فونیکسریمکسبهتام

مدیرعامل کروز:

بیش از ۹۰ درصد ارز دریافتی را رفع تعهد کرده‌ایم

عصر خودرو- بر اساس مستندات موجود تعهدات ارزی شرکت کروز پایین‌تر از ۱۰ درصد است ، به‌طوری‌که می‌توانم با قطعیت اعلام کنم شرکت کروز در زمره شرکت‌های قرار دارد که بیشترین رفع تعهد ارزی را انجام داده اند.

بیش از ۹۰ درصد ارز دریافتی را رفع تعهد کرده‌ایم
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»،  با کمی جستجو در میان منابع مختلف در سایتهای  گوناگون به مطالبی می رسیم که گرانی قطعات را یکی از اصلی‌ترین عوامل آشفتگی‌های بازار خودروی داخلی اعلام می کنند و مدعی هستند که بانک مرکزی  برای تأمین این قطعات، از ابتدای سال گذشته تا کنون ارز دولتی در اختیار 20 شرکت قطعه‌سازی کشور قرار داده است که در این میان بیشترین ارز با مبلغ 98 میلیون دلار به شرکت کروز و بعدازآن هم به دو شرکت ساپکو و ایساکوی ایران‌خودرو روی هم رفته با مبلغ  112 میلیون دلار تعلق گرفته است.
    نادر سخا مدیرعامل شرکت کروز به اعلام این خبر گفت: این شرکت بیش از 90% از رفع تعهدات ارزی خود را انجام داده، به‌طوری‌که می‌توانم  با قطعیت اعلام کنم کروز در میان شرکت‌هایی که ارز دولتی گرفته‌اند بیشترین رفع تعهد را نیز داشته‌اند و تمامی ارز دریافتی یا در خرید مواد و قطعات اولیه مورد لزوم خطوط تولید استفاده‌شده و یا برای خرید تجهیزات، قالب‌ها و دستگاه‌های تولیدی بکار رفته است.
    به گفته وی، بانک مرکزی تنها تا پایان تیر 97 ارز دولتی 4200 تومانی در اختیار قطعه سازان من‌جمله شرکت کروز قرار داده است ( که این موضوع در 20 مرداد سال 1397 در اطلاعیه بانک مرکزی قابل استناد است) که این مبلغ کمتر از 25 میلیون دلار است و این موضوع به این معنا است که از میزان ارز اعلامی دریافتی توسط شرکت کروز ( 98 میلیون دلار) کمتر از 25 درصد آن از محل ارز 4200 تومانی بوده که اگر به مطالبات شرکت کروز از خودروسازان توجه کنیم مشخص است کل این ارز دریافتی که صرف خرید مواد اولیه شده به‌صورت چندین برابر به‌صورت قطعه باقیمت‌های قطعات قبلی به شرکت‌های خودروساز ارائه‌شده به صورتی که در سال 97 تا تاریخ 30 تیرماه بیش از 1200 میلیارد تومان قطعه به خودروسازان تحویل داده‌ایم که ارز دریافتی 4200 تومانی 10 درصد این میزان قطعه هم نمی‌شود .
    از تاریخ 01/06/97 تا پایان سال علیرغم اینکه قیمت ارز از 8500 تا 11000 تومان تغییر کرده است ولی مطالبات از خودروسازان بر اساس ارز 8500 تومان محاسبه‌شده است و در این بازه زمانی قطعه‌سازی پیدا نمی‌کنید که ارز 4200 تومانی گرفته باشد. این در حالی است که بعد از تیرماه  تا پایان آذرماه 97  قطعه سازان برای خرید مواد اولیه از ارز 8500 تومان و از دی‌ماه هم‌ارز 11 هزار تومان استفاده کرده‌اند.
    سخا همچنین افزود: در سال 97 از مجموع ارز دریافتی مجموعاً چهار میلیون و یک‌صد هزار دلار بابت تجهیزات خطوط تولید هزینه شده است و مابقی در خرید مواد و قطعات اولیه استفاده‌شده است که میزان قطعاتی که شرکت کروز در سال 97 تولید و به خودروسازان تحویل داده است (بیش از 35 میلیون قطعه) نشان‌دهنده محل استفاده این ارزها است.
    البته تغییر قیمت مواد اولیه داخلی را نباید فراموش کرد به‌طور مثال مسی که برای استفاده در تولید دسته سیم از داخل کشور به قیمت 30 هزار تومان خریداری می‌شد هم‌اکنون به قیمت 68 هزار تومان خریداری می‌شود، کما اینکه این نوع موارد در شرکت کروز و سایر قطعات تولیدی قطعه سازان به‌وضوح دیده می‌شود. این در حالی است که خودروسازان نیز در تأمین و ساخت  محصولات خود با چنین مشکلاتی دست‌به‌گریبان هستند و از طرف دیگر عدم پرداخت به‌موقع قطعه سازان توسط خودروسازان مشکلات برای قطعه سازان به وجود آورده است.

    وی با اشاره به ظرفیت‌های ایجادشده در کروز که هم‌اکنون حدود 12000 نفر پرسنل متخصص در آن مشغول هستند گفت: اگر توانسته‌ایم از فرصت بعد از برجام استفاده کنیم و خطوط تولید پیشرفته‌ترین قطعات خود را با کمک دانشگاهیان در کشور ایجاد کنیم قطعاً باید مورد هجمه کسانی که واردات برای آن‌ها از عسل شیرین‌تر است قرار بگیریم و همت و تلاش و کارآفرینی  توسط کسانی که به دنبال رانت هستند تقبیح می‌شود ما با داخلی سازی و تولید داخلی چشم کسانی که رونق تولید را نم پسندند کور کرده‌ایم.
    مهندس سخا در پایان با اشاره به این‌که تحریم‌های بین‌المللی هرچند سخت است  و سبب افت فعالیت‌ها می‌شود گفت: در تحریم اول آموختیم که باید داخلی سازی کنیم و بعدازآن روند داخلی سازی را فراموش نکردیم و بهترین دستگاه‌ها و تجهیزات را تهیه‌کرده‌ایم و امروز می‌توانیم ادعا کنیم که اگر علاقه‌مندان خرید خارجی بگذارند، تمامی قطعات موردنیاز را تهیه می‌کنیم به شرطی که پرداخت‌های مربوطه به‌موقع از سوی خودروسازان تأمین شود و سرمایه ما در نزد آن‌ها به این میزان معطل و بی‌برگشت نشود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
      آرشیو