فونیکسریمکسبهتام

ابهام در ایمنی خط ۷ مترو

حذف هواکش ها از برنامه شهرداری

عصر خودرو- خط ۷ مترو در زمان مدیریت اسبق شهرداری تهران افتتاح شد. مسؤولان جدید شهری تصمیم گرفتند این خط را به دلیل ناایمن بودن تعطیل کنند. مدتی گذشت خط دوباره افتتاح شد اما گفته می شود ایمنی لازم را ندارد و دو هواکش آن هم از برنامه شهرداری حذف شده است.

ابهام در ایمنی خط ۷ مترو
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس، محمد باقر قالیباف شهردار اسبق تهران در واپسین روزهای حضورش در شهرداری تهران بخش های از  خط 7 مترو را افتتاح و آماده بهره برداری کرد.

    مدیریت شهری تغییر کرد و  اولین کارمسؤولان جدید این بود که  خط 7 مترو را به دلیل ناایمن بودن تعطیل کردند و افتتاح این خط را بازی با جان مردم عنوان کردند.

    برخی معتقد بودند که کار شهردار اسبق نمایشی بوده و باید هر چه سریعتر این خط تعطیل شود. محمد علی نجفی شهردار وقت تهران که آدرس این خط را هم نمی دانست  خط 7 را تعطیل کرد و گفت اصلا کار سیاسی نیست و باید ایمنی انجام شود و دوباره بهره برداری از این خط آغاز خواهد شد.

     پورسید آقایی معاون نجفی برای مناظره با قالیباف درباره ایمنی خط7 اعلام آمادگی کرد و گفت که  این خط ناایمن است و باید تعطیلی شود.

    نکته قابل توجه این است که مدیریت جدید خط را تعطیل و زمانی که خط را دوباره افتتاح کردند از سوی هم حزبی هایشان مورد نقد قرار گرفتند که این خط ایمن نیست و هشدارهای زیادی دریافت کردند اما توجهی به آن نشد.

    مسؤولان جدید شهرداری خط را تعطیل کردند و تصمیم به ایمن سازی گرفتند و هر بار هم یک زمان برای  افتتاح مجدد این خط اعلام می کردند تا اینکه بیماری به محمد علی نجفی مجال نداد در شهرداری بماند ونجفی با شهرداری خداحافظی کرد. 

    محمد علی افشانی شهردار تهران شد و به دلیل آشنایی با کارهای عمرانی تصمیم گرفت پروژه‌های متوقف شده را احیا کند. افشانی به سراغ خط 7 مترو و ادامه بزرگراه صیاد شیرازی شمال رفت.

    افشانی با حضور خبرنگاران به بازدید از خط 7 مترو رفت و در جریان امر قرار گرفت و در پایان بازدید گفت:  تامین بیش از 1000 میلیارد تومان برای تکمیل این خط با وجود بدهی‌های زیادی که شهرداری تهران دارد کار بسیار پیچیده‌ای بود. 

    افشانی در تشریح تکمیل خط 7 مترو تهران با اشاره به اینکه اعتبار مورد نیاز این خط به طول 27 کیلومتر تا تاریخ افتتاح اولیه آن 1700 میلیارد تومان بوده است، افزود: اعتباری که برای تکمیل و اتمام پروژه خط 7 مترو به صورت ایمن لازم بود بیش از 2700 میلیارد تومان بود. به این ترتیب تا زمان افتتاح اولیه که سال گذشته انجام شده بود تنها 40 درصد اعتبار پروژه پرداخت شده بود. ضمن آنکه برای اتمام آن به بیش از یک سال زمان دیگر نیاز داریم

    وی در خصوص زمان بهره برداری دوباره از خط 7خطاب به مدیران گفت زمانی را اعلام کنید که بتوانید انجام دهید نگذارید اعتماد مردم از بین برود.

    محمد علی افشانی شهردار تهران به دلیل بازنشستگی مجبور شد بلدیه را زود ترک کند و سکان اداره شهر به دست پیروز حناچی افتاد. بالاخره افتتاح دوباره خط 7 مترو بعد از حدود 1.5 سال توقف در اسفند 97 افتتاح شد.

    از چند روز قبل از افتتاح این خط خبر رسید که ایمنی خط تامین نیست و بهتر است شهرداری این کار را انجام ندهد اما شهرداری خط را دوباره افتتاح کرد.

    اما پیروز حناچی شهردار تازه نفس تهران  تاکید کرد  که شهروندان نسبت به ایمنی خطوط شش و هفت مترو اطمینان داشته باشند.

    وی دوباره گفت که با توجه به سابقه‌ای که وجود داشته است خط قرمز ما ایمنی مردم است و در این خط رعایت ایمنی همه تجهیزات انجام شده است. ایستگاه‌های میانی نیز تا خرداد ماه در این خط کارشان به اتمام خواهد رسید و هشت ایستگاه در دستور کار برای بهره‌برداری قرار گرفته‌اند.

    حتی رحمت الله حافظی عضو شورای چهارم خطاب به حناچی در صفحه شخصی خود گفت : آقای حناچی جا پای قالیباف نگذارید بیش از 7 کیلومتر از خط 7 مترو حد فاصل ایستگاه نواب تا تا میدان صنعت بدون هواکش میانی افتتاح شده است لطفا با جان مردم بازی نکنید. 

    اعضای شورای شهر هم به  افتتاح خط 7 واکنش نشان دادند و خواستار ایجاد ایمنی در خط شدند.

    محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و شورای شهر تهران در نامه‌ای به پیروز حناچیشهردار تهران با اشاره به ناایمن بودن خطوط 6 و 7 مترو، از او خواست پیش از افتتاح این خطوط، تاییدیه ایمنی آن‌ها را به این کمیسیون ارسال کند که البته شهرداری اعلام کرد که پیمانکار ایمنی خط را تضمین کرده است.

    در خط 7 مترو هواکش ها به طور کامل نصب نشده است و در صورت بروز حادثه مشکلاتی برای شهروندان ایجاد خواهد کرد.

    محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران در خصوص هواکش های خط 7 معتقد بود که ایراداتی وجود دارد و باید برطرف شود. وی در خصوص ایمنی این خط ترجیح داد سکوت کند.

    مدیران اسبق شهرداری تهران اقدام به تعطیلی خط 7 از سوی مدیریت جدید شهری را سیاسی کاری عنوان کردند و معتقد بودند با این کار قصد دارند خدمات قالیباف و شورای چهارم را زیر سوال ببرند.

    مهدی چمران رئیس سابق شورای شهر تهران با تأکید بر سیاسی کاری در تعطیلی خط 7 متروی تهران خاطرنشان کرد: شورای شهر چهارم با سنجش موارد حفظ ایمنی و رفاه شهروندی افتتاح خط 7 را مورد تأیید قرارداد بنابراین افتتاح خط 7 در دوره مدیریت قالیباف با سنجش و نظارت‌های مربوطه انجام شد. با روی کار آمدن نجفی و بهانه‌هایی که بیشتر سیاسی بود تا فنی، متأسفانه خیل عظیمی از مردم تهران از استفاده از خط 7 محروم شدند. مشکلات فنی اصلی‌ترین ایرادی بود که بر خط 7 مترو گرفته شد در حالی که قبل از تعطیلی این خط توسط شورای پنجم خدمات‌رسانی به مسافران به خوبی و بدون کمترین ایرادی انجام می‌شد.

    چمران ادامه داد: زیر سوال بردن خدمات مدیریت قالیباف و شورای چهارم و سیاسی کاری اصلی‌ترین انگیزه تعطیلی خط 7 بود.

    به گفته عضو سابق شورای شهر هیچ تغییری در افتتاح مجدد خط 7 صورت نگرفته است وشهردار مسئول ایمنی مترو است.

    بر اساس این گزارش  بر اساس استانداردها حدفاصل هر ایستگاه باید یک هواکش میانی و بین  هر 3 ایستگاه یک هواده باشد که به گفته محمد کرونی دبیر کمیسیون عمران شورای شهر تهران بیشتر این هواکش ها به دلیل مشکل تملک زمین و نقدینگی متوقف هستند ودوهواکش طراحی شده نیز از برنامه شهرداری تهران حذف شد.

     علی امام مدیرعامل شرکت مترو تهران در خصوص  ایمن نبودن خط 7 گفت: ایمنی از مهمترین موضوعاتی است که ما در جریان بهره‌برداری ایستگاه‌ها مدنظر قرار می‌دهیم و سامانه‌های متعددی قبل از بهره‌برداری رسمی در جهت بحث ایمنی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند.

    وی ادامه داد: پیمانکار ایمنی خط را تضمین کرده است و مشکلی نیست.

    بر اساس این گزارش بخشی از مشکلات هواکش ها در خط 7 مترو برطرف و بخش های دیگر به قوت خود باقی است. مردم روزانه از این خط استفاده می کنند و مشخص نیست در صورت بروز حادثه چه اتفاقی رخ دهد و بهتر است مسؤولان هر چه سریعتر برای رفع این مشکل اقدام کنند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط