فونیکسریمکسبهتام

ایمنی در حمل و نقل، پازلی که به درستی چیده نشده است

عصر خودرو- خودروی ایمن، راننده آگاه به قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی که خود را ملزم به اجرای این قوانین بداند و جاده های مناسب سه ضلع مهم در ایمنی حمل و نقل هستند و به نظر می رسد این پازل به درستی چیده نشده و همچنان شاهد ترددهایی هستیم که ایمن نیستند.

ایمنی در حمل و نقل، پازلی که به درستی چیده نشده است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ، هفتم اردیبهشت برابر با روز ملی ایمنی حمل و نقل است. رعایت نکردن ایمنی و در حمل و نقل، مساله ای است که گاهی باعث بروز حادثه تلخ و کشته شدن افراد می شود. سرعت و سبقت غیرمجاز و انحراف به چپ از مواردی است که ایمنی حمل و نقل را با مشکل مواجه می کند.
    عابر پیاده عامل مهم دیگری در بروز تصادفات است که به گفته کارشناسان در بیش از 70 درصد تصادفات نقش عمده دارد.
    اینکه چه چیز باعث می شود عابر پیاده به جای استفاده از پل عابر پیاده از زیرگذر تاریک عبور کرده و ایمنی خود و همچنین دیگران را به خطر بیندازد مساله ای جامعه شناختی است و با وجود فرهنگ سازی از طریق رسانه های دیداری و شنیداری اما هنوز با مسائلی در حوزه ایمنی حمل و نقل مواجه هستیم.
    طبق آمار اداره کل پزشکی قانونی، تعطیلات نوروز 97 مازندران در تصادفات رانندگی 29 کشته داشت و این رقم بر اساس آمار اداره کل راه و شهرسازی مازندران در نوروز 98 به 30 کشته رسید.
    بخشی از ایمنی در حمل و نقل، بر عهده پلیس است و پلیس راهنمایی و رانندگی و پلیس راه با اعمال مقررات ترافیکی، سعی در کاهش بروز حادثه و افزایش ایمنی حمل و نقل دارند.
    رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی مازندران در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: در نوروز امسال توانستیم با کاهش 19 درصدی تصادفات درون شهری، رتبه دوم کشوری در این زمینه را کسب کنیم و این در حالی است که روزانه یکهزار خودرو درمازندران تعویض پلاک می شود و همچنین افزایش تعداد خودروها را هم شاهد هستیم.
    سرهنگ مهدی باقری با بیان اینکه آموزش در زمینه کاهش تصادفات و ایمنی حمل و نقل نقش بسیار موثر دارد، افزود: سال گذشته 120 هزار نفر در رده های مختلف تحصیلی اعم از دانش آموزان، دانشجویان و سطوح حوزوی، تحت آموزش چهره به چهره قرار گرفتند.
    وی با بیان اینکه مردم نسبت به سال های گذشته، توجه بیشتری نسبت به رعایت قوانین و مقررات دارند، گفت: زمانی که عموم جامعه نسبت به رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، حساس شود می توان ایمنی حمل و نقل را هم افزایش داد.
    این مسئول با اشاره به اینکه رفع نقاط حادثه خیز از دیگر مواردی است که منجر به بهبود ایمنی در حمل و نقل می شود، تصریح کرد: ورود دستگاه های ذی ربط در این زمینه مانند شهرداری ها و اقدام در زمینه خط کشی، نصب تابلو و علائم هم در این زمینه موثر بود.
    وی ادامه داد: رعایت مقررات از سوی سرنشینان خودروها و اجرای ماده 215 آیین نامه راهنمایی و رانندگی در عبور از خیابان هم مواردی است که بیشتر مورد توجه مردم قرار گرفته و با رعایت این موارد، تصادفات کاهش می یابد.
    باقری با اشاره به اجرای طرح های مختلف جمع آوری موتورسیکلت، خاطرنشان کرد: سال 97 در حوزه درون شهری در مازندران 42 هزار توقیف موتورسیکلت انجام شد.
    وی با تاکید بر تغییر نگرش ها در رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، اظهار کرد: برخورد با رانندگان متخلف در این زمینه تاثیرگذار بود.
    رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی مازندران با بیان اینکه نصب دوبین نظارتی و پلاک خوان در مازندران، کار بزرگی بود که اتفاق افتاد، افزود: با این شیوه، رودررویی پلیس با مردم به شکل چهره به چهره، کمتر شد.
    این مسئول گفت: با شروع سال جدید، تلفن همراهی در اختیار همکاران ما قرار گرفت که نمره منفی، توقیف توسط دستگاه قضایی، خلافی خودرو و موارد دیگر را به شکل آنلاین نمایش می دهد.
    قدمی تصریح کرد: به این شکل زمانی که اعمال قانون شود پیامکی برای مالک خودرو ارسال می شود.
    وی با با بیان اینکه انضباط در حمل و نقل درون شهری در حال افزایش است، ادامه داد: در ساری و بابل خودروهایی مجهز به دوربین، تخلفات را درج می کنند.
    قدمی با اشاره به اینکه همکاران ما در سطح شهرهای مختلف استان حضور دارند و ضمن راهنمایی، با تخلفات برخورد جدی می شود، افزود: راه اندازی گشت های شبانه در راستای کاهش تخلفات در زمینه ترافیکی است و اکنون سه گشت خودرویی در مرکز مازندران فعالیت می کنند.
    رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی مازندران با اشاره به دستور استاندار مازندران به فرمانداران، مبنی بر لزوم آموزش در زمینه ایمنی حمل و نقل، احصا نقاط حادثه خیز و رفع این نقاط، خاطرنشان کرد: با این شرایط و اقداماتی که انجام می دهیم قول می دهم امسال شاهد استمرار کاهش تصادفات باشیم.
    وی یادآور شد: در نهایت همه موارد ذکر شده نیازمند این است که مردم از مبدا تا مقصد، قوانین راهنمایی و رانندگی را در دستور کار خود قرار دهند.
    ضلع دیگر حمل و نقل ایمن، استفاده از خودروی ایمن است و رانندگانی که مقررات راهنمایی و رانندگی را به درستی اجرا کنند و در این رابطه مدیرکل حمل و نقل و راهداری جاده ای مازندران در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: گشت های کنترل سرعت در محورهای مواصلاتی تاثیر بسزایی در کاهش تصادفات دارد.
    عباسعلی نجفی با اشاره به کاهش تصادفات از ابتدای سال در مازندران، افزود: جلسات کمیسیون ایمنی در استان فعال تر شده و دستگاه های مرتبط در این زمینه پای کار هستند و این مساله به کاهش تصادفات منجر شده و ایمنی در حمل و نقل را افزایش داده است.
    وی با بیان اینکه یکی از مشکلات در مازندران این است که راکبان موتورسیکلت از کلاه ایمنی استفاده نمی کنند و این مساله در تصادفات منجر به فوت می شود، گفت: توزیع رایگان کلاه ایمنی در این راستا انجام شد و فرمانداران و بخشداران هم در تهیه و توزیع کلاه ایمنی مشارکت کردند.
    این مسئول تصریح کرد: یکی از اقدامات موثر در ایمنی حمل و نقل، استفاده از دوربین های نظارتی است که سرعت وسیله نقلیه را ثبت کرده و در صورت بروز تخلف، اطلاع رسانی به راننده خودرو انجام می شود.
    نجفی با اشاره به نقش بیش از 70 درصدی عابران پیاده در بروز تصادف، ادامه داد: برای پیشگیری از این مساله، تلاش داریم استفاده از پل های عابر پیاده، تسهیل شود.
    وی با بیان اینکه توصیه ما به مردم این است از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند، خاطرنشان کرد: از نظر کارشناسی، سیستم حمل و نقل عمومی علاوه بر صرفه جویی در مصرف سوخت، از ایمنی بالاتری نسبت به خودروهای شخصی برخوردار است چرا که اغلب تصادفات توسط ماشین های شخصی بوده و کمتر از پنج درصد تصادفات رانندگی مربوط به ناوگان حمل و نقل عمومی است.
    نجفی با اشاره به اینکه آموزش در زمینه ایمنی حمل و نقل جزو برنامه های سالانه این اداره کل است، اظهار کرد: رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی علاوه بر آموزش در شروع کار، ضمن خدمت هم تحت آموزش قرار می گیرند.
    اما راه عنصر دیگری در زمینه ایمنی حمل و نقل است و مازندران به واسطه اینکه گردشگرپذیر بودن، استانی پر تردد است.
    معاون راهداری اداره کل حمل و نقل جاده ای مازندران به خبرنگار ایرنا گفت: برای ایمنی حمل و نقل و حریم جاده، تصادفات را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهیم و با بررسی علت تصادف، اقدامات بلند مدت و کوتاه مدت و یا کارهای نرم افزاری و سخت افزاری، اقدامات کم هزینه و زودبازده و موارد اینچنینی انجام می دهیم.
    ابوالفضل صفری با بیان اینکه فراوانی تصادفات در نقاط پر حادثه را مورد تحلیل قرار می دهیم، افزود: پس از تحلیل، با ایمن سازی نقاط حادثه خیز، از حوادث دیگر پیشگیری می کنیم.
    وی با اشاره به اینکه ایجاد روشنایی در تقاطع خطرناک و تونل های هوشمند، نگهداری از این روشنایی و ایجاد روشنایی در نقاط مه گیر از اقدامات ما برای ایمنی در حمل و نقل است، ادامه داد: جدا کننده ها برای کانالیزه کردن جریان ترافیک و همچنین جلوگیری از برخورد رخ به رخ در تصادفات در محورها جاگذاری شده است.
    این مسئول با بیان اینکه وظیفه ما صیانت از حریم راه برای ایمنی بیشتر در حمل و نقل است، خاطرنشان کرد: مفاد 6، 7 و 17 قانون ایمنی راه درباره حریم ساخت و ساز در محورها است که توسط این معاونت پیگیری و اجرا می شود.
    صفری با اشاره به اینکه دسترسی ها عامل دیگری در تصادفات جاده ای است که سطح ایمنی را کاهش می دهد، گفت: از دیگر مشکلات ما در حریم راه که باعث کاهش ایمنی می شود اشغال حریم توسط تابلوهای نوری و پیام متغیر است.
    وی ادامه داد: اشغال حریم راه توسط افراد را از طریق دستگاه قضایی پیگیری می کنیم و مطابق تبصره چهار ماده 6قانون ایمنی راه، دستگاه قضایی مکلف به برخورد با این افراد است.
    خودروی ایمن، راننده آگاه به قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی که خود را ملزم به اجرای این قوانین بداند و جاده های مناسب سه ضلع مهم در ایمنی حمل و نقل هستند که به نظر می رسد این سه ضلع با کم و کاستی هایی مواجه هستند و نتوانستیم آن گونه که باید پازل ایمنی در حمل و نقل را به خوبی بچینیم و بروز تصادفات و کشته شدن هموطنان در این حوادث همچنان ادامه دارد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط