فونیکسریمکسبهتام

تاریخچه خودرویی که پورشه را نجات داد؛

آشنایی با تایم لاین پورشه باکستر

عصر خودرو- پورشه امروزه یکی از بهترین خودروسازی‌های جهان است که به‌عنوان یک برند لوکس شناخته می‌شود.

آشنایی با تایم لاین پورشه باکستر
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر، محصولات باکیفیت پورشه در سراسر جهان طرفداران زیادی دارند و توانسته‌اند سود سرشاری را نصیب این شرکت آلمانی کنند. اما در دهه 70 و 80 میلادی پورشه با مشکلات بسیار زیادی همراه بود و شرکت در اوایل دهه 90 در معرض ورشکستگی قرار داشت. در آن دوران یک خودرو رودستر جدید با نام پورشه باکستر روی خط تولید پورشه قرار گرفت و سرنوشت این کمپانی را تغییر داد.

    شاید در حال حاضر خودروهای رود ستر و کروک چندان طرفداری نداشته باشند اما در دهه 90 داشتن چنین خودرویی نشان‌دهنده زندگی لوکس بود و بسیاری از افراد به سراغ چنین خودروهایی می‌رفتند. فروش پورشه باکستر در انتهای دهه 90 و ابتدای قرن 21 سبب شد تا پورشه دوباره از آتش زیر خاکستر سربلند کند. با این پیش‌زمینه حالا می‌خواهیم کمی بیشتر با تاریخچه پورشه باکستر آشنا شویم.

    1996، تولید اولین نسل از پورشه باکستر

    پورشه تا قبل از تولید باکستر در دهه 50 میلادی تنها 90 دستگاه خودرو رود ستر و کروک از مدل پورشه 550 که یک خودرو مسابقه‌ای بود را برای استفاده در خیابان‌های شهری به بازار عرضه کرده بود. به‌این‌ترتیب پورشه باکستر را باید اولین پروژه بزرگ پورشه در بازار رود ستر های خیابانی بدانیم. بین سال‌های 1991 تا 1996 پورشه روزهای سختی را می‌گذراند و برای فرار از ورشکستگی هم‌زمان روی طرح‌های مختلفی کار می‌کرد.

    درنهایت با ترکیب چند طرح و الهام گرفتن از پورشه 550، در اواخر سال 1996 میلادی اولین نسخه از پورشه باکستر با نام پورشه 986 به بازار عرضه شد. باکستر یک رود ستر دو نفره موتور وسط بود که به یک موتور 2.5 لیتری 6 سیلندر خطی مجهز شده بود. البته بعدها در اواخر سال 1999 موتورهای 2.7 و 3.2 لیتری جایگزین این موتور 2.5 لیتری شدند. تولید پورشه باکستر نسل اول تا سال 2004 ادامه داشت و در این مدت از جعبه‌دنده اتوماتیک تیپ ترونیک و تیپ ترونیک S 5 سرعته و جعبه‌دنده دستی 5 و 6 سرعته برای این خودرو استفاده شد.

    طراحی پورشه باکستر نسل اول بسیار چشم‌نواز بود. بااینکه خودرو کمی زودتر از پورشه 996 که به‌عنوان برادر بزرگ‌تر باکستر محسوب می‌شود به بازار عرضه‌شده بود، اما بسیاری از المان‌های طراحی پورشه 996 که یک سوپر اسپرت لوکس بود در پورشه باکستر نیز دیده می‌شد. این مورد سبب شده بود که بسیاری از افراد خرید پورشه باکستر را به 996 ترجیح دهند.

    2004، نسل دوم پورشه باکستر

    نسل دوم پورشه باکستر را با نام پورشه 987 می‌شناسند که شامل پورشه کیمن که نسخه کوپه باکستر است نیز می‌شود. پورشه در آن زمان در شرایطی قرار داشته که در حال عبور از مرحله بحران بود و دو خودرو نقش اساسی در آینده این کمپانی بازی می‌کردند. پورشه باکستر به همراه پورشه 911 در نمایشگاه پاریس به نمایش درآمدند و آینده درخشانی را پیش روی پورشه قراردادند.

    نسل دوم پورشه باکستر بااینکه خودرو مدرن‌تری نسبت به نسل قبلی این خودرو بود اما از بسیاری از جهت شباهت‌های زیادی با نسل قبلی پورشه باکستر داشت. اصلی‌ترین تغییر شباهت بالای طراحی جدید چراغ‌های این نسل با پورشه کررا gt بود. سایر اتفاقات مهم در این نسل شامل عریض‌تر شدن پورشه باکستر و اضافه شدن رینگ‌های 19 اینچی به همراه تغییراتی در داخل خودرو بود.

    به نقل از ویرلن، برای این نسل نیز از موتور 2.7 لیتری و 3.2 لیتری 6 سیلندر خطی استفاده می‌شد اما نسبت به نسل قبلی توان خروجی بیشتری داشتند. هم‌زمان با فیس لیفت سال 2008 موتورهای 3.4 لیتری هم به باکستر اضافه شدند که با توان خروجی بیشتر شتاب این رود ستر زیبا را به 5.4 ثانیه رسانده بود.

    2012، نسل سوم پورشه باکستر

    در سال 2012 نسل سوم پورشه باکستر با نام پورشه 981 به بازار عرضه شد. در این دوران بازار خریدوفروش پورشه باکستر دیگر طرفداران زیادی نداشت و آمار فروش این خودرو همواره در حال افت بود. نسل جدید تقریباً در همه ابعاد نسبت به نسل قبلی باکستر بزرگ‌تر شده بود ولی به دلیل طراحی جدید و استفاده از شاسی‌های سبک‌تر حدود 35 کیلوگرم از نسل قبلی سبک‌تر بود.

    مدل‌های جدید gts و اسپایدر در سال‌های 2014 و 2015 به پورشه باکستر اضافه شدند. این مدل‌های جدید دارای موتورهای 3.4 و 3.8 لیتری 6 سیلندر خطی بودند که قدرت بیشتری تولید می‌کردند، به‌این‌ترتیب شتاب پورشه باکستر اسپایدر به 4.3 ثانیه هم می‌رسید.

    2016، سالگرد 20 سالگی پورشه باکستر با نسل چهارم

    هم‌زمان با سالگرد 20 سالگی پورشه باکستر، نسل چهارم و آخرین نسل از این خودرو نیز وارد بازار شد. در این نسل موتورهای 4 سیلندر خطی جایگزین موتورهای 6 سیلندر شدند و تغییرات ظاهری زیادی نیز رخ داد. بااینکه موتورهای جدید از نوع 4 سیلندر هستند اما به دلیل تکنولوژی بالاتر تقریباً توان برابری با موتورهای قبلی تولید می‌کنند و در کنار طراحی بهتر و آیرودینامیک تر سرعت و شتاب پورشه باکستر افزایش محسوسی پیداکرده است.

    برای یادبود پورشه 718 افسانه‌ای به باکستر جدید پورشه 718 باکستر می‌گویند. با تمامی این اوصاف با توجه به قیمت پورشه باکستر و وجود گزینه‌های معقولانه‌تر دیگر خرید پورشه باکستر یک انتخاب جذاب محسوب نمی‌شود و همچنان آمار فروش این خودرو شیب منفی را نشان می‌دهد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو