فونیکسریمکسبهتام

سهم خودروها در تصادفات جاده ای؛

مرگ پایان تصادف نیست

عصر خودرو- رانندگی، سفر و مسافرت یکی از بهترین لذت های زندگی است البته سفری خوش و ایمن که با آرامش و هیچ گونه رخداد بدی همراه باشد، این در حالی است که همه ساله جمعی از خانواده های ایرانی در سفرهای جاده ای اعم از برون شهری و درون شهری دچار حادثه می شوند و جان خود یا عزیزانشان در تصادفات به مخاطره می افتد.

مرگ پایان تصادف نیست
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ، همواره گفته می شود سه عامل، جاده، خودرو و انسان در تصادفات رانندگی نقش دارد و به گفته کارشناسان، عامل انسانی مهم ترین عامل در تصادفات به شمار می رود به گونه ای که گفته می شود بیش از 70 درصد تصادفات مربوط به عامل انسانی است و عامل جاده و خودرو در ردیف بعد قرار دارند.

    البته برخی کارشناسان نیز معتقدند با ارتقای ایمنی خودروها، تلفات انسانی به نصف کاهش می یابد چرا که اگر فردی در اثر خطا در رانندگی و عدم رعایت احتیاط دچار سانحه شد، نباید در اثر ایمن نبودن خودرو و جاده، محکوم به مرگ شود.

    در شرایطی که میزان کشته های ناشی از تصادفات رانندگی در ایران با کشته های ناشی از جنگ قابل مقایسه است، کارشناسان معتقدند با اصلاح هر کدام از عوامل سه گانه تصادف یعنی جاده، راننده و خودرو ایمنی مسافران افزایش می یابد.

    بر اساس گزارش سازمان پزشکی قانونی کشور، 17 هزار و 183 نفر در سال 1397 قربانی تصادفات رانندگی شده اند. همچنین بر اساس آمار سال 2018 سازمان بهداشت جهانی درباره تصادفات جاده‌ای، به ازای هر 100 هزار نفر در کشورها، سهم سوئد از تصادفات تنها 2.49 و سهم هلند 2.81 و آلمان نیز 3.54 است در حالی که این رقم در ایران 32.30 است.

    همچنین در دنیا به ازای هر 10 هزار خودرو سالانه حدود 9 نفر در تصادف ها کشته می‌شوند، در حالی که در ایران به ازای این تعداد خودرو، 37 نفر کشته می‌شوند. براساس برخی آمارها، سالانه حدود 800 هزار تصادف رانندگی در کشور رخ می‌دهد که منجر به کشته شدن روزانه 43 نفر می شود. این رقم برای هر 71 دقیقه یک نفر است و در واقع حوادث رانندگی در کشور ما پس از آلودگی هوا بیشترین قربانی را دارد.

    اخیراً سردار سید کمال هادیان‌فر رئیس پلیس راهور درباره تاثیر کیفیت خودرو در تصادفات و تلفات جاده ای به خبرنگار ایرنا گفت: حتماً آسیب های خودرو به سرنشینان به دلیل ناایمنی تا چند سال آینده افزایش می یابد و مشکلاتی در پی دارد.
    وی افزود: اکنون واردات خودروهای ایمن خارجی منع شده است. قطعات این خودرو ها نیز به درستی وارد نمی شود همچنین قطعات خودروهای داخلی هم به خوبی تامین نمی شود. این روند در آینده زیان های بسیاری برای تصادفات در پی خواهد داشت.
    هادیان فر ادامه داد: جلسه ای طی چند روز گذشته با خودروسازان در خصوص تاثیر کیفیت خودرو در تصادفات و تلفات جاده ای برگذار شده است.

    رئیس پلیس راهور اضافه کرد: اگر ایمنی خودرو بالا باشد میزان جراحت و آسیب افراد هم کمتر می شود در واقع، هر قدر ایمنی خودروها بالاتر باشد، تصادف فوتی به تصادف خسارتی تبدیل می شود و از سویی دیگر از تعداد فوتی ها کاسته و به تعداد مجروحان افزوده می شود.
    رئیس پلیس راهور گفت: خودروسازان محدودیت ها و مشکلات خود را دارند؛ شرایط کشور هم به گونه ای نیست که واردات خودرو آزاد شود زیرا شورای اقتصاد به دلیل مشکلات ارزی این واردات را ممنوع اعلام کرده است اما به هر روی این روند آنگونه که پیش می رود در چند سال آینده آسیب هایی در پی خواهد داشت.

    * «تحقیق و توسعه» بخش فراموش شده است

    سید جواد حسینی کیا عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این رابطه گفت: صنعت خودروسازی ما در طول چند دهه فعالیت رشد کافی را نداشته و از استاندارهای دنیا عقب است.

    وی از سرمایه گزاری نکردن خودروسازها در حوزه تحقیق و توسعه انتقاد کرد و گفت: تحریم ها، مدیریت ناکارآمد و دخالت های دولتی در تمام دوران، مانع از رشد صنعت خودروسازی کشور به نسبت دیگر کشورها شده است.

    حسینی کیا به وجود نیروی مازاد در شرکت های خودروسازی اصلی کشور اشاره کرد و گفت: به طور مثال شرکت خودروسازی سایپا، 11 هزار نفر نیروی مازاد دارد که این موضوع سبب افزایش هزینه تمام شده خودروهای تولیدی می شود.

    عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس، وجود نیروی مازاد و بالا بودن هزینه های تولید را مانع از سرمایه گزاری شرکت های خودروسازی در حوزه تحقیق و توسعه دانست و گفت: این هزینه ها باید صرف ارتقای ایمنی خودروها شود و به طور مثال خودرو طوری طراحی شود که به جای داشتن یک ایربگ، 10 ایربگ داشته باشد.

    وی افزود: ما باید خودرویی صادرات محور و رقابت پذیر تولید کنیم که در جهان حرف برای گفتن داشته باشد.

    حسینی کیا به سهام 17 درصدی دولت در ایران خودرو و 14 درصدی دولت در سایپا اشاره کرد و گفت: امیدواریم که صحبت های اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره واگذاری سهام دولت در شرکت های خودروسازی تحقق یابد.

    عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس اضافه کرد: اگر دولت نقش تصدی گری در حوزه خودروسازی را رها کند خود به خود صنعت خودرو کشور رشد خواهد کرد.

    **پلفت فرم های قدیمی از رده خارج شوند

    حسن کریمی سنجری کارشناس صنعت خودرو در این زمینه نیز، گفت: توسعه نیافتگی در حوزه های مختلف مرتبط با رانندگی یکی از دلایل بالا بودن آمار، تلفات جاده ای است. باید بپذیریم که در جامعه ای زندگی می کنیم که اصطلاحاً توسعه نیافته است.

    وی، نوع مواد استفاده شده در ساخت جاده ها در کنار شیوه طراحی پیچ ها حتی در جاده های جدید را از جمله موارد تاثیرگذار در وقوع تصادفات رانندگی عنوان کرد و افزود: در کنار جاده، خودروها هم ایمن نیستند و راننده ها هم ایمن رانندگی نمی کنند.

    کریمی سنجری معتقد است نقش همه عوامل موثر در تصادفات رانندگی باید در کنار هم بررسی شوند و ریشه مشکلات در همه این حوزه ها توسعه نیافتگی کشور است.

    وی خواستار ترویج فرهنگ رانندگی درست در مدارس شد و گفت: گویا رعایت نکردن قوانین برای بعضی از افراد جذاب تر از رعایت کردن آنهاست.

    این کارشناس صنعت خودرو افزود: ما در یک دهه اخیر دو بار تحریم شده ایم و نوک پیکان تحریم صنعت خودروسازی کشور را هدف قرار داد؛ تحریم مانع از تحقق برنامه های رشد و توسعه در صنعت خودروسازی کشور شد.

    وی به مذاکرات شرکت های خودروسازی داخلی با همتایان خارجی خود بعد از امضای برجام اشاره کرد و گفت: بعد از امضای برجام، با برخی شرکت های خودروسازی بزرگ دنیا مذاکراتی برای واردات پلتفرم های جدید انجام شد چرا که خودرو با پلتفرم قدیمی اجازه پیاده سازی خیلی از آپشن ها و ماژول های ایمنی و فنی را در خودرو نمی دهد.

    کریمی سنجری به ارتقای استانداردهای 51 گانه خودرو در ویرایش جدید اتحادیه اروپا به استانداردهای 83 گانه اشاره کرد و گفت: اگر اتحادیه اروپا مهلت 5 ساله ای را به صنایع خودروسازی این منطقه برای ارتقای استانداردها داده است به این خاطر است که شرکت های خودروسازی آنها در حال رشد هستند.

    وی به وضعیت دولتی بودن صنعت خودروسازی و شرایط تحریمی کشور اشاره کرد و گفت: آیا شرکت های خودروسازی در چنین شرایطی می توانند به سرمایه گزاری در حوزه تحقیق و توسعه و ارتقای سطح استانداردهای ایمنی خود فکر کنند؟ صنعت خودروسازی ما در حال استفاده از پلفترم هایی است که در دنیا دیگر استفاده نمی شوند به طور مثال پلتفرم پراید مربوط به دو سه دهه قبل است و به همین دلیل این خودرو ظرفیت ارتقای استانداردها در قوای محرکه و در سیستم های تعلیق را ندارد و خودرویی است که باید از رده خارج شود.

    کریمی سنجری به تولید نسل های جدیدتری از پلتفرم های قدیمی پراید در بازار جهانی خودرو اشاره کرد و گفت: تحریم و دولتی بودن خودروسازی ایران مانع توسعه این صنعت شده است.

    وی به خصوصی بودن صنایع خودروسازی بر اساس قانون تجارت اشاره کرد و گفت: این خصوصی سازی روی کاغذ انجام شده و تا زمانی که اعضای هیات مدیره شرکت های خودروسازی را دولت تعیین می کند و دولت در موضوعات مختلف این شرکت ها مثل نیروی انسانی، صورت های مالی و قیمت گذاری این شرکت ها دخالت می کند این شرکت ها زیان ده باقی خواهند ماند.

    این کارشناس صنعت خودرو افزود: شرکت های خودروسازی شبیه بنگاه های اقتصادی سودآور اداره نمی شوند، بنابراین نمی توانند به تحقیق و توسعه فکر کنند.

    *نقش 70 درصدی بدنه در ایمنی خودرو

    ابوالفضل خلخالی دیگر کارشناس صنعت خودرو نیز، ناایمن بودن خودروها را عامل موثری در بالا بودن تلفات ناشی از تصادفات جاده ای عنوان کرد و گفت: پارامترهای مختلفی روی صدمات و لطمات جاده ای موثر هستند، هم راننده هم جاده و هم خودرو اما خودرو عامل مهمی در بالا بودن تلفات تصادفات جاده ای است.

    وی افزود: تاثیر ایمنی خودرو در حفظ جان سرنشین کم یا زیاد باشد به هر حل موضوعی است که باید مورد توجه خودروسازان قرار گیرد.

    این کارشناس صنعت خودرو معتقد است بخشی از مسائل مربوط به ایمنی خودروها به خودروسازان، بخشی به قطعه سازان و بخشی هم به تولیدکنندگان مواد اولیه مربوط می شود.

    خلخالی گفت: بیشتر از سیستم های کنترلی خودرو، بدنه خودرو و مواد تشکیل دهنده آن در ارتقای ایمنی موثر هستند.

    وی افزود: برای داشتن یک خودروی ایمن، غیر از تجهیزات ایمنی مثل کمربند و ایربگ، مواد اولیه استفاده شده در بدنه خودرو اهمیت فراوانی دارند.

    این کارشناس صنعت خودرو گفت: ایمنی یک خودرو تا 70 درصد به مواد اولیه استفاده شده در بدنه خودرو مربوط می شود.

    وی گفت: فولادهای استحکام بالایی که در دنیا تولید می شود به صورت وارداتی وارد کشور می شوند و اگر ما از این نوع مواد در بدنه خودروهایمان استفاده نکنیم، خودروهای ما در تصادفات آسیب پذیر خواهند بود.

    خلخالی تاکید کرد: مسائل دیگر مثل کیفیت ترمز، چرخ ها و سیستم فرمان هم در ایمنی خودرو تاثیرگذار هستند.

    وی خواستار افزایش نظارت ها بر صنایع مرتبط با خودروسازی در شرایط تحریمی شد و گفت: با توجه به وارد نشدن برخی قطعات و اجبار شرایط برای ساخت آنها در داخل، شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران و پلیس راهور در معاینه فنی خودروها هنگام شماره گذاری نظارت جدی تری اعمال کنند.

    این کارشناس صنعت خودرو افزود: سازمان های نظارتی باید جلوی فعالیت قطعه سازان بدون شناسنامه که به صورت غیررسمی فعالیت می کنند را بگیرند و از طرف دیگر مجموعه های سازنده فولاد خودروها با پیگیری برنامه های تحقیق و توسعه، فولاد مستحکم مورد نیاز صنعت خودروسازی کشور را تامین کنند.

    وی گفت: یک بدنه با فولاد استحکام بالا در کنار ایربیگ های متعدد، ترمز و فرمان با کیفیت می تواند ایمنی خودروها را افزایش دهد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو