فونیکسریمکسبهتام

رئیس هیأت مدیره هلدینگ رایزکو اعلام کرد:

هم‌دلی در صنعت خودرو و قطعه‌سازی وجود ندارد

عصر خودرو- صنعت خودرو و قطعه‌سازی بیشتر از آنکه از تحریم‌ها زیان ببیند از نبود هم‌دلی و افتراق بین فعالان این حوزه ضربه می‌خورد.

هم‌دلی در صنعت خودرو و قطعه‌سازی وجود ندارد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» ، حمیدرضا صمدی، رئیس هیأت مدیره هلدینگ رایزکو در نشست خبری با اعلام این موضوع گفت:   این روزها شرایط به‌گونه‌ای پیش می‌رود که بیشتر انرژی شرکت‌ها به‌جای اینکه برای دور زدن تحریم‌ها یافت راه‌حل‌های مناسب برای برون‌رفت از مشکلات صرف شود به دفع مشکلات داخلی و پیدا کردن راح حلی برای مقابله با برخی اقدامات نسنجیده همکاران می‌گذرد.
    او با اشاره به اینکه بعد حدود 60 سال همچنان در صنعت خودرو مونتاژکار هستیم گفت: بیان مشکلات در خارج از صنعت و کشاندن آن با رسانه‌ها موجب شده است بخش زیادی از انرژی شرکت‌ها هدر شود این در حالی است که اگر مشکلاتمان را مانند یک خانواده درون خودمان رفع می‌کردیم هم‌اکنون مانند کشورهایی مانند ترکیه و کره یک خودروساز واقعی بودیم.
    صمدی همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگار عصرخودرو درباره اینکه آیا در این شرایط و باوجوداینکه دولت دست از مدیریت خودروسازان برنمی‌دارد می‌توان به خصوصی‌سازی خودروسازان امید داشت گفت: به‌هرحال واگذاری سهام می‌تواند آغاز یک‌راه صحیح باشد اما این‌طور که از شرایط برمی‌آید اراده‌ای برای آن وجود ندارد.  اما نکته جالب اینکه بعد واگذاری پیشین سهام ایران‌خودرو برخی قطعه سازان به ارسال نامه به شورای رقابت عنوان کرده‌اند که طبق قانون قطعه ساز نمی‌تواند سهام یک شرکت خودروسازی را بخرد؛ اما امروز همان قطعه سازان با ایجاد یک کنسرسیوم برای خرید سهام ایران‌خودرو پیش‌قدم شده‌اند. مگر غیرقانونی نبود؟
    او در ادامه گفت: اگر در همان زمان اعلام واگذاری خودروسازان دولت تکلیف فعالان این حوزه را نسبت به واگذار نشدن این 2 خودروساز روشن می‌کرد بی‌تردید هم‌اکنون شاهد فعالیت یک‌قطب بزرگ خودروسازی خصوصی در کنار ایران‌خودرو و سایپا بودیم.
    رئیس هیأت مدیره هلدینگ رایزکو درباره مشکلاتی که تحریم آمریکا برای این صنعت ایجاد کرده است با اشاره به اینکه کسانی که از تاریخ درس نگیرند محکوم‌به تکرار آن با مکافات بیشتر هستند گفت: تحریم‌های دور پیشین خیلی جدی‌تر از این تحریم‌های اخیر بود. در آن زمان دنیا ما را تحریم کرده اما اکنون فقط یک کشور نسبت به تحریم اقدام کرده است و چه‌بسا اگر از تحریم قبلی درس می‌گرفتیم  مقابله با تحریم‌های آمریکا کار خیلی سختی نبود.اما گویا مافیای ضد تولید نمی خواهد این اتفاق بی افتد.
    او همچنین با اشاره به اینکه آمریکا به دلیل ارزش‌افزوده بالای این صنعت نسبت به تحریم آن اقدام کرده است گفت: آمریکا با هوشمندی صنعت خودرو را به دلیل ارزش‌افزوده بالای آن تحریم کرده است، اما در  مقابل ما در کشورمان به‌جای اینکه به دنبال راه‌حل مشترک برای مقابله با آن تحریم‌ها باشیم آب را به آسیابشان می‌ریزم و با افشای مدارک محرمانه دولتی راه را برای هم‌وطنانمان سخت‌تر می‌کنیم. آیا این چیزی جز مافیای ضد تولید است؟

    صمدی در بخش دیگری درباره خودروهای ناقص تولیدشده سوی خودروسازان نیز گفت: در حال حاضر هر یک از خودروسازان 100 هزار خودرو کف کارخانه‌دارند و این سرمایه بزرگی است که در صنعت خوابیده، درحالی‌که آن‌ها مدام از این بانک به آن بانک برای دریافت منابع مالی، التماس می‌کنند تا تولید را ادامه دهند. اکنون قطعه ساز و خودروساز باید خواهش و تمنا کنند تا بانک تصمیم بگیرد که به صنعت کشور تسهیلات دهد، درحالی‌که طبق ترازنامه بانک‌ها، آن‌ها باید سهم صنعت در وام‌دهی‌های خود را در تراز تجاری به 40 درصد برسانند.
    او ادامه داد: اگر هر خودروی ناقص کف کارخانه را به‌طور متوسط 50 میلیون تومان در نظر بگیریم، هم‌اکنون ده هزار میلیارد تومان از سرمایه خودروسازان کف کارخانه خاک می‌خورد درحالی‌که می‌توان باتدبیر این مشکل را حل کرد؛ این در شرایطی است که صنعت قطعه‌سازی به یک مسابقه تبدیل‌شده است که در آن رقابت‌های منفی موج می‌زند و البته انتهایی هم برای چنین وضعیتی دیده نشده است.

    وی اظهار داشت: هم‌اکنون باید به فکر حفظ اشتغال و عدد ثابت تولید باشیم؛ به‌هرحال تحریم‌ها از جاده مخصوص شروع‌شده؛ چراکه بزرگ‌ترین میزان اشتغال در این منطقه به چشم می‌خورد؛ پس اکنون زمان آن نیست که دنبال مقصر بگردیم و باید دست‌به‌دست هم دهیم تا مشکلات حل شوند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو