فونیکسریمکسبهتام

مشکلات مالی متعدد دلیل اصلی کاهش تولید خودرو

عصرخودرو: عضو انجمن قطعه سازان گفت: مشکلات نقدینگی خودروسازان و همچنین واحدهای قطعه سازی موجب کمبود قطعه در بازار و در نهایت کاهش تولید خودرو شده است.

مشکلات مالی متعدد دلیل اصلی کاهش تولید خودرو
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۵:۰۰
    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی «عصرخودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران، محمدرضا نجفی منش با بیان این مطلب افزود: مشکلات مالی اخیر در واحدهای قطعه سازی موجب شده تولید قطعه مختل و خودروسازان با کمبود عرضه قطعه در بازار مواجه شدند.

    وی با بیان اینکه ریشه ایجاد این مشکلات نقدینگی متنوع است اظهار داشت: براساس قانون بیش از 20 درصد منابع هر بانک نمی تواند به یک واحد تولیدی اختصاص یابد اما این عدد در بخش خودروسازان به 15 درصد کاهش یافته است.

    نجفی منش تصریح کرد: این محدودیت باعث شده سرمایه بانک ها پاسخگوی نیاز صنعت خودرو نباشد و این بخش با کمبود نقدینگی مواجه شود.

    این عضو انجمن قطعه سازان گشایش LC خارجی را از دیگر موانع مالی این بخش عنوان کرد و افزود: تا پیش از این گشایش ها با هزینه 10 درصد انجام می گرفته اما هم اکنون این هزینه به 20 الی 50 درصد وحتی در برخی موارد به بیش از صد درصد نیز افزایش یافته است.

    نجفی منش وام دهی محدود بانک ها به بخش خودرو، افزایش نرخ ارز و هزینه های انتقال ارز را از دیگر فشارهای مالی به خودروسازان و قطعه سازان برشمرد و گفت: تاخیر در شماره گذاری برخی خودروها در این شرایط فشاری مضاعف بر خودروسازان محسوب می شود که مشکلات مالی آنها را دو چندان می کند.
    کرمان موتوراکستریم