فونیکسریمکسبهتام

یان کالوم؛ مدیر طراحی جگوار از سمت خود کناره‌گیری خواهد کرد

عصر خودرو- یان کالوم، طراح مشهور خودروهای جگوار F-Type، XF و I-Pace و حتی استون مارتین ونکوئیش، پس از ۲۰ سال از سمت خود کناره‌گیری می‌کند.

یان کالوم؛ مدیر طراحی جگوار از سمت خود کناره‌گیری خواهد کرد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از زومیت ، یان کالوم، مدیر طراحی جگوار به‌طور رسمی از سمت مدیریت استودیوی طراحی این شرکت کناره‌گیری می‌کند. کالوم در طول بیش از 20 سال همکاری با این شرکت، طرح‌های بسیار مهم و افسانه‌ای را رهبری کرده است. اگر بخواهیم چند نمونه از کارهای کالوم را نام ببریم، می‌توان به خودروهای اخیر مانند جگوار F-Type، XF و I-Pace اشاره کرد. یان کالوم همچنین ابرخودروی مفهومی C-X75 را طراحی کرد؛ یکی از کامل‌ترین محصولات جگوار که در سال 2010 با همکاری تیم فرمول یک ویلیامز معرفی شد.

    یان کالوم که تیرماه (ژوئیه) امسال با جگوار خداحافظی می‌کند، به پروژه اصلی خود پس از استعفا اشاره نکرده، اما درها را برای خود باز گذاشته است؛ کالوم در این زمینه می‌گوید:

        من دوران حرفه‌ای باورنکردنی در جگوار داشته‌ام. یکی از برجسته‌ترین کارهای من طراحی خودروی XF است، زیرا این آغاز دوران جدیدی در حرکت جگوار از سبک سنتی به طراحی معاصر و نقطه عطفی در داستان ما بود. من دیگر در این شرکت، طراحی خودرو انجام نمی‌دهم و در ادامه پس از خروج، به‌عنوان مشاور جگوار کار می‌کنم. من این مسئولیت را برای رساندن طراحی جگوار به جایی که سزاوار آن بود، پذیرفتم. 20 سال از آن زمان می‌گذرد و من به آنچه در این مدت انجام داده‌ام، اعتقاد دارم. باتوجه‌به قدرت جگوار در محصولات و طراحی، احساس می‌کنم که اکنون از نظر شخصی و حرفه‌ای زمان مناسبی برای رفتن و بررسی کردن پروژه‌های طراحی دیگر است.

    کالوم علاوه‌بر خودروهای اسپرت و سدان‌های فوق‌العاده، همچنین مسئولیت هدایت جگوار به سمت دوران خودروهای شاسی‌بلند و کراس‌اور را در دوران تصدی خود به عهده داشت. از جمله محصولات شاسی‌بلند که تحت هدایت کالوم طراحی شد، می‌توان به جگوار F-Pace و E-Pace اشاره کرد. هر دو خودرو از جمله خوش‌منظرترین کراس‌اورهای پرفروش در بازار کنونی هستند، بنابراین برای پیدا کردن و اجرای سبک جگوار در فرمت ذاتا متمایز کراس‌اور استفاده می‌شوند. کالوم همچنین مسئولیت طراحی خودروهای بزرگی را خارج از جگوار بر عهده داشته است که از جمله می‌توان به استون مارتین DB7 ، DB9 و ونکوئیش به همراه فورد اسکورت کازورث اشاره کرد.

    کالوم دوران حرفه‌ای خود را از سال 1979 با استودیو طراحی فورد آغاز کرد و پس از 11 سال فعالیت در آنجا، به مرکز طراحی TWR پیوست. یان کالوم در آن دوران همراه‌با تام والکینشاو دیزاین (Tom Walkinshaw Design) در طراحی استون مارتین DB7 نقش داشت. کالوم در سال 1999 به‌عنوان مدیر طراحی به جگوار آمد و طی سال‌های اولیه، مسئولیت هدایت تیم طراحی استون مارتین برای مدل‌های ونکوئیش و DB9 را انجام داد.

    کالوم در ادامه با اشاره به طراحی جگوار اف-تایپ و آی-پیس گفت:

        طراحی F-TYPE برای من یک رویا بود و جگوار I-PACE فرصتی برای ایجاد محصول بسیار نوآورانه‌ای بود که واقعاً ادراک از جگوار را به چالش می‌کشید. موفقیت این خودرو نشان‌ می‌دهد که جگوار تا چه اندازه به جلو پیش رفته است.

    یان کالوم در سال 2005 عنوان طراح سلطنتی صنعت خودرو را کسب کرد و در سال 2014 به خاطر یک عمر تلاش در زمینه طراحی، مفتخر به دریافت مدال صنایع دستی بریتانیا شد. کالوم گرچه برای پیگیری سایر پروژه‌های طراحی از پست خود کنار می‌رود، اما همچنان به‌عنوان مشاور طراحی در این شرکت مشغول به کار خواهد بود.

    سؤال بزرگ ما این است که کالوم در دوران پس از جگوار به کجا می‌رود و در طراحی چه خودروهایی شرکت می‌کند. هر خودرویی که کالوم تصمیم بگیرد در آینده طراحی کند، بدون شک فوق‌العاده و بی‌نظیر خواهد بود. پس از کالوم، مأموریت هدایت تیم طراحی جگوار بر عهده جولیان تامسون قرار می‌گیرد که هم‌اکنون مدیر طراحی خلاق این شرکت است. تامسون از سال 2000 با جگوار همکاری می‌کند و قبلاً نیز با فورد، لوتوس و فولکس‌واگن کار کرده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو