند، در ایران تسهیلات بانکی با سود حدود 25 درصد پرداخت می شود.



    دبیر انجمن خودروسازان افزود: حتی با همین سود بالا نیز بانک ها تسهیلات لازم را در اختیار بخش صنعت قرار نمی دهند؛ به گونه ای که تولیدکنندگان بعضا ناچار می شوند نیاز خود را از طریق موسسات مالی و اعتباری و با سود حدود 30 درصدی تامین کنند.



    وی با بیان این که عملکرد سیستم بانکی نقش تعیین کننده ای در نحوه فعالیت صنایع دارد، تصریح کرد: حتی در شرایط فعلی نیز تمام خودروسازان پروژه های متعددی را در حوزه ارتقای کیفی محصولات اجرا می کنند؛ به گونه ای که آمارهای سازمان های ناظر نیز این موضوع را تایید کرده و تمام خودروهای داخلی در سطح کیفی خوب و خیلی خوب تولید می شوند.



    به گفته نعمت بخش، موفقیت تولیدکنندگان داخلی در گرو تولید محصول با کیفیت با قیمت مناسب است که سازمان های فرا تولیدی به ویژه سیستم بانکی نقش مهمی در تحقق این اهداف دارند.
    کرمان موتوراکستریم